کد خبر: ۲۰۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
رؤسای بیمارستان‌ها طی ۵ سال گذشته زحمات زیادی را متحمل شدند. مهم‌ترین اتفاقی که در قالب طرح تحول افتاد، کاهش هزینه‌های مردم در بخش بستری بود؛ به‌طوری که این سهم از رقم بالای ۶۰ درصد به کمتر از ۴۰ درصد و در سال ۹۵ به ۳۵ درصد کاهش یافت
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت اعلام کرد: با وجود چندین نوبت دستور رئیس جمهوری برای تأمین ارز دارو و تجهیزات پزشکی، هنوز هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

به‌گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که روز گذشته با حضور علی لاریجانی - رئیس مجلس شورای اسلامی- برگزار شد، گفت: رؤسای بیمارستان‌ها طی ۵ سال گذشته زحمات زیادی را متحمل شدند. مهم‌ترین اتفاقی که در قالب طرح تحول افتاد، کاهش هزینه‌های مردم در بخش بستری بود؛ به‌طوری که این سهم از رقم بالای ۶۰ درصد به کمتر از ۴۰ درصد و در سال ۹۵ به ۳۵ درصد کاهش یافت این درحالی است که طبق برنامه ششم توسعه، این رقم باید به ۲۵ درصد برسد بنابراین اقدام انجام شده در این زمینه کار بزرگی بود.

وی با اشاره به نوسازی و بازسازی ۲میلیون و ۷۰۰هزار مترمربع از فضاهای بیمارستانی و مراکز درمانی، اظهارکرد: در قالب طرح تحول سلامت ۲۵ هزار تخت بیمارستانی اضافه و ۵۰ هزار تخت بیمارستانی تعویض شد. ۵۷ هزار قلم تجهیزات پزشکی نیز در این مدت اضافه شد. مجموعه این اقدامات به معنای افزایش دسترسی به خدمات سلامت بویژه در نقاط محروم است همچنین زایمان طبیعی، رایگان و بالغ بر ۲۰۰۰ اتاق ویژه زایمان طبیعی ساخته شد. ۱۵هزار پزشک متخصص نیز توزیع شد. این اقدامات تنها بخشی از اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول است.

هاشمی با اشاره به کنترل هزینه‌های سلامت از ابتدای امسال گفت: البته این موضوع به معنای کاهش خدمات نیست اما اگر وضع فعلی ادامه یابد، ممکن است مجبور شویم به نوعی بسته خدمات را کوچک‌تر کنیم. به همین دلیل تلاش شد در این مدت از هزینه‌های غیرضرور و گسترش‌های غیرضرور پرهیز کنیم، ۲۵۰ راهنمای بالینی نوشته شد، نظام ارجاع در بخشی از کشور مستقر شد و کنترل نسخ صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با کمک جامعه پزشکی توانستیم بخشی از خدمات غیرضرور را در قالب لیست انتظار قرار دهیم و آنچه که خدمات زیبایی محسوب می‌شود، از پوشش بیمه(Insurance) حذف شد. همچنین بالغ بر ۲ میلیون همپوشانی بیمه‌ای حذف شد و بیمه‌ها با توجه به اعتباراتی که داشتند، برای خدمات سقف گذاشته‌اند.

هاشمی با بیان اینکه ضمن توجه به کنترل هزینه‌ها در بحث تحریم نیز مشکلات ما شکل جدیدی به خود می‌گیرد، اظهارکرد: در این شرایط رؤسای دانشگاه‌ها ضمن توجه جدی به‌کار اصلی خود یعنی «پیشگیری»، باید هزینه‌ها را به نحوی کنترل کنند که مردم آسیب نبینند و بسته خدمت خیلی کوچک نشود و بی‌تردید این موضوع نیازمند حمایت مجلس است. در عین حال باید آماده مقابله با کمبودهای احتمالی ناشی از تحریم باشیم.

وی افزود: بنا برقانون مصوب مجلس، قیمت‌گذاری خدمات پزشکی به دولت واگذار شده است این در حالی است که چون دولت خریدار عمده خدمات است و باید از جیب پول بپردازد، هیچ‌گاه قیمت تمام شده را مد نظر قرار نمی‌دهد و این باعث ورشکستگی بیمارستان‌هاست؛ به‌طوری که تراز مالی بسیاری از بیمارستان‌ها (hospitals)منفی شده است. به نظر می‌رسد اگر فرمول سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده، صحیح و کارکردش در سایر بخش‌ها مورد پذیرش است، مجلس بخش پزشکی را نیز در اختیار این سازمان قرار دهد.

وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران درباره درصد کنترل هزینه‌ها از سوی رؤسای بیمارستان‌ها گفت: بعضی از بیمارستان‌ها تا 30 درصد و برخی‌ها حداقل تا 10 درصد صرفه‌جویی داشته‌اند و در همین زمینه 1100 تجربه به ثبت رسیده است. بر همین اساس امروز با حضور دکتر لاریجانی – ریاست مجلس شورای اسلامی- از 3 دانشگاه و 10 بیمارستان برتر قدردانی شد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: