کد خبر: ۲۰۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
ساعت‌های بیولوژیکی بدن‌مان به چرخه روشنایی-تاریکی روز وابسته است. این ساعت‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم تغییرات زیست‌محیطی، مانند زمان غذاخوردن و خوابیدن، را به طور مرتب درک و تنظیم کنیم
شفا آنلاین>سلامت>بنابه گفته محققان موسسه زیست‌شناسی سالک (Salk)، با نوعی از روزه متناوب می‌توان وضعیت جسمانی افرادی که دچار اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن‌شان شده‌اند، بهبود بخشید. در واقع با محدود کردن مصرف مواد غذایی بین زمان خاصی در روز، می‌توان به این افراد کمک کرد. محققان می‌گویند، با به‌کار بستن این روش برای موش‌هایی که ساعت بیولوژیکی بدن <Biological body clock>و الگوی خواب و بیداری در آنها دچار اختلال شده بود، توانستند مشکلات سوخت‌وسازی و چاقی آنها را، حتی با مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری، تنظیم کنند.


به گزارش شفا آنلاین: ساعت بیولوژیکی بدن‌مان، نقش بسیار مهمی‌در بهبود سوخت‌وساز بدن دارد و الگوی غذا خوردن روزانه ما را تنظیم می‌کند. محققان موسسه سالک می‌گویند، آنها در بررسی‌های خود، برای اولین بار متوجه شدند که ساعت بیولوژیکی بدن، الگوهای مصرف غذای روزانه را تعیین می‌کند و مشکلات سوخت‌وسازی صرفا نتیجه نداشتن رفتار غذاخوردن نامشخص است.

ساعت‌های بیولوژیکی بدن‌مان به چرخه روشنایی-تاریکی روز وابسته است. این ساعت‌ها به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم تغییرات زیست‌محیطی، مانند زمان غذاخوردن و خوابیدن، را به طور مرتب درک و تنظیم کنیم. همچنین این ژن‌های ساعتی در اصلاح دی‌ان‌ای بدن‌مان، باروری و اثربخشی داروها، نقش مهمی‌ایفاء می‌کنند.

اگر بدن علایم ارسالی از این ژن‌های ساعتی را دریافت نکند، ساعت بیولوژیکی بدن کاملا از بین می‌رود. در نتیجه فرد در معرض انواع سرطان‌ها و اختلال‌ خواب قرار می‌گیرد و از عمر او کاسته می‌شود.

اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن و نبود سازگاری آن با محیط‌زیست بیرون، مانند افرادی که شب‌ها کار می‌کنند، می‌تواند فرد را گرفتار الگوهای نامنظم غذایی کند و در نهایت گرفتار بیماری‌های سوخت‌وسازی مانند دیابت و البته چاقی شود. این افراد حتی اگر از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، نمی‌توانند از مشکلات ناشی از اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن بگریزند.

این محققان با بررسی ساعت بیولوژیکی بدن موش‌ها به این نتیجه رسیدند که ساعت بیولوژیکی بدن می‌تواند دوره‌های مصرف غذا و همچنین نخوردن را تنظیم کند و چاقی و ابتلا به بیماری‌های سوخت‌وسازی، در نتیجه اختلال در این ساعت و نامنظم شدن زمان مصرف غذا رخ می‌دهد که حتی با رژیم غذایی سالم هم نمی‌توان آن را کنترل کرد.

 اهمیت دادن به ساعت بیولوژیکی بدن، به وسیله تنظیم ساعت خواب و بیداری، می‌توان شرایط سوخت‌وساز بدن را در بهترین حالت نگهداشت و در مسیر چاقی قرار نگرفت.طبنا



 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: