کد خبر: ۲۰۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 09
سویا یک ماده غذایی مفید است که اگر در وعده‌های غذایی گنجانده شود، در سلامتی بدن مؤثر خواهد بود
شفا آنلاین>سلامت> تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهند که سویا منبع خوبی از ویتامین دی و کلسیم است که می‌تواند برای استحکام استخوان‌های زنان پیش و پس از دوره یائسگی مفید باشد. توصیه می‌شود این ماده غذایی را در سفره خانواده بگنجانید.

به گزارش شفا آنلاین:سویا یک ماده غذایی مفید است که اگر در وعده‌های غذایی گنجانده شود، در سلامتی بدن مؤثر خواهد بود.

بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در مجله Bone Reports به چاپ رسیده، زنانی که نگران اثرات نامطلوب یائسگی مانند مشکلات استخوانی (تحلیل و پوکی استخوان)، کاهش فعالیت‌های بدنی و افزایش وزن هستند، با مصرف سویا می‌توانند این مشکل را تا حد زیادی حل کنند.

پروتئین سویا بر اثرات منفی یائسگی، سلامت استخوان و متابولیسم بدن تأثیر گذاشته و از وقوع عوارض نامطلوب جلوگیری می‌کند.

علاوه بر آن پژوهشگران اعلام کردند که پروتئین سویا اثرات مثبتی بر استحکام استخوان‌های زنان، پیش از دوران یائسگی دارد؛ بنابراین همه افراد می‌توانند سویا را در رژیم خود گنجانده و از فواید غذایی آن بهره‌مند شوند.

بر اساس یافته‌های این تحقیقات، پروتئین سویا بر اثرات منفی یائسگی، سلامت استخوان و متابولیسم بدن تأثیر گذاشته و از وقوع عوارض نامطلوب جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن پژوهشگران اعلام کردند که پروتئین سویا اثرات مثبتی بر استحکام استخوان‌های زنان، پیش از دوران یائسگی دارد؛ بنابراین همه افراد می‌توانند سویا را در رژیم خود گنجانده و از فواید غذایی آن بهره‌مند شوند.

پاملا هینتون (Pamela Hinton ) استاد فیزیولوژی تغذیه و ورزش در این رابطه اظهار داشت: «یافته‌های پژوهش‌های ما نشان می‌دهند که همه زنان می‌توانند با مصرف سویا به‌صورت اضافه کردن آن در رژیم غذایی خود و یا به‌صورت شیر سویا به استحکام استخوان‌های بدن خود کمک کنند.»

هینتون با همکاری ویکتوریا وییرا پاتر (Victoria Vieira-Potter) استادیار فیزیولوژی تغذیه و ورزش، این موضوع را بررسی کرده و در تحقیقات خود به مطالعه اثرات سویا و ذرت بر تناسب‌اندام موش‌های آزمایشگاهی پرداخته است.

وییرا پاتر در توضیحات خود گفت: «تحقیقات پیشین نشان دادند که این موش‌ها برای انجام آزمایش‌های مشابه، مدل‌های بسیار خوبی هستند. در بررسی‌های ما مشخص‌شده زنان آمریکایی که بااستخوان‌های غیرفعال قبل و به‌ویژه بعد از یائسگی درگیر بودند با مصرف سویا از بهبود قابل‌توجهی برخوردار شدند.»

در اینجا به معرفی سه روش برای گنجاندن سویا در رژیم غذایی خانواده اشاره می‌کنیم:

۱- شیر سویا: این شیر یک منبع غنی از ویتامین دی و کلسیم بوده و علاوه بر آن دارای پروتئین زیادی است. اگرچه برخی از افراد طعم و مزه شیر سویا را نمی‌پسندند اما منبع غنی غذایی این ماده می‌تواند دلیل خوبی برای گنجاندن آن در سفره خانواده باشد. یک فنجان شیر سویا ساده حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم است.

۲- سویای تکه‌ای: مطالعات نشان دادند که این نوع سویا نیز حاوی ۵۳۳ میلی‌گرم کلسیم و در حدود ۲۱ گرم آهن است. از این تکه‌های سویا می‌توان در خورشت‌ها استفاده کرد چراکه شکل ظاهری آن نیز مشابه گوشت‌های تکه‌ای است.

۳- توفو (Tofu) یا پنیر تهیه‌شده از شیر سویا: پنیر سویا یا توفو برای گیاهخوارانی که نمی‌خواهند از لبنیات استفاده کنند بسیار مناسب است. درواقع می‌توان گفت پنیر سویا منبع بسیار خوبی از کلسیم است که می‌تواند در رژیم غذایی گیاهخواران و غیر گیاه خوران قرار گیرد.thehealthsite

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: