کد خبر: ۲۰۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 14
شایعترین علل تحریک اعصاب اندام فوقانی که موجب درد گردن و دست میشوند هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردنی و مشکلات شبکه بازویی است

شفا آنلاین>سلامت>درد در نواحی دست راست ، شانه و یا کتف از جمله دردهایی به شمار می روند که اگرچه کمتر از مثلا سردرد و مانند آن به سراغ آدم می آیند، اما وقتی گرفتارتان می کنند گاهی امان و تحمل را نیز می گیرند.

به گزارش شفا آنلاین: درد هایی که هم در دست و هم در گردن و کتف احساس میشوند در بسیاری اوقات به علت تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه بوجود میایند. از بین مهره های گردن ریشه های عصبی خارج میشوند که بلافاصله بعد از خروج از مهره ها با اتصال به یکدیگر یکشبکه عصبی به نام شبکه بازویی یا براکیال را تشکیل میدهند. از این شبکه اعصابی<Neural Network> خارج میشوند که حس و حرکت کل اندام فوقانی را کنترل میکنند.

درد دست راست
شایعترین علل تحریک اعصاب اندام فوقانی که موجب درد گردن و دست میشوند هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردنی و مشکلات شبکه بازویی است.

گاهی اوقات ریشه های عصبی که از بین مهره های گردنی خارج میشوند به توسط دیسک بین مهره ای که جابجا شده است فشرده شده و این فشار موجب تحریک عصب و به دنبال آن احساس درد در گردن و دست میشود.

در موارد دیگری ممکن است بعضی اعصاب دست در ناحیه شبکه بازویی تحت فشار قرار گیرند. شایعترین علت فشار به اعصاب شبکه بازویی وجود دنده گردنی و یا فشار عضلات ناحیه گردن به این اعصاب است.

فشار به اعصاب شبکه بازویی میتواند با تحریک اعصاب دست موجب احساس درد و ناراحتی در گردن، شانه و دست شود. درمان این بیماری در غالب اوقات با استفاده از روش های غیر جراحیاست و مهمترین عامل کمک کننده به درمان انجام نرمش های خاص برای تقویت عضلات گردن و شانه و افزایش قابلیت انعطاف آنها است. درمان این بیماری نیازمند همکاری متقابل و نزدیک بین بیمار و پزشک و صبر و حوصله است. به همین علت است که بسیاری از بیماران درمان خود را قدری مشکل میابند. این بیماری بندرت نیاز به درمان جراحی دارد.

پزشک متخصص با توجه به اظهارات بیمار و معاینه وی و استفاده از روش های تصویربرداری و مطالعه نوار عصبی بیمار میتواند نوع ضایعه را مشخص کرده و متناسب با تشخیص داده شده درمان مناسب را برای بیمار انجام دهد.
درمان درد دست
درمان درد دست بستگی به محل و شدت آسیب دیدگی دارد. ولی در اینجا چند مورد یادآوری می شود.
دست را راحت بگذارید. اگر درد دست شدید نیست و تغییری در آن مشاهده نمی شود، آسان ترین درمان، یعنی استراحت، را انجام دهید. چند روز دستتان را از انجام فعالیت معاف کنید.
کار دست را کم کنید. اگر استراحت مطلق برای دستتان امکان ندارد و باید کار کند، مقدار فعالیتش را نصف کنید و در فاصله آن چنند بار به آن استراحت دهید. کار کردن افراد تا حدی که فعالیت آنها باعث ایجاد درد نشود اشکالی ندارد، اما کارکردن آنها با درد زیاد غیر عاقلانه است. درد یک علامت هشداردهنده است.

دست را بالا بگیرید. در هنگام استراحت، دست را تا حد سینه بالا بیاورید. مثلاً وقتی دراز کشیده اید، آن را روی یک یا دو بالش نرم بگذارید.

دست را خنک کنید. یک قطعه یخ را بر روی ناحیه دردناک بمالید تا پوست نسبت به آن بی حس شود، البته نه بیشتر از چهار دقیقه. مواظب باشید رنگ دست سفید یا آبی نشود. یا یک بسته شیمیائی آماده ”خنک کننده سریع" را در یک حوله پیچیده و آن را تا ۲۰ دقیقه بر روی دست بگذارید. هر ۱۰ دقیقه یک بار پوست را کنترل کنید.

مسکن بخورید. در صورت لزوم، از داروهای ضددرد مجاز، با رعایت دستورات آن، استفاده کنید.
به پزشک خبر دهید. اگر با همه این کارها هنوز درد دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. درمان های بیشتر ممکن است شامل استفاده از کورتیزون برای کاهش ورم، گچ گرفتن، و در موارد شدیدتر انجام عمل جراحی برای تصحیح اختلال درونی بدن باشد.فرتاک نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: