کد خبر: ۲۰۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
منازل ما انسان ها مشابه اکوسیستم هاست. ما به همراه تنوع بسیار گسترده ای از میکرو ارگانیسم هایی که معمولا غیر قابل مشاهده هستند زندگی می نماییم
شفاآنلاین> سلامت> میکروب ها می توانند باعث ابتلای افراد ساکن منزل به انواع آلرژی ها شوند.زندگی و حیات میکروسکوپیکی که در گرد و غبار موجود روی لوازم منزل وجود دارد بسیار مشابه یک باغ وحش بزرگ به همراه حیوانات متنوع است .
 به گزارش شفاآنلاین: محققان و دانشمندان متوجه شده اند که تنوع و گونه های مختلف حیات موجود در میان وسایل منزل افراد بسته به اینکه چه حیوانی در خانه نگهداری می کنند و یا محلی که منزل فرد در آن جا واقع شده و حتی تعداد افرادی که در آن محیط زندگی می نمایند متغییر است.

به گفته نوا فیر ،میکروب شناس دانشگاه کلورادو و یکی از نویسندگان این مقاله , منازل ما انسان ها مشابه اکوسیستم هاست. ما به همراه تنوع بسیار گسترده ای از میکرو ارگانیسم هایی که معمولا غیر قابل مشاهده هستند زندگی می نماییم.

به گفته دانشمندان این مقاله می تواند راهگشای کشف اثرات میکروب های موجود در گرد غبار منازل روی سلامتی انسان ها باشد.

فیر و همکارانش پیش از این اکوسیستم های میکروبی موجود در دل خاک و روی ساقه و برگ گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودند و بعد از پایان تحقیقات گسترده خود به فکر کندوکاو اکوسیستم هایی افتادند که در محل زندگی ما انسان ها (جایی که بیشتر وقت خود را در آن جا می گذرانیم) وجود دارند.

محققان نمونه های اخذ شده از گرد و غبار داخل و خارج  بیش از 1200 خانه در آمریکا که در مناطق مختلف آب و هوایی قرار داشتند را جمع آوری نمودند. این نمونه ها توسط افراد داوطلبی که در پروژه حیات وحش منازل شرکت کرده بودند جمع آوری شد.

به گفته فیر جمع آوری این نمونه ها بدون مشارکت هزاران شرکت کننده این پروژه بزرگ کاری غیر ممکن و نشدنی بود.

از آن جایی که گونه های مختلف باکتری ها<Bacteria> و قارچ<Mushroom> ها اغلب در زیر میکروسکوپ مشابه یکدیگر به نظر می رسند محققان به استفاده از واکاوی رشته های DNA برای شناسایی گونه های موجود در نمونه ها روی آوردند. میزان تنوع در گونه های میکروبی که ما در میان وسایل منزل خود مشاهده می نماییم بسیار گسترده است. می توان با تقریبی نسبتا دقیق تعداد گونه های متنوع باکتری ها را به اندازه 125000 گونه و قارچ ها را به اندازه 72000 گونه تخمین زد.

قارچ هایی که در منازل وجود دارند همان طور که پیش از این نیز پیش بینی می شد با تغییر آب و هوا و تغییر مکان از جایی به جای دیگر متنوع خواهند بود و علت این امر تفاوت در میزان رطوبت و درجه حرارت مناطق مختلف است. به گفته دکتر فیر جایی که شما در آن زندگی می کنید معرف نوع قارچی است که در محل زندگی شما زیست می نماید.

اما بر عکس قارچ ها , باکتری هایی که در منازل ما انسان ها زندگی می کنند به شدت تحت تاثیر تعداد و جنس  افراد ساکن منازل هستند. فاکتور تعیین کننده دیگر وجود سگ و یا گربه در خانه است , زمانی که شما سگ یا گربه ای در منزل خود نگهداری می کنید جدای از سرگرم کننده بودن این حیوانات باید به میکروب ها و باکتری هایی که این حیوانات با خود به همراه می آورند توجه نمایید. لازم به ذکر است که در مورد سگ ها بیشتر این میکروب ها از دهان آن ها منتقل و وارد محیط زندگی ما می شوند.

به شکل بسیار جالبی تنوع باکتری ها با توجه به تعداد مردان و زنانی که در منزل زندگی می کنند می تواند متغییر باشد , به گفته دانشمدان این تفاوت و تغییر محسوس احتمالا به علت تفاوت های موجود میان ساختار بیولوژیکی پوست بدن و یا سطح بهداشت زنان و مردان ساکن منزل است.

طبق نتایج بدست آمده بیشتر میکروب های موجود در داخل منازل بی ضرر و حتی در بسیاری از مواقع مفید هستند , به گفته دکتر فیر شواهدی وجود دارد که در تماس بودن با حیوانات خانگی<Pet> همانند سگ ها و حتی گربه ها در سنین جوانی می تواند موجب پیشگیری از آلرژی های گوناگون شود. افراد نبایند نگران باکتری ها و قارچ های موجود در منازل خود بوده زیرا این موجودات از حقایق زندگی انسان ها هستند و در بیشتر مواقع به کمک ادامه حیات وی می آیند.

گفتنی است بعضی از میکروب ها می توانند باعث ابتلای شخص به آلرژی شوند به همین منظور قدم بعدی محققان یافتن میکروب هایی است که فرد را مستعد ابتلا به آلرژی می نمایند.  

نتایج دقیق تر این مقاله در جورنال رویال سوسایتی به چاپ رسیده است. سیناپرس

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: