کد خبر: ۲۰۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 25
بازاری که به شدت متأثر از قیمت ارز بوده و در بهترین حالات بالا و پایین می‌شود. روی دیگر ماجرا کمیابی و احتکار انواع خاصی از دارو است که سلامت و نیز حیات افراد را تهدید می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> مسئولان دولتی و انتظامی طی هفته‌های اخیر از کشف انبارهای متعدد غیرمجاز دارو در نقاط مختلف کشور خبر داده‌اند. به رغم این مساعی، احتکار دارو همچنان بر جسم و جان نیازمندان این کالا پنجه افکنده است. یکی از بازارهای کلیدی که به قول معروف با مرگ و زندگی افراد در ارتباط است، بازار دارو است؛

به گزارش شفاآنلاین، بازاری که به شدت متأثر از قیمت ارز بوده و در بهترین حالات بالا و پایین می‌شود. روی دیگر ماجرا کمیابی و احتکار انواع خاصی از دارو است که سلامت و نیز حیات افراد را تهدید می‌کند. پس از بروز نگرانی‌های گسترده نزد افرادی که به هر نحو نیازمند تهیه داروهای مورد‌نیاز داخلی و وارداتی بودند، اعلام شد که مشکلات(Difficulties) ارزی با تخصیص دو و نیم‌میلیارد دلار به ارز دارو و کالاهای اساسی در حال رفع‌شدن است. با این حال، بازار دارویی کشور در چند ماه اخیر کاستی‌های جدی را تجربه کرد؛ کاستی‌هایی که نه به دلیل تولید و وارد نشدن دارو بلکه از این رو بروز یافت که سوداگران داروهای مورد نیاز بیماران را به امید وخامتِ بیشتر اوضاع و افزایش بیشتر قیمت در انبارهایشان نگه داشته‌اند تا در موقع و زمان مناسب به فروش برسانند و از این رهگذر سود بیشتری را نصیب خود کنند.

لزوم تخصیص ارز دولتی به داروی بیماران خاص

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور بیماران خاص،‌ صعب‌العلاج و سرطانی در تامین دارو گفت: باید تخصیص ارز دولتی و تامین داروی این بیماران به درستی صورت گیرد.

عباس پوربافرانی در مورد تامین داروهای بیماران سرطانی،‌ خاص و صعب‌العلاج با ارز دولتی اظهار کرد: براساس تاکید کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دولت، باید ارز دولتی برای داروهای اولویت‌دار بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی اختصاص یابد. او افزود: به طور معمول هزینه‌های دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج و سرطانی بیش از حد معمول است و باید تخصیص ارز دولتی و تأمین داروی این بیماران به درستی صورت گیرد، نه اینکه به بهانه کمبود ارز و ناملایمات ارزی متحمل زحمت شوند؛ زیرا به‌طور معمول دچار هزینه‌های سرسام‌آور هستند و اگر بی‌تدبیری شود، قطعاً هزینه‌های آنها بیشتر خواهد شد.

او با تأکید براینکه باید مدیریت هزینه برای تأمین داروی بیماران‌خاص صورت گیرد،‌ افزود: تحمل هزینه‌های سنگین داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج و سرطانی به بیمار و خانواده‌های آنها خسارت‌ها و آسیب‌های بسیاری به همراه دارد. پوربافرانی در مورد واردات تجهیزات رادیوتراپی با ارز‌دولتی اظهار کرد: کمیته مربوطه در اداره‌کل تجهیزات وزارت بهداشت و درمان باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. براین اساس، اصرار عده‌ای به واردات نوع خاصی از تجهیزات‌پزشکی با ارز دولتی درست نیست. او ادامه داد: اگر واردات تجهیزات‌پزشکی با تعرفه بخش‌خصوصی انجام شود و منبع مالی آن مشخص باشد مشکلی ندارد؛ اما اگر بخش‌دولتی می‌خواهد در این زمینه ورود کند مشخصا هیات‌امنای ارزی می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد و در راستای تامین ارز و معافیت‌های کمرگی مؤثر عمل کند.

5/3 میلیارد دلار تامین داروی سال 97

در ادامه عضو کمیسیون‌اجتماعی مجلس گفت: تا به امروز گزارشی پیرامون کمبود دارو به کمیسیون باتوجه به نوسانات‌ارزی ارائه نشده است اما قطعا مجلس پیگیر این ماجرا خواهد بود. رضا شیران درباره نارضایتی بیماران‌(patients) سرطانی از عدم‌اختصاص ارز برای تهیه دارو باتوجه به نوسانات‌ارزی که در کشور وجود دارد اظهار کرد: دولت موظف و مکلف است که در بحث تامین داروهای‌بیماران که جز نیازهای اساسی کشور است اقدام کند. او تصریح کرد: اگر مشکلاتی در بحث تامین داروهای بیماران‌سرطانی وجود دارد که باتوجه به گزارش‌های مردمی این مسائل در شرایط فعلی در کشور حاکم است دولت باید باتوجه به اینکه دارو جزو کالاهای‌اساسی محسوب می‌شود در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد. شیران‌خراسانی خاطرنشان کرد: برای سال ۹۷ حدود ۳/۵ میلیون‌دلار برای تهیه دارو درنظرگرفته شده است و در این راستا هیچ تفاوتی بین بیماران خاص و غیرخاص وجود ندارد چرا که این موضوع قانونی است که باید از سوی دولت اجرا شود. او تاکید کرد: بدون شک اگر کوتاهی از سوی دولت و وزارت بهداشت در راستای تامین دارو بیماران به خصوص بیماران خاص صورت گیرد مجلس اقدامات لازم را انجام خواهد داد. شیران‌خراسانی خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با وزارت بهداشت و سایر مسئولان این وزارتخانه تا به امروز در کمیسیون‌اجتماعی مجلس برگزار کردیم گزارشی دال بر کمبود دارو مطرح نشده اما قطعا بازهم پیگیر مشکلات مردم در این حوزه می‌شود.

کمبود دارو به دلیل تحریم‌ها نیست

رئیس انجمن علمی دارو‌سازان ایران گفت: کمبود دارو در کشور در نتیجه سیاست‌های نادرست است و به تحریم‌ها ارتباط ندارد. محمدرضا شانه‌ساز افزود: هنوز تحریم‌ها آغاز نشده و کمبود داروی کنونی به دلیل سیاست‌های غلط در حوزه دارو است.

او افزود: اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای تامین دارو سم مهلک و تجربه شکست خورده‌ای محسوب می‌شود. چون در حد شعار باقی می‌ماند و محقق نمی‌شود. شانه‌ساز خطاب به مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت گفت: تا دیر نشده باید نسبت به رفع مشکلات موجود در صنعت داروسازی اقدام کنیم، زیرا کمبود دارو می‌تواند حادثه ساز شود. او ادامه داد: مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی‌کردند که با کمبود دارو مواجه شویم و این در حالی است که اولویت‌های فعلی آنها بر مسائلی همچون اصلاح آیین‌نامه‌های داروخانه‌ها قرار گرفته است. شانه‌ساز با اشاره به یک محاسبه آماری که در سال‌های گذشته درباره تامین ارز مورد نیاز برای دارو صورت گرفته است، گفت: بررسی‌ها نشان داده است برای تامین داروی کشور 8/1 میلیارد دلار ارز نیاز داریم، این در حالی است که کمتر از یک میلیارد دلار آن برای 97 درصد داروی مورد نیاز کشور که در داخل تولید می‌شود، اختصاص می‌یابد و بقیه آن برای آن سه درصد داروی(Medication) وارداتی تخصیص داده می‌شود. او افزود: موفقیتی که داروسازان ایرانی پس وقوع انقلاب‌اسلامی کسب کردند بی‌نظیر است و بر اساس تخمینی که می‌توان زد از ارز بری 14 میلیارد دلار سالانه از کشور جلوگیری کرده است.

شانه‌ساز با اشاره به توانمندی داروسازان ایرانی افزود: داروسازان ایرانی می‌توانند هر دارویی که در جهان تولید می‌شود، ظرف دو سال با نازل‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت در کشور تولید کنند و اگر دارو خاصی تولید نمی‌شود به لحاظ صرفه جویی است چون می‌توان آن دارو را با هزینه کمتر از خارج وارد کرد. او ضافه کرد: دانش و توان داروسازان ایرانی جزو 10 کشور دنیا است. شانه‌ساز افزود: اوضاع اقتصادی داروخانه‌ها به دلیل تسهیلات و تخفیف شرکت‌های دارویی اداره می‌شد، اما اکنون به علت شرایط نامناسب اقتصادی دوره این تسهیلات نیز تمام شده و وضعیت کنونی نامناسب داروخانه‌‌ها نتیجه این شرایط است.، دبیر انجمن ‌علمی داروسازان ایران نیز گفت: داروسازان می‌دانند که شرایط صنفی و حرفه‌ای امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است به طوری که هیچ‌وقت اوضاع مثل امروز بد نبوده و داروسازی مورد جفا و بی‌مهری قرار نگرفته بود.

حمید خوئی با انتقاد از رفتارهایی که نسبت به داروسازان صورت می‌گیرد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد که این قبیل رفتارها با داروسازان عادی شده است و بی‌مهری‌های معنوی نسبت به داروسازان یک طرف و تنش‌های مادی و اقتصادی که همه ارکان داروسازی را دربر گرفته، از سوی دیگر باعث شده تا صنعت داروسازی از داروخانه تا بیمارستان در وضعیت نابسامان قرار بگیرد. او افزود: در چنین شرایطی که در صنعت داروسازی حاکم است، امیدوارم وارد مرحله بحران‌دارویی نشویم و تعادل اقتصاد و دارو به هم نخورد تا مردم از دسترسی به داروهای مورد نیازشان محروم نشوند.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: