کد خبر: ۲۰۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 16
متاسفانه باید اعتراف کنیم که در طول چند ماه اخیر خطوط تولید برخی شرکت‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و این یک زنگ هشدار است
شفاآنلاین>سلامت> یک مدیر صنعت داروسازی معتقد است راهکار برون‌رفت از مشکلات فعلی صنعت داروسازی که آن را در آستانه ورشکستگی قرار داده این است که قیمت نهاده‌های تولید آزاد شده و یارانه پرداختی به صنعت داروسازی به سمت شرکت‌های بیمه برده شود و این اجازه را بدهند که قیمت‌ها آزاد شود تا بازگشت سرمایه در کمترین زمان اتفاق بیفتد. در این شرایط بازار رقابتی خواهد شد و شرکت‌ها قیمت‌ها را به‌صورت رقابتی عرضه خواهند کرد.

به گزارش شفاآنلاین، پیمان ترحمی، مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی در نشست خبری با اشاره به استراتژیک بودن دارو اظهار داشت: «متاسفانه باید اعتراف کنیم که در طول چند ماه اخیر خطوط تولید برخی شرکت‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و این یک زنگ هشدار است.»

وی در تشریح علت این اتفاق گفت: «متاسفانه بخشی از این مشکلات(Difficulties) به گذشته برمی‌گردد. به عبارت دقیق‌تر مرض‌های مزمنی که سال‌های طولانی است گریبان‌گیر صنعت داروسازی کشور شده است. یک سری از مشکلات صنعت در خود آن نهادینه شده است. برای مثال سن بالای دستگاه‌های تولید موجب شده تا تمام ظرفیت را نتوان به کار برد. این یک موضوع کلی است که اکثر قریب به‌اتفاق صنعت داروسازی کشور اعم از دولتی و خصوصی و خصولتی با آن درگیر است. بحث دیگر واقعیت مشکلات این روزهای صنعت داروسازی است که موجب شده تا به‌مرور به سمت کاهش ظرفیت برویم.»

امکان برنامه‌ریزی از صنعت گرفته شده است
مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی ادامه داد: «در حال حاضر امکان برنامه‌ریزی برای تولید از صنعت گرفته شده است. این به این مفهوم است که تامین همه مولفه‌های تولید اعم از تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی و واردکنندگان مواد موثره خارجی تا اقلام بسته‌بندی با مشکل مواجه شده‌اند. برای مثال فویل تا همین چند روز پیش 30 تومان بود که به‌یک‌باره به 42 تومان رسید و امروز به 50 تومان رسید است. حتی تولیدکننده داخلی اعلام کرده که امکان تامین آن فراهم نیست و علت را این چنین اعلام می‌کند که معلوم نیست این محصول در گروه یک محصولات قرار گیرد یا در گروه دو. پس باید تا تعیین تکلیف این محصول صبر کرد؛ بنابراین همه این عوامل برنامه‌ریزی برای تولید محصول را با مشکل مواجه کرده است. مثال دیگر ماده موثره گلیسیرین است که در عرض یک هفته از 7200 به 23 هزار تومان رسیده است.»

ترحمی افزود: «در شرایط فعلی نمی‌توان برنامه‌ریزی بلندمدت انجام داد و حتی بسیاری از تولیدکنندگان برنامه روزانه دارند و ترجیح می‌دهند میزان تولید خود را بسیار پایین بیاورند. همچنین نبود نقدینگی مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت به وجود آورده است. علت دیگر پایین آمدن ظرفیت تولید اشباع بودن بازار است. وقتی محصولی را 20 تولیدکننده تولید می‌کند دیگر نیازی به تولید نیست و این در نتیجه سوء مدیریت بازار داخلی و عدم روی‌آوری به بازارهای خارجی در طول سالیان متمادی بوده است. علیت این هم می‌تواند پیر بودن صنعت ما در مقایسه با منابع داروسازی دنیا باشد.»

دولت خود تحریمی می‌کند
ترحمی با انتقاد از تغییرات پی‌درپی قوانین حوزه دارو اضافه کرد: «متاسفانه در طول چند ماه اخیر قوانین پی‌درپی تغییر کرده و دولت خود تحریمی را در دستور کار خود قرار داده است. البته این قابل درک است که برنامه دولت این است که جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد ولی متاسفانه سوءاستفاده کنندگان در کمترین زمان راه خود را پیدا می‌کنند و ما به‌عنوان تولیدکنندگان از دست یافتن به منابع مورد نیاز خود باز می‌مانیم؛ بنابراین همه این مشکلات موجب خواهد شد تا هر روز از ظرفیت‌های تولید کمتر شود.» وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: «برای نمونه ماده موثره لاکتولوز که یک ماده اولیه برای تولید است در چند روز اخیر در گروه دو قرار گرفته و این جابجایی موجب شده تا این ماده اولیه در گمرک گیر کند و برنامه‌ریزی‌ها برای تولید مختل شود.»

این مدیر صنعت داروسازی اضافه کرد: «متاسفانه هنوز برخی مدیران و کارشناسان تصمیم‌گیر متوجه نشده‌اند که اوضاع از چه قرار است. برای مثال وقتی برای واردات یک ماده موثره مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کنند که تولید داخل دارد ولی تولیدکننده داخلی امکان تولید ندارد و یا اینکه تولیدکننده داخلی قیمت را نقد می‌خواهد اما صنعت توان پرداخت آن را ندارد و یا قیمت آن رقابتی نیست و ما مجبور به واردات می‌شویم. ولی همچنان کارشناس مسئول اعلام می‌کند که تولید داخل دارد و ما نمی‌توانیم واردات کنیم. از سوی دیگر اعلام می‌کنند که به هر طریق ممکن واردات مواد اولیه را انجام دهید و همه این مسائل موجب می‌شود تا ما در ادامه مسیر به مشکلات عدیده‌ای برخورد کنیم و دیگر امکانی برای خرید تجهیزات(Equipment) به‌روز و اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه نداشته باشیم.»

ترحمی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت مواد اولیه تا چه میزان بر قیمت تمام‌شده محصولات تاثیر گذاشته است؟ گفت: «متاسفانه به دلیل افزایش‌های روزانه قیمت‌ها امکان پیش‌بینی هزینه‌های تولید برای ما مقدور نیست. در قیمت تمام‌شده یک محصول 60 تا 70 درصد صرف مواد می‌شود و وقتی قیمت مواد اولیه، مواد موثره و مواد بسته‌بندی تغییر می‌کند، طبیعی است که هزینه تمام‌شده محصول افزایش پیدا می‌کند و رنج‌آور این است که افزایش قیمت داروها متناسب با آن نیست و حتی نظارت‌های اولیه روی قیمت مواد اولیه نیز صورت نمی‌گیرد.»

مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی تصریح کرد: «متاسفانه تولیدکنندگان دارو در یک سقف قیمتی گیر افتاده‌اند که این سقف فقط به تولیدکننده اختصاص دارد و مسئولان تصور می‌کنند که با سرکوب قیمت می‌توانند راه دسترسی بیماران به دارو را هموار کنند. مشکل دیگر این است که نوع پرداخت‌ها از اعتباری به نقدی تغییر پیدا کرده است و ما مجبور هستیم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود قیمت را به‌صورت نقد پرداخت کنیم درحالی‌که تنها می‌توان بخش کوچکی از این فشار مالی را به شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها وارد آورد.»

احتکار در چرخه دارو معنایی ندارد
وی در واکنش به این خبر که داروسازان احتکار می‌کنند؟ گفت: «مطمئناً این قبیل اقدامات از سمت تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد؛ زیرا شرکت‌ها باید در هر شرایطی فروش داشته باشند تا سود کسب کنند و بتوانند نیازهای مالی خود را تامین کنند. البته ممکن است یک تولیدکننده میزان تولید خود را پایین بیاورد ولی احتکار در این چرخه معنایی ندارد. در خصوص شرکت‌های وارداتی هم باید بگویم که ممکن است برخی شرکت‌ها محصولاتی را داشته باشند که نخواهند عرضه کنند ولی باید این سوال را از دولت پرسید که آیا این اطمینان را در واردکنندگان به وجود آورده است که قیمت مناسب به داروهای وارداتی داده است و آیا بعدازاین مرحله مابه‌التفاوت ارز را از واردکنندگان نمی‌گیرند.»

ترحمی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایجاد اطمینان در تولیدکنندگان است، اضافه کرد: «مطمئناً شرکت‌هایی هستند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند اما مسئولان این شرکت‌ها و افراد را هم می‌شناسند و اتفاقاتی ازاین‌دست در هر حوزه‌ای ممکن است بیفتد. البته نباید از این نکته هم غافل شویم که دارو محصولی است که تاریخ‌مصرف دارد و نمی‌توان زمان زیادی آن را نگهداشت؛ بنابراین همه این موضوعات بهانه‌جویی است که از سوی برخی مطرح می‌شود و فرافکنی است.»

مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی در پاسخ به این سوال که آیا وضع امروز صنعت بدتر است یا سال 91؟ گفت: «امروز وضعیت بدتر است زیرا در آن سال صنعت نقدینگی داشت و تنها ارز نداشت و می‌توانست راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کند اما امروز شرکت‌های دارویی در سایه سیاست‌های غلطی که در طول دو سال گذشته اعمال شده حتی ذخیره هم ندارند و در این وضعیت بد نقدینگی ارزی هم به آنها تخصیص داده نمی‌شود تا بتوانند مواد اولیه تامین کنند. البته معتقدم اگر شرایط ثبات پیدا کند صنعت می‌تواند ظرف چند ماه آینده اوضاع خود را بهبود ببخشد.»

یارانه تولید دارو را قطع کنید
ترحمی در بیان راهکار حل مشکلات موجود اظهار داشت: «در وهله نخست باید سیاست‌ها اصلاح شود. وقتی می‌گوییم قیمت دارو افزایش پیدا نخواهد کرد و خود قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم و به مردم می‌گوییم که اگر افزایش دیدید اعلام کنید، این یعنی مردم را در مقابل تولیدکنندگان قرار می‌دهید؛ پس بهتر است دروغ نگوییم. در وهله دوم قیمت نهاده‌های تولید آزاد شود و هرچقدر یارانه برای این بخش پرداخت می‌شد به سمت شرکت‌های بیمه برود؛ بنابراین این اجازه را بدهند که قیمت‌ها آزاد شود تا بازگشت سرمایه در کمترین زمان اتفاق بیفتد.»

وی تصریح کرد: «البته ممکن است برخی تولیدکنندگان با این نظرات موافق نباشند ولی در این شرایط بازار رقابتی خواهد شد و شرکت‌ها قیمت‌های خود را به‌صورت رقابتی عرضه خواهند کرد؛ بنابراین درخواست ما این است که تصدی‌گری دولت کم شود و صداقت داشته باشند و آن بخشی از یارانه را که در بخش تولید صرف می‌کنند به سمت بیمه‌ها ببرند تا قیمت‌ها رقابتی شود چراکه در این حالت قیمت‌ها پایین خواهد آمد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: