کد خبر: ۲۰۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
گزیدگی توسط زنبور و نیش زنبور به علت وجود ترکیبی به نام هیستامین در نیش این حشره معمولا دردناک بوده و با علایمی مانند تورم ، خارش و سوزش همراه می باشد
شفا آنلاین:گزیدگی توسط زنبور و نیش زنبور به علت وجود ترکیبی به نام هیستامین در نیش این حشره معمولا دردناک بوده و با علایمی مانند تورم ، خارش و سوزش همراه می باشد .علایم گزش بستگی به میزان سم، حساسیت بدن به زهر و تا حدودی محل گزیدگی داردکه معمولا به سه صورت واکنش عادی، مسمومیت، و حساسیتهای عمومی وسیع نمودار می شود.


در صورتی که فرد به نیش زنبور حساسیت داشته باشد در صورت مشاهده هر یک از علایم زیر سریعا می بایست به یک مرکز درمانی انتقال یابد .با هم این علایم را مرور می کنیم:

    تنگی نفس
    سرایت قرمزی و التهاب به نقاط دیگر بدن
    ناتوانی در فرو دادن آب دهان
    بروز حالت خفگی
    سرگیجه
    عدم تعادل در ایستادن
    افزایش میزان ضربان قلب
    افت یکباره میزان فشار خون
    تعریق
    استفراغ
    کبودی لب ها

راه های درمان گزیدگی زنبور عسل
جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از روش های موثر برای درمان نیش زنبور است زیرا ماهیت قلیایی دارد که نیش زنبور را خثی می کند و درد و خارش آن را از بین می برد .
به علاوه به دلیل خاصیت ضد التهابی آن به کاهش ورم , التهاب و قرمزی کمک می کند .
مخلوط یک قاشق چای خوری جوش شیرین با کمی آب تا خمیری شود

    این خمیر را به مدت ده دقیقه بر روی محل آسیب دیده قرار دهید
    سپس با آب ولرم شستشو دهید
    در صورت نیاز چند ساعت دیگر تکرار کنید

سرکه

سرکه یک راه حل موثر برای نیش حشرات و نیش است . اسید استیک در سرکه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تورم و التهاب کمک می کند .
همچنین اسید در زهر را خنثی می کند و درد و خارش را از بین می برد .

    یک توپ پنبه را به سرکه آغشته کنید و نگه داشتن آن به مدت ده دقیقه بر روی محل آسیب دیده و سپس چند بار تکرار کنید

عسل

عسل یکی دیگر از روش های عالی برای درمان گزندگی زنبور است زیرل آنزیم موجود در عسل سبب خنثی شدن سم می شود و این کار باعث کاهش درد و خارج در عرض چند دقیقه خواهد شد .
به علاو عسل دارای خواص ضد باکتری است که از ایجاد عفونت جلوگیری می کند .

    مقداری عسل بر روی محل آسیب دیده قرار دهید پس از نیم ساعت یا بیشتر که عسل خشک شد , محل آسیب دیده را با آب گرم بشورید , این کار را چند بار در روز به مدت چند روز انجام دهید
    روش دیگر اضافه کردن یک قاشق چای خوری زردچوبه و مقداری عسل تا خمیری حاصل شود و بر روی منطقه آسیب دیده بمالید , اجازه دهید خشک شود سپس با آب ولرم بشورید , این کار را چند بار در روز به مدت دو روز تکرار کنید

درخت چنار

برگ درخت چنار خواص درمانی برای تسکین سریع علائم نیش زنبور دارد. زیرا دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش درد , تورم و خارج کمک می کند. در نتیجه باعث درمان نیش زنبور می‌گردد.

همچنین خاصیت ضد باکتری که دارد از عفونت نیز جلوگیری می کند.

    خارج کردن آب از برگ درخت چنار با خرد کردن آنها توسط دست و ریختن این آب بر روی منطقه آسیب دیده سپس اجازه دهید خشک شود و آن را آبکشی کنید. این کار را سه بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.
    همچنین می توانید از پماد درخت چنار استفاده کنید.

زغال چوب

زعال چوب می تواند با حذف مواد سمی از بدن با جلوگیری از تورم و درد به درمان نیش زنبور کمک کند. برای درمان نیش زنبور با استفاده از زغال چوب:
 

    مقداری زغال چوب را بر روی منطقه آسیب دیده بمالید تا خوب سیاه شود. این درمان را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید

    یکی دیگر از روش ها پودر کردن زغال چوب و مخلوط آن با مقداری آب تا خمیری حاصل شود سپس بر روی محل آسیب دیده قرار داده و پس از چند ساعت آبکشی کنید.دکتر نیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: