کد خبر: ۲۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 23
شفا آنلاین-رییس انستیتو تغذیه ای و صنایع غذایی کشور خبر داد: سه سیاست نامه امنیت غذایی نان ، شیر و روغن آماده ارایه به شورای امنیت غذایی است و روش های اجرایی آن هم در سیاست نامه دیده شده است .
به گزارش شفا آنلاین، دکتر مجید حاجی فرجی امروز به مناسبت هفته سلامت در جمع خبرنگاران افزود: ریاست جمهوری و وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای سلامتی مردم اهمیت بسیاری قائل هستند و امسال توجه ویژه ای به سلامت و امنیت غذایی دارند.

وی اظهار داشت : سه سیاست نامه امنیت غذایی در هفته اولین جلسه شورای سلامت به دولت جدید ارایه خواهد شد.

وی اظهار داشت : خوشبختانه مراحل اجرایی و چگونگی اجرای این سه سیاست نامه در بدنه دولت و حتی پیگیری تمام ضوابط و قوانین لحاظ شده است .

حاجی فرجی ادامه داد:خوشبختانه شورای سلامت امنیت غذایی بالاترین مرجع تصمیم گیری سلامت کشور است و با حضور هیات دولت جلساتی در طول هفته تشکیل می شود.

به گفته وی سیاست نامه امنیت غذایی در سال های قبل مصوب شده، اما مراحل اجرایی آن پیگیری نشده است و اخیرا با تحولات دبیرخانه شورای امنیت غذایی به طور جدی کار خود را دنبال خواهد کرد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود :سیاست نامه ˈنانˈ شامل اصلاح کیفیت نان کشور، غنی سازی آرد ، استفاده نکردن از جوش شیرین ، نحوه پخت نان سنتی و صنعتی و موارد دیگر است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 80 درصد نان کشور به صورت سنتی پخته می شود گفت: این میزان نیاز مردم را تامین نمی کند و بهتر است نان به صورت صنعتی در اختیار مردم قرار گیرد تا ذائقه آنان حفظ شود .

وی ادامه داد:ˈشیرˈ یکی دیگر از سیاست نامه هایی است که به شورای امنیت غذایی ارایه می شود. در سیاست نامه شیر، کیفیت این ماده غذایی ، قیمت واقعی شیر، چالش های صنوف مرتبط، اسید های چرب اشباع و چربی گیاهی مورد استفاده در این صنعت مورد توجه قرار گرفتند.

حاجی فرجی با بیان اینکه سیاست نامه ˈروغنˈ از دیگر مباحثی است که باید توجه جدی بر روی آن ایجاد شود گفت: در کشور کمتر از 10 درصد، دانه های روغنی و بذر روغنی وجود دارد و اغلب روغن های مصرفی، وارداتی است، بنابراین توجه به تولید روغن های سالم و اسید های چرب اشباع نشده در این سیاست نامه مورد پیگیری قرار داده شده است .

وی همچنین اظهار داشت : مفاد این سیاست نامه ها در سال های 93 تا 95 باید اجرا شود و پیگیری آن به دبیرخانه شورای سلامت محول شده است .

حاجی فرجی ابراز امیدواری کرد که امسال سال خوبی برای ارتقا کیفیت و توسعه صنایع غذایی باشد .

وی با مهم دانستن هفته سلامت در کشور گفت: اطلاع رسانی و آگاهی مردم برای ارتقا و حفظ سلامتی باید به زبان ساده و روشن مطرح شود به خصوص کارخانجات و مراکزی که محصولات غذایی تولید می کنند باید حتما برچسب اطلاعات دقیق کالا و مواد غذایی را استفاده کنند.

رییس انستیتو تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: آمار ها نشان می دهد که حدود 55 درصد مردم ایران چاق هستند یا اضافه وزن دارند .الگو های غذایی نادرست، ورزش نکردن ف نداشتن تحرک کافی و صنعتی شدن زندگی مردم باعث شده با افزایش وزن در عموم افراد مواجه شویم .

به گفته وی شیر و لبنیات محصولات آنالوگ است .محصولات آنالوگ طبق استاندارد غذایی (کدکس شامل مجموعه قوانین و استانداردهای غذایی) می توانند از چربی گیاهی استفاده کنند.

حاجی فرجی در خصوص استفاده از روغن های پالم در محصولات لبنی گفت: این حق مردم است که بدانند لبنیات پرچربی که مصرف می کنند چربی شیر نیست، بلکه روغن پالم است. بنابراین مصرف محصولات لبنی پرچرب برای سلامتی مضر است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: