کد خبر: ۲۰۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
ایران سابقه درخشانی در حوزه داروسازی دارد، کما اینکه در قدیم حکیمان فرهمندی در این حوزه فعالیت داشتند که زمینه رشد این علم را فراهم کردند
شفاآنلاین>سلامت> نایب رئیس کمیسیون بهداشت‌ مجلس گفت: بهای ارز پرداختی برای واردات دارو ۳۰ درصد ارزش مالی صنعت داروسازی را در برمی‌گیرد

به گزارش شفاآنلاین، محمد نعیم امینی فرد در مورد وضعیت صنعت داروسازی در کشور گفت: ایران سبقه درخشانی در حوزه داروسازی دارد، کما اینکه در قدیم حکیمان فرهمندی در این حوزه فعالیت داشتند که زمینه رشد این علم را فراهم کردند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط کنونی در صنعت داروسازی هم فرصت و هم چالش های قابل توجهی وجود دارد، ادامه داد: ما در سه دهه اخیر پیشرفت در خوری در حوزه داروسازی داشته ایم و توانسته ایم از جمله کشورهایی باشیم که به دانش داروسازی مجهز شده اند، تاجایی که 90 درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته از نظر تامین مواد اولیه دارو وابستگی هایی وجود دارد که از جمله تحریم ها است، ضمن اینکه ارزش دلاری کمتر از 10 درصد داروهایی که وارد می کنیم شاید بیش از 30 درصد ارزش مالی صنعت داروسازی را دربرمی گیرد.

امینی فرد تصریح کرد: هم اکنون در کشور از یک بازار 80 میلیونی برای دارو برخوردار هستیم و برغم بهره مندی از فناوری و دانش داروسازی که در سطح منطقه بینظیر است، در عمل نتوانسته ایم از این فرصت استفاده کنیم و شاید صنعت داروسازی کشور با یک سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است و یک بازار 400میلیونی هم در اطراف ایران وجود دارد که نتوانسته ایم به نحو شایسته از آن بهره مند شویم.

دولتی شدن صنعت داروسازی مانعی در مسیر بازاریابی در سطح بین المللی است

وی در بیان دلایل عدم بهره‌مندی حوزه داروسازی کشور از بازار موجود در منطقه افزود: بخش اعظم ساختار صنعت داروسازی کشور دولتی بوده، و بخشی هم خصولتی است و نتوانسته همگام با سازوکارهای بازار تغییرات مناسبی داشته باشد.

امینی فرد اظهار کرد: به تازگی هم مشکلات(Difficulties) بازار ارز، صنعت داروسازی را با چالش مواجه کرده است و تامین بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی برای اقلامی که نمی توانیم وارد کنیم همراه با ذخیره استراتژیک از دغدغه های کمیسیون بهداشت است که در رابطه با آن نشست های متعددی هم برگزار کرده ایم.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان راهی برای توسعه صنعت داروسازی است

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: امیدواریم ارز کافی با ساختار مناسبی که قابل کنترل باشد به صنعت داروسازی(Pharmacy) تعلق گیرد، چرا که در بین کالاهای اساسی، حیاتی تر از دارو وجود ندارد، از سوی دیگر مساله مهم دیگری که باید در این صنعت مورد توجه قرار گیرد ورود شرکت های دانش بنیان است که حداقل در 10 سال اخیر مزیت های نسبی را برای ما ایجاد کرده اند و تا حدودی توانسته اند هم بازار داخلی را تامین کنند و هم زمینه صادرات به خصوص در ارتباط با برخی کشورها همچون روسیه را ایجاد کنند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط کنونی حمایت از شرکت های دانش بنیان و تامین نیازهای ارزی آنها که باعث صرفه جویی ارزی خواهد شد و یک گام اساسی است که هم مجلس و هم دولت باید بدان توجه خاصی داشته باشد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: