کد خبر: ۲۰۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 22
شربت پنج عرق نقش موثری در رفع تپش قلب، بی‌خوابی، سردرد‌های میگرنی، هیجانات عصبی مانند دلهره، دلشوره، اضطراب و استرس دارد
شفا آنلاین>سلامت>یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در رفع تپش قلب، بی‌خوابی، سردرد‌های میگرنی و هیجانات عصبی موثر دانست.

به گزارش شفا آنلاین: شربت پنج عرق (عرق سنبل‌الطیب، بهار نارنج، بادرنجبویه، بابونه و رازیانه) حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۶، پروتئین، قند مثل گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، اسید فولیک، منگنز، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، روی، والرین، هورمون سروتونین، فسفر و مس است.

برای بررسی خواص شربت پنج عرق و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


مهم‌ترین خواص شربت پنج عرق
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره مهم‌ترین خواص شربت پنج عرق اظهار کرد: این شربت نقش موثری در رفع تپش قلب، بی‌خوابی، سردرد‌های میگرنی، هیجانات عصبی مانند دلهره، دلشوره، اضطراب و استرس دارد.


وی درباره خواص دیگر شربت پنج عرق بیان کرد: این شربت ضد تشنج و اسپاسم (گرفتگی) است و به برطرف شدن ناراحتی‌های عصبی، هیستری (هیجانات و احساسات غیر قابل کنترل) و درد سیاتیک کمک شایانی می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت پنج عرق به علت داشتن پتاسیم موجب کاهش فشار خون<Reduce blood pressure> می‌شود؛ این شربت قند و چربی خون را هم کنترل می‌کند.

عظمایی تاکید کرد: شربت پنج عرق خون‌ساز است و کم‌خونی و عصبانیت را در افراد به ویژه در زنان جوان رفع می‌کند؛ و برای مبتلایان به سندروم پای بی‌قرار مفید است.

وی تصریح کرد: شربت پنج عرق به علت وجود سروتونین اضطراب، استرس و افسردگی را از بین می‌برد و شادی و نشاط را در افراد ایجاد می‌کند؛ این شربت درد‌های قاعدگی را هم تسکین می‌دهد.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت پنج عرق به علت داشتن ویتامین‌های A ، C  و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

عظمایی اظهار کرد: شربت پنج عرق تاثیر بسزایی در رفع مالیخولیا، سکسکه، تهوع و استفراغ، تسکین درد ماهیچه‌ها، بهبود بیش‌فعالی کودکان، تقویت پوست و مو و تنظیم هورمون‌های زنانه دارد.


موارد منع مصرف شربت پنج عرق
وی یادآوری کرد: مصرف شربت پنج عرق برای زنان باردار ممنوع است.

مواد لازم برای تهیه هفت لیتر شربت پنج عرق برای یک دوره درمانی
عرق سنبل‌الطیب                         یک و نیم لیتر
عرق بادرنجبویه                           یک و نیم لیتر
عرق بهار نارنج                             یک و نیم لیتر
عرق رازیانه                                  یک لیتر
عرق بابونه                                    یک لیتر
شربت سکنجبین عسلی             نیم لیتر

طرز تهیه شربت پنج عرق
- همه عرقیات را با هم مخلوط کنید.
- موقع مصرف به ازای هر یک لیوان از شربت پنج عرق یک تا ۲ قاشق مرباخوری شربت سکنجبین عسلی اضافه کنید.
- شربت پنج عرق روزانه سه لیوان یک ساعت پس از صبحانه، ناهار و قبل از خواب میل شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: