کد خبر: ۲۰۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.

به گزارش شفا آنلاین: کتایون نجفی‌زاده در مراسم جشن نفس استان اردبیل با بیان اینکه قلب یک جریان الکتریکی دارد که باعث انقباض عضلات می‌شود، گفت: ۶ الی ۱۰۰ بار در دقیقه قلب تپش دارد.  

وی با بیان اینکه مرکز نفس در ساقه مغز است، افزود: در مرگ مغزی<Brain death>خونرسانی قطع شده و سلول‌ها می‌میرند.  

 نجفی‌زاده با تاکید بر اینکه مرگ مغزی به هیچ وجه برگشت‌پذیر نیست، تصریح کرد: عضو مرده باید قطع شود، ولی مغز مرده را نمی‌توان از بدن جدا کرد.  

 مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه یک مرگ مغزی را حداکثر دو هفته می‌توان نگه داشت، خاطرنشان کرد: هر چه خانواده‌ها دیرتر برای اهدا رضایت بدهند، اعضای کم و بی‌کیفیت‌تری برای اهدا باقی می‌ماند.  

 وی با بیان اینکه روزانه هفت الی ۱۰ نفر بیمار نیازمند دریافت عضو جان می‌بازند، گفت: در ۳۶۵ روز سال، حدود ۳۰۰ نفر به خاطر نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهند.

 نجفی‌زاده با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید روشن باشند و با این موضوع آشنایی داشته باشند، افزود: خانواده‌ها، جامعه پزشکی، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، نام‌آوران، رهبران دینی، ارگان‌های فرهنگ‌ساز و مسئولان جزو عناصر مهم در اهدای عضو هستند.  

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه در دنیا ارتباط میان اهدا کننده و گیرنده عضو توصیه نمی‌شود و کار پسندیده‌ای نیست، افزود: جدیدا این ارتباط با نامه و تماس و به منظور تشویق برای این امر اجرا می‌شود.  

وی گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند.  

در ادامه علی نواداد - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز گفت: تکریم و تعظیم در برابر ایثار و گذشت اهداکنندگان و فرهنگ‌سازی در این خصوص امری مهم و ضروری است.  

وی نامگذاری میدانی در اردبیل به نام نفس را اقدامی مثبت در این زمینه ارزیابی کرد و افزود: خانواده‌ها با اهدای عضو به خانواده‌های نیازمند، زندگی‌ می‌بخشند که این کار نیز بسیار ارزشمند است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: