کد خبر: ۲۰۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
بیماری بافت‌های اطراف دندان التهاب بافت‌های پیرادندانی است که منجر به ویرانش رباط‌های پیرادندانی و استخوان آرکی در ناحیه مبتلا، می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>بیماری بافت‌های اطراف دندان یا پیوره بیماری عفونتی در ناحیه لثه‌ها و سایر نسوج نگه‌دارنده دندان است که از پای دندان‌ها خونابه می‌آید و دهان بدبو و عفونی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:شیوع پیوره که نوع جدی‌تری از بیماری لثه <Gum disease>است با افزایش سن بیشتر می‌شود. نزدیک به ۵۰ درصد بالغین بالای ۴۵ سال به نوعی به این بیماری مبتلا هستند.

در تعریف علمی، بیماری بافت‌های اطراف دندان التهاب بافت‌های پیرادندانی است که منجر به ویرانش رباط‌های پیرادندانی و استخوان آرکی در ناحیه مبتلا، می‌شود.

بیماری بافت‌های اطراف دندان پیشرفته می‌تواند به لق شدن و حتی افتادن دندان‌ها منجر شود. مهم‌ترین علامت بیماری بافت‌های اطراف دندان، ورم لثه‌هاست که باعث می‌شود لثه‌ها به راحتی دچار خون‌ریزی شوند به‌ویژه موقع مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان.

بوی تعفن دهان، نرم و حساس شدن لثه‌ها، تجمع چرک در خط لثه(جایی که لثه همچون گریبانی دندان را دربرمی‌گیرد)، چین و چروک خوردن لثه در فاصله‌ای دورتر از دندان، لق شدن دندان و تغییراتی در نحوه استقرار دندان از دیگر علائم این بیماری است.

علت بروز بیماری

علت این بیماری پوسیدگی دندان و پلاک‌های دندانی است. وقتی پلاک در خط لثه تجمع پیدا می‌کند باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شود که گاهی خونریزی هم پیدا می‌کند. به این حالت ژنژیویت یا التهاب لثه می‌گویند.

اگر این پلاک‌ها را هر روز با مسواک یا نخ دندان پاک نکنید به مرور سفت‌تر شده و ماده‌ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) ایجاد می‌کند. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری مزمن خواهد شد. با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می‌شود و حفره‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند.

درمان بیماری

بهترین روش کنترل پلاک و جرم، مسواک زدن خوب و مرتب است. معمولا توصیه می‌شود بیمار دوبار در روز مسواک بزند و سعی کند فواصل بین دندانها را نیز مسواک بزند. استفاده از نخ دندان و جرم‌گیری نیز ضروری است. گاه از دهان‌شویه استفاده می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: