کد خبر: ۲۰۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
پالپ در حفظ دندان بسیار مؤثر است به همین دلیل تراش و تخلیه آن برای درمان ریشه در تضعیف دندان مؤثر خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت دندانی که ترمیم می‌شود بیش از دندان‌های سالم مستعد پوسیدگی است
شفاآنلاین>سلامت> پالپ دندان بافت ظریف و حساسی از عروق و اعصاب است که توسط مینای دندان محافظت می‌شود. تخلیه و تراش پالپ دندان به دلیل التهاب و نفوذ عفونت و پر کردن جای آن با موادی خاص، عصب کشی یا روت کانال نامیده می‌شود. متأسفانه معمولاً عصب کشی باعث ضعیف شدن ساختار دندان می‌شود بنابراین برای حفاظت از چنین دندانی باید تمهیداتی درنظر گرفت تا دندان نشکند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدعلی حائری طباطبایی، قائم مقام رئیس هجدهمین کنگره بین‌المللی اندودنتیست ایران با تأکید بر اینکه انجام عصب کشی به معنای آغاز شمارش معکوس برای ازدست دادن دندان نیست می‌گوید: پالپ در حفظ دندان بسیار مؤثر است به همین دلیل تراش و تخلیه آن برای درمان(Treatment) ریشه در تضعیف دندان مؤثر خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت دندانی که ترمیم می‌شود بیش از دندان‌های سالم مستعد پوسیدگی است. اما این به معنای از دست دادن دندان نیست و می‌توان با محافظت از دندان ترمیم شده سالیان سال از آن استفاده کرد.

این متخصص درمان ریشه می‌افزاید: معمولاً دندانپزشک برای محافظت از دندان با توجه به میزان ترمیم و استحکام دندان از مواد دندانپزشکی یا روکش استفاده می‌کند. اما موفقیت در حفظ دندان به همین جا ختم نمی‌شود و نیازمند رعایت درست نکات بهداشتی یعنی استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه توسط بیمار است.

وی معتقد است: اهمیت استفاده از نخ دندان آنقدر زیاد است که حتی در انتخاب بین نخ دندان و مسواک، نخ دندان در اولویت قرار دارد. چراکه بسیاری از غذاهای سفت مانند سیب سفت یا هویج کار مسواک را انجام می‌دهد ولی هیچ جایگزین طبیعی برای نخ دندان وجود ندارد.

دکتر حائری در مورد اهمیت استفاده از دهان شویه هم می‌گوید: دهان شویه‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها برای مصرف(Consumption) روزانه هستند که باید روزی دوبار استفاده شوند. برخی دیگر از دهان شویه‌ها هم حاوی داروهای قوی هستند که باید در مدت زمانی محدود استفاده شوند در غیراین صورت باعث رنگ گرفتن دندان‌ها می‌شوند.

این متخصص درمان ریشه خاطرنشان می‌کند: نکته مهم در مورد دهان شویه‌ها مقدار و مدت زمان نگه‌داری آنها در دهان است. در بطری دهان شویه، پیمانه استفاده از آن محسوب می‌شود. در هر نوبت استفاده از دهان شویه باید یک پیمانه از دهان شویه را به مدت 30 ثانیه در دهان نگه داشت. بعد از خارج کردن دهان شویه از دهان تا نیم ساعت فرد نباید چیزی بخورد یا آب بنوشد یا حتی دهانش را بشوید. برخی از دهان شویه‌ها تلخ هستند از این رو گروهی از افراد پس از قرقره کردن دهان شویه دهان خود را می‌شویند. متأسفانه خوردن و آشامیدن  یا شستن دهان مانع تأثیر مثبت دهان شویه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کودکان هم می‌توانند از دهان شویه استفاده کنند می‌گوید: کودکان هم بهتر است از دهان شویه استفاده کنند اما دهان شویه‌های آنها متفاوت است. از آنجایی که داخل دهان شویه‌های مخصوص بزرگسالان ترکیبات فلوراید قوی و الکل وجود دارد و امکان بلعیده شدن آن توسط کودکان وجود دارد برای دهان شویه‌های کودکان از دوز کمتر این مواد استفاده می‌شود.

دکتر حائری در پایان تأکید می‌کند: دهان شویه‌های داخلی در مقایسه با دهان شویه‌های خارجی از کیفیت مناسبی برخوردارند و می‌توانند نیاز بهداشتی افراد را تأمین کنند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: