کد خبر: ۲۰۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 14
از فواید بی‌شمار تخم‌مرغ می‌توان به کمک به سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های قلبی اشاره کرد. واقعیت این است که خوراکی‌ای با این همه خواص سالم در رژیم غذایی امروزی بسیار کم پیدا می‌شود
شفاآنلاین>تغذیه> تخم‌مرغ ازجمله مواد غذایی است که باید در گروه‌بندی «سوپرغذاها»  قرار بگیرد. تخم‌مرغ به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان نظیر ویتامین A و ویتامین E و همچنین داشتن پروتئین فراوان یکی از مناسب‌ترین غذاها برای رژیم غذایی ورزشکاران است.

به گزارش شفاآنلاین، از فواید بی‌شمار تخم‌مرغ می‌توان به کمک به سلامت چشم و جلوگیری از بیماری‌های قلبی اشاره کرد. واقعیت این است که خوراکی‌ای با این همه خواص سالم در رژیم غذایی امروزی بسیار کم پیدا می‌شود. در ادامه با خواص تخم‌مرغ، این سوپر غذای پرفایده بیشتر آشنا می‌شوید.

سرشار از مواد مغذی

خواص تخم‌مرغ بی‌شمار است. درنتیجه، تخم‌مرغ غذای کاملی به‌حساب می‌آید و تقریبا مقدار کمی از همه مواد مغذی موردنیاز بدن را در خود دارد. تخم‌مرغ‌‌‌های محلی یا غنی‌شده با امگا ۳ از خواص بیشتری برخوردار هستند. اسید چرب امگا ۳ و ویتامین A و E در این تخم‌مرغ‌‌ها بیشتر است.

تاثیر مثبت روی کلسترول خون

این حقیقت که تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد صحت دارد. در حقیقت، ما مجاز به دریافت ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول در روز هستیم و هر تخم‌مرغ حدود ۲۱۲ میلی‌گرم، یعنی بیش از نصف حد مجاز، کلسترول دارد. بااین‌حال، لازم است بدانید که کلسترول در رژیم روزانه همیشه باعث بالا رفتن کلسترول خون نمی‌شود.کبد روزانه مقدار زیادی کلسترول تولید می‌کند. وقتی مصرف کلسترول روزانه شما بالا رود، کبد(Liver) میزان تولیدش را کاهش می‌دهد تا مقدار کلسترول را در بدن به تعادل برساند. با وجود این، واکنش هر فرد نسبت به مصرف تخم‌مرغ می‌تواند متغیر باشد.

افزایش HDL

HDL مخفف لیپوپروتئین پرچگالی است. معمولا این کلسترول به‌عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود. کسانی که HDL بالاتری داشته باشند، معمولا از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی در امان هستند. افزایش میزان HDL از خواص تخم‌مرغ است. در تحقیقی نشان داده شد که مصرف روزانه دو تخم‌مرغ به‌مدت ۶ هفته و بیشتر از آن، به افزایش HDL خون به میزان ۱۰٪ کمک خواهد کرد.

سرشار از کولین

«کولین»(Choline) ماده‌ای مغذی است که بیشتر مردم حتی آن را نمی‌شناسند، اما کولین ماده بسیار مهمی است که معمولا در دسته ویتامین‌های گروه B قرار می‌گیرد. بدن ما از کولین برای ساخت غشای سلولی استفاده می‌کند و نقش مهمی در تولید «نشانه‌گذاری سلول‌ها»،بخشی از سامانه پیچیده ارتباط و دادوستد پیام در سلول‌ها) در مغز به‌همراه دیگر عملکردهای بدن مثل رشد، بازسازی بافت‌ها و ایمنی را برعهده دارد.نشانه‌های کمبود کولین بسیار جدی هستند، اما خوشبختانه درصد وجود چنین مشکلی بسیار پایین است. یکی از منابع عالی برای دریافت کولین تخم‌مرغ است. یک عدد تخم‌مرغ بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم از این ماده مغذی حیاتی را در خود دارد.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی

عموما کلسترول LDL را به‌عنوان «کلسترول بد» می‌شناسند. عده‌ای بر این عقیده‌اند که بالا بودن سطح LDL به افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی منجر می‌شود. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که LDLها بسته به نوع تراکم‌شان به زیرمجموعه‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. این زیرمجموعه‌ها به تراکم کم، متوسط و بالا تقسیم می‌شوند.تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد کسانی که به‌طور عمده دارای زیرمجموعه تراکم کلسترول کم و متوسط هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی نسبت به افرادی با تراکم کلسترول بالا هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حتی اگر تخم‌مرغ در برخی افراد میزان کلسترول LDL را کمی بالا ببرد، تغییر تراکم از کم به متوسط و از متوسط به بالا پیشرفت به‌حساب می‌آید.

مفید برای سلامت چشم

با افزایش سن قدرت بینایی نیز کم می‌شود. مواد غذایی مختلفی برای مقابله با این عارضه وجود دارد. دو تا از این مواد مغذی «لوتئین» و «زآگزانتین» نام دارند که از جمله آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند و در شبکیه چشم ذخیره می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف میزان متناسب این مواد غذایی می‌تواند در کاهش(Decrease) دو اختلال شایع چشم یعنی خطر ضعیف‌شدن ماهیچه‌های چشم یا بروز آب مروارید نقش موثری داشته باشد. زرده تخم‌مرغ دارای مقدار زیادی از هر دویِ این آنتی‌اکسیدان‌ها است.محققان در آزمایشی کنترل‌شده به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه تنها ۱/۳ زرده تخم‌مرغ به‌مدت چهار هفته و نیم سطح لوتئین خون را ۲۸ تا ۵۰٪ و زآگزانتین را ۱۱۴ تا ۱۴۲٪ افزایش می‌دهد. از دیگر خواص تخم‌مرغ می‌توان به وجود میزان زیاد ویتامین A اشاره کرد که به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین A یکی از دلایل شایع کوری در جهان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: