کد خبر: ۲۰۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 06
یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ استقرار سازمان الکترونیک است که البته شاید برای عده‌ای دور از ذهن باشد که سازمانی که وظیفه اصلی‌اش صیانت مالی از بیمه شدگان و فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است
شفاآنلاین>سلامت> مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: «از ابتدای سال ۹۷ پرداختی‌های این سازمان شکل دیگری یافته و منظم‌تر شده است به‌گونه‌ای که امروز مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی را تا پایان خردادماه پرداخت کرده‌ایم.»

به گزارش شفاآنلاین، طاهر موهبتی در مراسم بهره‌برداری ی از سامانه یکپارچه ۱۶۶۶ گفت: «یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ استقرار سازمان الکترونیک است که البته شاید برای عده‌ای دور از ذهن باشد که سازمانی که وظیفه اصلی‌اش صیانت مالی از بیمه شدگان و فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است و باید در راستای خرید راهبردی خدمات(Services)، ‌اجرای راهنمایی بالینی، سطح بندی و نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده عمل کند، چرا باید در این حوزه اقدام کند.»

وی افزود: «باید توجه کرد که هر اقدامی که در کشور رخ می‌دهد جایگاهی در دولت الکترونیک دارد. به عنوان مثال نظام ارجاع محقق نمی‌شود مگر اینکه ساختار الکترونیک برایش ایجاد کنیم. در عین حال وقتی در زمینه اجرای راهنماهای بالینی اقدام می‌کنیم، برای نظارت و کنترل بر اجرای آن نیاز به زیرساخت الکترونیک داریم. همچنین برای شناسایی بیمه شدگان و هم پوشانی‌ها نیازمند پایگاه جمعیتی الکترونیک هستیم. از طرفی در راستای تکریم ارباب رجوع هم نیاز به سازمان الکترونیک داریم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: «در همین راستا در گام اول، معاونت فناوری اطلاعات را در سازمان بیمه سلامت ایجاد کرده و معاونت مطالعات این سازمان را به مرکز ملی تحقیقات سلامت تبدیل کردیم. در عین حال سند ملی الکترونیک در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و بخش بیمه‌ای آن توسط سازمان بیمه سلامت و با هماهنگی وزارت بهداشت شکل گرفت.» موهبتی با اشاره به موضوع حذف هم پوشانی‌های بیمه‌ای، گفت: «تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار هم پوشانی بیمه‌ای رفع شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال، دو میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی بیمه‌ای دیگر نیز رفع شود. در گذشته اگر هم پوشانی بیمه‌ای کسی را رفع می‌کردیم، ممکن بود مجددا هم پوشانی بیمه‌ای برایش ایجاد شود؛ چراکه پایگاه جمعیتی الکترونیکی مناسبی نداشتیم، اما اتفاق جدید این است که خوشبختانه دیگر همپوشانی جدید ایجاد نمی‌شود و در زمان صدور و تعویض دفترچه در سامانه دارو و حتی سامانه استحقاق سنجی نیز همپوشانی قابل شناسایی و حذف هستند و بر این اساس اگر کسی دارای همپوشانی بیمه‌ای باشد، بیمه رایگانش حذف می‌شود؛ چراکه بیمه رایگان برای کسانی است که تمکن مالی ندارند.»

حذف دفترچه بیمه در ۶۰۰ بیمارستان دولتی
موهبتی با اشاره به برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی در مراکز درمانی اظهار کرد: در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور اقدام به حذف دفترچه کرده‌ایم که قدم بسیار مهمی بود و باید این کار را در بخش خصوصی و سرپایی هم انجام دهیم. در عین حال باید به زودی شاهد صدور اسناد الکترونیکی و ایجاد سامانه پردازش اسناد الکترونیکی براساس گاید لاین‌ها باشیم. این موضوع طرح بزرگی است که فعلا در بیمارستان‌های استان اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست و اسناد پزشکی به صورت الکترونیک بررسی می‌شوند. ما هم اعلام کردیم که اسنادی که به صورت الکترونیکی بررسی و ارائه شوند ۹۰ درصد مطالبات‌شان را به روز پرداخت می‌کنیم تا تشویقی برای مراکز مختلف باشد.

وی با بیان اینکه استقرار راهنماهای بالینی نیازمند ساختار آی تی است، گفت: از طرفی هدفمند بودن بیمه(Insurance) رایگان در کشور بسیار مهم است. در حال حاضر هر چهارشنبه مانیتورینگ هزینه‌های ما برای مدیران ارشد سازمان ارسال می‌شود تا بتوانیم وضعیت‌مان را بدانیم. از طرفی پرداختی‌های ما نیز از ابتدای سال ۹۷ شکل دیگری پیدا کرده؛ به طوری که مطالبات خردادماه مراکز ارائه خدمت را پرداخت کرده‌ایم و معوقات را هم از طریق اسناد خزانه پرداخت می‌کنیم. در حال حاضر میزان معوقات ما ۷۵۰۰ میلیارد است و ۳ هزار میلیارد اسناد خزانه نیز در اختیارمان قرار گرفته است. براین اساس به جرات می‌گوییم که از این پس ۲۰ تا ۲۷ هر ماه به مراکز ارائه کننده خدمات، پرداختی خواهیم داشت.

موهبتی با بیان اینکه بحث سقف‌گذاری خدمات را از طریق الکترونیک از هفته آینده دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در برنامه عملیاتی، مشتری مداری و تکریم ارباب و رجوع است آن هم نه در لفاظی و شعار بلکه در عمل. متاسفانه در کشور به خوبی شعار می‌دهیم و از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم، اما گاهی به بهانه محرمانه بودن مانع دسترسی مردم به اطلاعات می‌شویم. سامانه ۱۶۶۶ می‌تواند به تغییر نگاه‌مان در راستای پاسخگو کردن سازمان بیمه سلامت کمک کند، اما مهم‌تر از سامانه، باوری است که باید در کشور ایجاد شود. ما باید در قبال تنظیم مقررات پاسخگو باشیم و بدانیم نظارت مردم بر ما جزو حداقل حقوق‌شان است؛ بنابراین همکاران ما در سراسر کشور باید بپذیرند که از طریق سامانه ۱۶۶۶ پاسخگوی نیازها و سوالات مردم باشند.

وی ادامه داد: یکی از نقدهای جدی به سازمان‌های مختلف در کشور این است که کمتر از مردم اطلاع داریم و کمتر با آنها صحبت می‌کنیم. بر همین اساس در خلا تصمیم‌گیری کرده و در محیط تصمیمات‌مان را اجرا می‌کنیم و به همین دلیل دچار مشکل می‌شویم؛ بنابراین از امروز باید قوی‌تر و باشتاب بیشتر برای پاسخگویی به مردم در صحنه حضور داشته باشیم. گرچه این اقدام قدری مشکل است، اما باید بدانیم که ما در حوزه سلامت برای مردم کار می‌کنیم و این یک توفیق است؛ بنابراین حتی اگر نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم، حداقل با مردم خوش رفتار باشیم.

کارشکنی تیم اقتصادی دولت درتخصیص اعتبارات
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در مراسم بهره‌برداری از سامانه یکپارچه ۱۶۶۶ با اشاره به اینکه این انتظار وجود دارد که هزینه‌تراشی کمتری در نظام بهداشت و درمان اتفاق بیفتد، گفت: «منابع مالی که برای ‏حوزه سلامت گذاشته می‌شود خیلی کم نیست، اما نباید بی‌حساب‌وکتاب هزینه کرد.» حسینعلی شهریاری گفت: «راه‌اندازی این سامانه کار ‏بسیار بزرگی است.‏» وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت کمک بسیار مناسبی برای اقشار آسیب‌پذیر بود، افزود: «کسانی که برای مراجعه به مراکز ‏خدمات درمانی مشکل داشتند بعد از اجرای این طرح توانستند از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند. متاسفانه تیم اقتصادی دولت، ‏تیم بهداشتی و درمانی را حمایت نکرد و حتی منابع کافی در برخی موارد در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت.‏»

شهریاری ادامه داد: «تنها چیزی که برای مردم قابل لمس است، بیمه سلامت است. بعد از انتخابات به علت کمبود منابع، مشکلاتی ایجاد ‏شده و این انتظار وجود دارد که هزینه‌تراشی کمتری در نظام بهداشت و درمان اتفاق بیفتد.‏» این نماینده مجلس اظهار کرد: «با سامانه 1666 بیمه سلامت می‌توان نظارت جدی‌تری بر خدمات سازمان بیمه سلامت داشت. در ‏بسیاری از کشورهای جهان سیستم ارجاع و سطح یک و دو و سه اجرا شده و موفق بودند، اما در ایران سطح یک خدمات پزشکی ‏نیز به‌صورت ناقص اجرا شده است.‏»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه منابع مالی کشور امکان دست‌ودل‌بازی را نمی‌دهد، گفت: «منابع مالی که برای ‏حوزه سلامت گذاشته می‌شود خیلی کم نیست، اما نباید بی‌حساب‌وکتاب هزینه کرد. مجلس شورای اسلامی تلاش کرد منابع کافی ‏برای طرح تحول سلامت در نظر بگیرد.‏» وی بیان کرد: «نظارت‌ها باید جدی‌تر شود و وقتی نسخه‌ها الکترونیکی شود می‌توان بررسی کرد که یک پزشک طی ماه چند MRI ‏یا سی‌تی‌اسکن نوشته و چه میزان از این موارد ضرورت داشته است.‏»

شهریاری اظهار کرد: «همواره شعار زیاد داده می‌شود، اما اگر با مردم صادقانه حرف زده شود، قطعاً با مسئولین همراهی و همکاری ‏خواهند کرد. مردم باید در چهارچوب قانون از دولت و مجلس، مطالبه‌گری کنند و اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات کشور حل ‏خواهد شد.‏»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه هدف طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم بود، افزود: «باید منابع ‏مالی در حوزه سلامت مدیریت شده و هزینه‌ها کاهش یابد.‏» شهریاری تاکید کرد: «اجرای راهنماهای بالینی نیز باید توسط بیمه‌ها عملیاتی شود. همچنین باید مشخص شود که توان مالی بیمه‌ها طی ‏سال چقدر است. واقعاً نمی‌دانم برخی از اعمال جراحی که در بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود چقدر ضروری است. در برخی ‏مواقع در بیمارستان‌ها هزینه‌تراشی می‌شود و برخی کارها در بیمارستان‌ها کمکی به بیماران نمی‌کند و حتی برای آن‌ها مشکل ایجاد ‏می‌کند.‏»

وی در پایان تصریح کرد: «در سال‌های گذشته بیمارستان‌های دولتی صفر تا صد روند درمان بیمار را اعم از آزمایش و سونوگرافی انجام می‌دادند ولی در چند وقت اخیر بیمارستان‌های دولتی پیش از پذیرش بیمار یک لیست بلند از این موارد را از بیمار می‌خواهند که باید در مراکز بیرون بیمارستان انجام دهد و هزینه آن را خود بیمار پرداخت کند و این به دلیل عدم توانایی مالی بیمه‌ها و بیمارستان‌ها در تامین هزینه‌های بیماران است.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: