کد خبر: ۲۰۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 31
به دلیل نوسانات ارزی و تغییر نرخ ارز همانند سایر حوزه‌ها صنعت داروسازی در تولید و توزیع در سطح داروخانه‌ها دچار بحران شده است. و این مسئله مشکلاتی را در نقدینگی کشور به وجود آورده است
شفاآنلاین>سلامت> دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه سو ءمدیریت وزارت بهداشت موجب کاهش تولید داروهای داخلی شده است، گفت: تاثیر هر سیاستی باید در طولانی مدت باشد و اگر قرار باشد در زمان کوتاهی تغییر کند به شدت نظام دارویی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد رضا دری، درباره مشکلات داروسازان اظهار کرد: به دلیل نوسانات ارزی و تغییر نرخ ارز همانند سایر حوزه‌ها صنعت داروسازی در تولید و توزیع در سطح داروخانه‌ها دچار بحران شده است. و این مسئله مشکلاتی را در نقدینگی کشور به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه قبل از نوسانات ارزی نیز در حوزه داروسازی دچار مشکل بوده‌ایم، افزود: مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی که در بخش داروخانه‌ها وجود دارد و تاخیر در پرداخت بیمه ها که حتی گاهی بیش از ۶ یا ۷ ماه می‌شود، سبب شده تا مشکلاتی در  توزیع و  پخش دارو ایجاد شود و این مسئله سبب شده تا قیمت تمام شده دارو افزایش پیدا کند.

دری ادامه داد: تنها به مواد اولیه از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت و اجازه واردات داده می‌شوند در حالیکه ارز دولتی تنها به مواد اولیه اختصاص داده می‌شود درصورتی که هنگام خرید دارو  تنها مواد اولیه آن نیستند بلکه بسته‌بندی آن را هم شامل می‌شود که ارز غیر سوبسیدی به آن اختصاص داده نمی‌شود بنابر این مسئله سبب شده تا قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مقاومت‌هایی که در وزارت بهداشت برای افزایش نیافتن قیمت دارو وجود دارد منجر شده تا صنعت داروسازی دچار بحران شود و تولیدکنندگان انگیزه خود را برای تولید از دست بدهند.

دبیر انجمن داروسازی(Pharmacy) ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از داروهایی که در داخل کارخانه‌های ایران بسیار کم تولید یا به هیچ عنوان تولید نمی‌شوند به خاطر از دست رفتن انگیزه تولید است چرا که شرکت‌های تولیدکننده نمی‌تواند به خاطر مقاومتی که از طریق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای پیشگیری از افزایش قیمت دارو وجود دارد قیمت داروهای خود را  افزایش دهند و این مسئله موجب از دست رفتن انگیزه تولیدکنندگان دارو شده است.

دری اضافه کرد: از دست دادن انگیزه تولیدکنندگان به دلیل سختگیری‌هایی که وزارت بهداشت برای افزایش قیمت دارو اعمال کرده است سبب شده تا مشکلاتی را برای مردم نیز به وجود آورد چرا که در حال حاضر مشاهده می‌شود حتی برخی از اقلام دارویی ایرانی به دلیل همین سوء مدیریت‌ها با  کاهش تولید داروهای ایرانی یا کمبود آنها در داخل کشور برای عرضه به بیماران مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بلاتکلیفی دولت و وزارت بهداشت(Health)، درمان و آموزش پزشکی کشور در مورد دارو مشخص نیست، افزود: باید سیاست‌گذاری طولانی مدت در این زمینه وجود داشته باشد. چرا که هر ماه این سیاست‌ها دستخوش تغییر می‌شود و این مسئله تولیدکنندگان و وارد کنندگان دارو را دچار مشکل می‌کند که به تبع آن  مردم و بیماران به دلیل سیاست‌های اشتباه بیشترین آسیب را می‌بینند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: