کد خبر: ۲۰۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 19
پیش‌بینی ما این است که کمبود دارو وجود ندارد، چراکه براساس سه جلسه گزارشی که برگزار شد، غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قول دادند که نگذارند کوچک‌ترین کمبودی در بخش دارویی ایجاد شود
شفاآنلاین>سلامت> دارو جزو تحریم‌ها نیست. دولت اعلام کرده است که ارز دارو را پرداخت می‌کند.

بنابراین اگر به کمبود دارو برخورد کنیم، یعنی با سوء‌مدیریت مواجه شده‌ایم. اولویت ترخیص دارو در دستور کار گمرک قرار دارد. از این رو پیش‌بینی ما این است که کمبود دارو وجود ندارد، چراکه براساس سه جلسه گزارشی که برگزار شد، غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قول دادند که نگذارند کوچک‌ترین کمبودی در بخش دارویی ایجاد شود.

امیدواریم که چنین اتفاقی نیفتد. در واقع به ما اطمینان داده شد که تدابیر لازم به کار گرفته شده تا مردم در زمینه دارو مشکلی پیدا نکنند. از سوی دیگر، بسیاری از داروها در داخل کشور تولید می‌شوند و ممکن است دولت برای مشابه خارجی آن وقت نگذارد و به آنها اهمیت ندهد که حق هم دارد. یعنی شما دنبال یک دارو می‌گردید که نیست، اما مشابه آن وجود دارد.

با این حال اینکه می‌گویند کمبود دارو داریم به هیچ عنوان چنین گزارشی به ما ارائه نشده است. اگر واقعا به داروخانه‌ای مراجعه کردید و گفتند دارو نیست، سازمان غذا و دارو مرکزی دارد که در حال رصد این مورد است.

باید به آنجا گزارش دهید، چرا که احتمال دارد برخی داروخانه‌ها نخواهند دارو را عرضه کنند. در واقع داروخانه‌ها دو مشکل دارند. یکی برای ذخیره دارویی که نمی‌دانند چه اتفاقی خواهد افتاد. دوم آنکه مشکل عمده‌تر داروخانه‌ها (drug stores)طلب‌های یک ساله است که از وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها دارند و همچنین بیمه‌ها و دانشگاه‌ها طلب‌هایشان را وصول نمی‌کنند. از این رو قدری در عرضه دارو بهانه‌تراشی می‌کنند. بنابراین باید این مساله ساماندهی شود. با وجود این، مردم بهترین بازوان بازرسی هستند و می‌توانند این سیستم را اصلاح کنند. از این رو درخواست بنده این است که اگر مردم با چنین موردی مواجه شدند، حتما به واحد نظارتی معاونت‌های غذا و دارو، معاونت دانشگاه علوم پزشکی، شماره تلفنی که در زمینه کنترل است یا به سازمان تعزیرات گزارش دهند، چرا که چنین موردی قابل رسیدگی است.

از سوی دیگر باید گفت که سیستم وزارت بهداشت و درمان تا پرونده بیماران را الکترونیک نکند، امکان سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه و خرید داروهای داروخانه‌ها و ورود آنها به بازار سیاه است. بنده نمی‌گویم چنین مواردی وجود دارد، اما امکان‌پذیر است. اگر سریع‌تر پرونده الکترونیک بیماران راه‌اندازی شود، در بحث دارو از هر گونه سوء استفاده جلوگیری می‌شود.

دارو به هیچ عنوان دستخوش جریانات اخیر نخواهد بود. برای اینکه تدابیر لازم به کار گرفته شده است. خوشبختانه درصد بالایی از داروها(medicines) را در داخل کشور تولید می‌کنیم، چراکه مواد اولیه پیش‌بینی شده است. اینکه از جانب آمریکا تهدید شده و در محاصره اقتصادی قرار می‌گیریم، موجب شده که بلاتکلیفی روی شرکای ما و افرادی که با ما عهد و پیمان بستند تا برجام را حفظ کنند، ایجاد شود. در واقع بازار اقتصادی مردد است.

از سوی دیگر، با توجه به اعلام آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی در آبان امسال، مسلما وقتی ملت، بازار و سایر کشورها در آذر متوجه شوند که آمریکا در این هدفش ناتوان مانده به سرعت معادلات اقتصادی به هم خواهد خورد و به نفع اقتصاد کشور ما تمام می‌شود. منتها ما باید صبر کنیم تا ملت، بازار و سایر کشورها به این باور برسند که آمریکا قادر به چنین حرکتی نخواهد بود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: