کد خبر: ۲۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014April 21
رییس هیات مدیره جامعه معلولین ایران اعلام کرد:
شفا آنلاین-توقع افراد دارای معلولیت از رسانه ملی در ساخت برنامه‌های تلویزیونی این است که «با ما برای ما تصمیم بگیرند».

به گزارش شفا آنلاین،مجتبی نوروزی واقعی، رییس هیات مدیره جامعه معلولین ایران اظهار کرد: شاید صداوسیما همکاری‌هایی را با سازمان بهزیستی صورت می‌دهد اما تاثیر آن بر ساخت برنامه‌های مناسب درخصوص معلولان دیده نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر فیلم‌سازان بدون آگاهی از نحوه تصویرسازی درخصوص افراد دارای معلولیت، به ساخت برنامه‌هایی می‌پردازند که به هیچ عنوان متناسب با نیازهای این قشر نیست.

نوروزی واقعی با بیان این‌که صداوسیما طبق قانون 16 ماده‌ای حقوق معلولان باید در هفته دو ساعت از برنامه‌های خود را به نشان دادن توانمندی‌های معلولان اختصاص دهد، گفت: نه تنها این کار صورت نمی‌گیرد بلکه معمولا چهره‌ای که از معلولان نشان داده می‌شود تصویری ساکن و غیرپویاست.

رییس هیات مدیره جامعه معلولین ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته صدا و سیما وظیفه خود در قبال معلولان را تنها به قرار دادن زبان اشاره برای ناشنوایان در کنار صفحه تلویزیون محدود کرده بود که در سال 92 این مساله نیز بسیار کمتر شده بود.

به گفته‌ی وی، این نگاه که هرکس خطایی می‌کند سرانجام معلول می‌شود در غالب سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شود که آخرین نمونه آن در سریال «آوای باران» دیده شد.

نوروزی واقعی، لزوم کنار گذاشتن نگاه سیاه و سفید به معلولیت و ایجاد نگاه متعادل به این قشر در رسانه ملی را ضروری دانست و افزود: معلولان در اکثر موارد به عنوان افراد عادی در تلویزیون به تصویر کشیده نمی‌شوند و این به ایجاد ذهنیت‌های افراط و تفریطی درخصوص این قشر دامن زده است.

وی با بیان این‌که برنامه‌های صدا و سیما درخصوص افراد دارای معلولیت، محدود به روزهای خاصی از جمله 12 آذر شده است، گفت: بعضا دیده می‌شود که در مناسبت‌هایی همچون جشن عاطفه‌ها از معلولیت برای ایجاد حس ترحم استفاده می‌شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولین ایران در پایان پیشنهاد کرد تا ساختاری در بدنه صدا و سیما ایجاد شود تا فیلم‌نامه‌نویسان و برنامه‌سازان را درخصوص ساخت برنامه‌های تلویزیونی توجیه کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: