کد خبر: ۲۰۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 14
این قانون در راستای کار سخت، طاقت فرسا و زیان‌آور پرستاران، تصویب شد، که بر اساس آن ساعت کاری پرستاران از ۱۷۶ ساعت در ماه به ۱۵۰ ساعت کاهش پیدا کرد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمبود نیرو و عدم رعایت استاندارد نسبت ضریب پرستار به تخت بیمارستانی را دلیل اصلی اجرای ناقص قانون بهروری دانست.

به گزارش شفا آنلاین:حیدرعلی عابدی، در رابطه با اجرای ناقص قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت، که با هدف کاهش ساعت کار پرستاران تصویب شد، گفت: این قانون در راستای کار سخت، طاقت فرسا و زیان‌آور پرستاران، تصویب شد، که بر اساس آن ساعت کاری پرستاران از ۱۷۶ ساعت در ماه به ۱۵۰ ساعت کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به علت اجرای ناقص قانون ارتقای بهره وری پرستاران، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم استخدام و کمبود پرستار، برنامه کاری پرستاران به گونه‌ای شده که نه تنها ساعت استراحت پرستار را نمی دهند بلکه اضافه کار اجباری را نیز مطرح کردند، هر چند حق اضافه‌کاری<overtime> پرداخت می‌شود، ولی نفس این کار توجیه قانونی ندارد.

عابدی با اشاره به کمبود نیروی پرستاران نسبت به تخت بیمارستان گفت: ضریب استاندارد تعداد نیروی پرستار به تخت، ۷/۱ است، بدین معنی که اگر در یک بیمارستانی صد تخت خواب وجود دارد، ۱۷۰ پرستار و کادر پرستاری باید استخدام شود.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌های مختلف کشور، میزان این شاخص و نسبت نیروی پرستار به تخت بیمارستان بسیار پایین است و در بعضی از بیمارستان‌ها حتی کمتر از یک است. عدم وجود استاندارد در جذب نیرو  به معنی فشار بیشتر روی پرستاران و فرسودگی شغلی، کمبود نیرو یکی از مشکلات پرستاران است که باید وزارت بهداشت و درمان باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.
 

عابدی با اشاره به جلسه‌ کمیسیون بهداشت مجلس با وزیر بهداشت، گفت: موضوع استخدام و جذب بیشتر پرستاران در این جلسه مطرح شد، وزیر بهداشت، سازمان استخدامی کشور را مسئول ارئه مجوز جذب دانست.

همچنین ما با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و  استخدامی کشور جلسه‌ای گذاشتیم، که وی معتقد بود، بیمارستان‌ها توانایی درآمدزایی دارند و ۶۸ درصد بودجه بیمارستان‌ها از درآمدهای اختصاصی است، در این صورت باید طوری برنامه‌ریزی شود که ۶۸ درصد پرسنل‌ را هم از طریق همین درآمدهای اختصاصی تامین کنند. بنابراین موضوع جذب نیروی پرستار یکی از اختلاف‌هایی است که بین وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی کشور وجود دارد.  

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در رابطه با سامانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری، افزود: این سامانه به صدور کارت صلاحیت حرفه‌ای پرستاران مربوط می‌شود و در هر بخش و مجموعه‌، بیمارستان و دانشکده‌ای آموزش ببینند، نظارت‌هایی روی این افراد انجام می‌شود، اگر این نظارت کافی نباشد، بعد از فارغ التحصیلی و قبل از اشتغال به کار باید آزمون صلاحیت حرفه ای را بدهند و ثابت کنند می‌توانند، به عنوان پرستار کار کنند.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: