کد خبر: ۲۰۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 07
خطاهای پزشکی، امری اجتناب ناپذیر و در عین حال، بسیار شایع در نظام سلامت در همه دنيا است
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهشی نظام پزشکی تهران از تدوین پروتکل برای برخورد با خطا‌های کشنده در سازمان نظام پزشکی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:علی دباغ معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران اظهار کرد: خطاهای پزشکی، امری اجتناب ناپذیر و در عین حال، بسیار شایع در نظام سلامت در همه دنيا است.

وی ادامه داد: خطا‌های پزشکی در همه دنیا به دلیل پیچیده بودن سیستم پزشکی اجتناب ناپذیر است و بیشترین فایده پس از وقوع هر خطای پزشکی، وقتی عاید نظام سلامت می‌شود که برنامه ه­ای مدون و سازوکاری سیستماتیک جهت بررسی و آنالیز نحوه وقوع خطا‌های پزشکی وجود داشته باشد و از خطا‌های به وقوع پیوسته، به عنوان موقعیت و فرصتی طلایی جهت اصلاح نظام سلامت و پیشگیری از تکرار خطا در دفعات بعد استفاده شود.

دباغ با بیان اینکه یکی از مهمترین مراجع رسیدگی کننده به خطا‌های پزشکی در کشور  سازمان نظام پزشکی است، افزود: رویکردی که فعلاً در سازمان نظام پزشکی وجود دارد رویکرد برخورد با خطا به عنوان شکایات افراد است؛ در حالی که می‌توان با مشارکت جامعه پزشکی یکی از بهترین روش‌های ارتقای نظام سلامت را در این سازمان ایجاد کرد.


تدوین برنامه ریزی مناسب سدی محکم در برابر خطای پزشکی
معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران با اشارعه به اینکه هر وقت در یک مجموعه، رویکرد به خطا در مدیران ارشد اصلاح شد می‌توان به طور امیدوار کننده‌ای انتظار داشت که با برنامه ریزی مناسب، مشکلات ناشی از خطا‌های پزشکی افت کند، بیان کرد: قطعاً فردی که خطا از او سر می‌زند و به اصطلاح در لبه تیز سیستم قرار دارد و در معرض مواجهه است، کمترین نقش را در وقوع خطا و اصلاح سیستم دارد، اما در نگاه سنتی، متاسفانه بیشترین و سنگین‌ترین آسیب به فردی می‌رسد که کوچکترین نقش را در ایجاد خطا و فرآیند‌های اشتباه سیستم دارد.

وی تاکید کرد: تدوین پروتکل برای برخورد با خطا‌های کشنده<Fatal errors> و خطا‌هایی که خوشبختانه منجر به مرگ و میر یا عوارض نمی‌شوند؛ همچنین، داشتن کمیته‌های خطا (به منظور ریشه یابی و رفع مشکلات در نظام سلامت) و نگارش و کمک در تدوین پروتکل‌ها و راهنما‌های طبابت بالینی (همان گایدلاین ها) از اهم سرفصل‌های برنامه‌ای است که سازمان نظام پزشکی باید برای مدیریت خطا در پیش بگیرد.

مرگ ناشی از خطا‌های پزشکی آمریکا 2 برابر فوتی‌های تصادفی
دباغ در خصوص تحمیل هزینه‌های خطای پزشکی بر حوزه سلامت گفت: بر اساس مطالعاتی که در نظام سلامت آمریکا انجام شده است؛  مرگ و میر ناشی از خطا‌های پزشکی در آمریکا ۲ برابر تصادفات جاده‌ای در آن کشور بوده است.

وی یاد آوری کرد: در طی ۱۵ سال اخیر کمیته ملی برای کاهش خطا در این کشور تشکیل شده است؛ در کشور ما مطالعه‌ای در این خصوص وجود ندارد شاید به این دلیل که خطا‌های پزشکی همان گونه که  گفته شد مثل کوه یخی است که فقط نوک اش به چشم می‌آید.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: