کد خبر: ۲۰۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 19
ما در برخی از حوزه‌های دارویی مشکلاتی داریم، از جمله اینکه تولید برخی از داروها در سبد دارویی کشور وجود دارد و نباید مشابه خارجی آن وارد شود
شفاآنلاین>سلامت> نوسانات ارزی نمی‌تواند بر بازار داروهایی که از خارج وارد می‌شوند، بی‌تاثیر باشد.

به گزارش شفاآنلاین، ما در برخی از حوزه‌های دارویی مشکلاتی(Problems) داریم، از جمله اینکه تولید برخی از داروها در سبد دارویی کشور وجود دارد و نباید مشابه خارجی آن وارد شود. این در حالی است که امکان دارد این موضوع با اصل قضیه خلط مبحث شود، اما در مورد داروهایی که در کشور وجود ندارد، ما قطعا نباید دچار کمبود شویم و احساس کمبود کنیم.

با این وجود، کمبود دارو ممکن است با نوسانات ارزی رقم بخورد. از این رو باید مدیریت دارویی کشور پیش‌‌بینی لازم را داشته باشد که منابع ارزی برای داروهای خاص و داروهایی که الزام بیشتری دارند، استفاده شود. گرچه مقدار مکمل‌های دارویی کم شده، اما چرا باید بخش زیادی از منابع ارزی دارویی در بخش مکمل‌ها مصرف شود؟ ضمن اینکه استفاده درمانی و دارویی مکمل‌ها کمتر است و این گزارشی است که خود وزارت بهداشت هم به آن استناد می‌کند. توصیه‌ ما این است که در ابتدا منابع را اولویت‌بندی و مدیریت کنند. اگر منابع درست مدیریت شوند، قطعا ما با کمبود دارو رو به رو نخواهیم بود.

ضمن اینکه کمبود دارو در حوزه سلامت پذیرفته نیست. دارویی که واقعا نیاز کشور است و سلامت افراد به آن بستگی دارد، نباید دچار کمبود شود. حتما باید برنامه ‌ریزی لازم داشته باشیم تا بتوانیم با مدیریت بهینه منابع را تامین کنیم.

اگر داروهای تولید داخل از لحاظ راهنماهای بالینی اثر لازم را داشته و هیچ تفاوتی با مشابه خارجی نداشته باشند؛ دلیلی ندارد کشور بخواهد خود را با این مشکل مواجه کند که چرا فلان دارو در داخل موجود نیست، اما اگر کیفیت داروی خارجی متفاوت با کیفیت تولید داروی داخل باشد، آن‌گاه باید بخشی که برای سلامت مردم موثرتر است تقویت شود. این در حالی است که در همه حوزه‌ها سوء ‌استفاده و فساد وجود دارد که متاسفانه مشکلاتی را ایجاد کرده است. در بحث دارو هم اگر فردی با دروغ تشکیل پرونده‌ بدهد، سوء‌ استفاده ‌کند و داروی مورد نیازی که از طریق منابع ارزی کشور تهیه شده با ساخت و پاخت دریافت و بازار سیاهی را ایجاد ‌کند؛ قطعا مسائلی را به بار خواهد آورد.

از این رو پرونده الکترونیک سلامت سامانه‌ای است که باید ایجاد شود تا میزان سوء‌استفاده‌ها کاهش یابد. در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مسئولان دارویی کشور از اینکه بتوانند حوزه دارو را مدیریت کنند تا ما دچار کمبود نشویم صحبت کرده‌اند، اما براساس مشاهدات ممکن است که برخی اقلام خاص به دلیل عدم مدیریت بهینه، عدم مدیریت مصرف یا تجویزغیرمنطقی و مسائلی از این قبیل که الزاما شاید ضرورت هم نداشته باشد، یک نیاز غیرواقعی ایجاد کند. از سوی دیگر، متاسفانه شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها به دلیل نپرداختن مطالبات با مشکلاتی مواجه هستند که ضرورت دارد به آنها رسیدگی شود.

این در حالی است که داروخانه‌ها باید اقلام خود را نقد خریداری کنند. از این رو در جلساتی که در این زمینه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتیم، قرار شد با توجه به قولی که سازمان تامین اجتماعی و بیمه(Insurance) سلامت دادند، بخشی از مطالبات این عزیزان پرداخت شود که مردم با مشکلات تامین دارویی مواجه نشوند. از این رو در شرایط نوسانات ارزی باید همگی دست به دست هم دهیم تا از کمبود دارو جلوگیری کنیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: