کد خبر: ۲۰۶۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 25
۶۰ درصد از قربانیان آلودگی هوا، مبتلایان به بیماری‌های قلبی هستند. آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌های قلبی – عروقی در افراد می‌شود. این تحقیقات بر اجزای آلودگی هوا ازجمله ازون، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن متمرکزشده است که به‌طور خاص به سیستم قلبی - عروقی و مکانیسم آن آسیب می‌رساند

شفاآنلاین> سلامت> پژوهش‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهند که آلودگی هوا و ذرات معلق موجود در آن اثرات منفی بر عملکرد قلب و عروق داشته و باعث ایجاد انواع بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: تحقیقات نشان می‌دهند که آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌های قلبی – عروقی در افراد می‌شود. این تحقیقات بر اجزای آلودگی هوا ازجمله ازون، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن متمرکزشده است که به‌طور خاص به سیستم قلبی - عروقی و مکانیسم آن آسیب می‌رساند.  

اندازه ذرات گردوغبار<dust> به کوچکی ویروس‌ها هستند. هنگامی‌که مواد فوق پرتویی در معرض استنشاق قرار می‌گیرند، فوراً از طریق ریه‌ها وارد جریان خون می‌شوند و توسط عروق جذب‌شده و باعث التهاب موضعی می‌شوند. این التهاب موضعی درنهایت باعث تصلب شریان بیشتر شده که منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی همانند سکته خفیف قلبی، سکته قلبی حاد، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی می‌شود.

لازم به توضیح است که این پژوهش‌ها به‌صورت بین‌المللی در آلمان، انگلستان، آمریکا انجام‌شده که به بررسی اثرات منفی آلودگی هوا بر عملکرد قلبی – عروقی پرداخته‌اند. قابل‌توجه است که آلودگی هوا و ذرات معلق<Particles> در آن، باعث کشته شدن سالانه چهار میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود که از این میزان ۶۰ درصد به بیماری‌های قلبی – عروقی تعلق دارد.  

پروفسور توماس مونزل (Thomas Münzel) در این رابطه اظهار داشت: «ما بیشتر نسبت به گردوغبار احساس نگرانی می‌کنیم چراکه اندازه این ذرات به کوچکی ویروس‌ها هستند. هنگامی‌که مواد فوق پرتویی در معرض استنشاق<Inhalation> قرار می‌گیرند، فوراً از طریق ریه‌ها وارد جریان خون می‌شوند و توسط عروق جذب‌شده و باعث التهاب موضعی می‌شوند.»

او در ادامه سخنانش توضیح داد: «این التهاب موضعی درنهایت باعث آترواسکلروز <atherosclerosis>  یا همان تصلب شریان بیشتر شده که منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی - عروقی همانند میوکارد انفارکتوس <myocardial infarction>، سکته قلبی حاد، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی <myocardial infarction> می‌شود. با توجه به انتشار گازهای دیزلی که در حال حاضر بسیار موردبحث قرار دارد، ما تحقیقاتی در این رابطه انجام دادیم که نتایج به‌دست‌آمده  نشان می‌دهند، ذرات جامد و دی‌اکسید نیتروژن <NO2> که هر دو توسط سوختن سوخت دیزلی تولید می‌شوند، تأثیر منفی بر عملکرد عروق دارند.»

پروفسور جوز للیولد (Jos Lelieveld) در این رابطه توضیحاتی ارائه داده و گفت: « ازلحاظ شیمیایی ذرات گردوغبار بسیار ریز عمدتاً موجود در اتمسفر از ترافیک، صنعت و کشاورزی تولید می‌شوند.»

ازآن‌جهت که پاکیزه نگه‌داشتن هوا در شهرهای آلوده به‌طورکلی بسیار سخت است، پیشنهاد می‌شود تا فضاهای بسته همچون خانه و ادارات را از آلودگی دور نگه‌داریم. در اینجا به ۵ راه‌حل سریع که بتوان از آلودگی هوا در خانه جلوگیری کرد، اشاره می‌شود.

جلوگیری از کشیدن سیگار در داخل خانه: بهتر است که افراد سیگاری کشیدن سیگار را ترک کنند اما اگر امکان‌پذیر نیست توجه داشته باشند که در داخل خانه حتی در بالکن سیگار نکشند چراکه اثرات منفی دود سیگار در خانه پخش‌شده و از راه تنفس وارد ریه‌های افراد غیر سیگاری نیز می‌شود و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

استفاده از فیلترهای مناسب هوا: استفاده از فیلترهای هوا در خانه می‌تواند به پاکی هوای داخل کمک کرده و راهی مناسب برای کاهش آلودگی در خانه و فضاهای بسته باشد.

حفظ تهویه مناسب: بهتر است هر فضای بسته مانند خانه از یک سیستم تهویه مناسب برخوردار باشد و همیشه از کارکرد مناسب آن اطمینان حاصل شود. در زمان‌هایی که هوا پاک بوده و یا آلودگی هوا در خارج از خانه کم است، می‌توان با باز نگه‌داشتن پنجره‌ها و یا روشن کردن سیستم تهویه، هوای داخل خانه را تازه کرد.

خالی نگه‌داشتن سطل‌های زباله: با خالی نگه‌داشتن سطل‌های زباله می‌توان عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها را از خانه و افراد آن دور نگه داشت.

پاکیزه نگه‌داشتن وسایل خانه: توصیه می‌شود تا همیشه خانه پاکیزه نگه‌داشته شود. پرده‌ها و ملحفه‌ها به‌طور مرتب شسته شوند و با گردگیری منظم، گردوغبار از وسایل خانه دور نگه‌داشته شوند تا این ذرات ریز در هوای خانه پخش نشوند. thehealthsite

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: