کد خبر: ۲۰۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 05
در دنیا سازمان‌های مختلف پزشکی معیارهای متفاوتی برای استفاده مجدد از تجهیزات دارند. در کشور ما هم به طور معمول از این وسایل استفاده می‌شده و متاسفانه در سال‌های گذشته بخشی از بخشنامه‌ها در استفاده مجدد از این وسایل محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود که این امر باعث ضرر به اقتصاد کشور و خروج ارز می‌شد

شفا آنلاین>سلامت>معاون کل وزارت بهداشت گفت: با توجه به معیارهای علمی روز دنیا، در مورد وسایل و تجهیزات پزشکی اسراف داریم؛ در حالی که در آمریکا بعد از استریل کردن وسایل پزشکی، مصرف مجدد وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ایرج حریرچی درباره بخشنامه استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی با قابلیت چند بار مصرف، گفت: بخشنامه اخیر اتفاق جدیدی نیست، بلکه جمع بندی و تلخیصی از بخشنامه‌های ۲۵ سال گذشته بوده است.

 وی با اشاره به اینکه اصولا تمام وسایل پزشکی خصوصا ابزار و وسایل جدید، قابلیت استفاده مجدد دارند، افزود: در دنیا سازمان‌های مختلف پزشکی معیارهای متفاوتی برای استفاده مجدد از تجهیزات دارند.  در کشور ما هم به طور معمول از این وسایل استفاده می‌شده و متاسفانه در سال‌های گذشته بخشی از بخشنامه‌ها در استفاده مجدد از این وسایل محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود که این امر باعث ضرر به اقتصاد کشور و خروج ارز می‌شد.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۷۰ دستورالعملی در آمریکا درخصوص استفاده مجدد از وسایلی که یکبار مصرف نامیده می‌شد، تهیه شد. در کشور ما هم به طور معمول این وسایل مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال های گذشته قسمتی از بخشنامه‌ها در استفاده مجدد از وسایلی که امکان استفاده مجدد داشت، محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود که این امر باعث ضرر به اقتصاد کشور و خروج ارز می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بخشنامه اصلی در دی ماه صادر شده و بخشنامه اردیبهشت ماه ارزیابی بخشنامه‌های قبلی بوده و نمی‌توان آن را به تحریم‌ها ارتباط داد، گفت: اکنون ارزیابی ما این است که میزان استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی<Medical Equipment> بسیار کمتر از کشورهای سازنده این تجهیزات مثل آمریکا و انگلیس است.

حریرچی افزود: استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی در آمریکا در بیمارستان ۲۰۰ تخته، سالانه ۶۰۰ هزار تا یک میلیون دلار صرفه‌جویی هزینه دارد.  همچنین در هزینه حمل زباله نیز صرفه جویی می‌شود. در ژاپن نیز در ۸۰ تا ۹۰ درصد بیمارستان‌ها استفاده مجدد از تجهیزات پزشکی اجرا می‌شود. ما معتقدیم آنچه منجر به هزینه غیرضرور میشود، خصوصا اینکه عواید آن به جیب غیر ایرانی برود، اسراف است.

وی در خصوص میزان صرفه جویی حاصل از این روش اظهار داشت: این میزان هنوز در کشور ما برآورد نشده، اما صرفه جویی ماهانه ۴۰ میلیارد تومان را می‌توان برای آن پیش بینی کرد.  

بنابر اعلام وبدا،  حریرچی در ادامه افزود: در ۴ سال گذشته، ۲۴ هزار تخت بیمارستانی و در ۴ ماه گذشته نیز ۶۰۰ تخت به بیمارستان‌ها اضافه شود. همچنین تا سال آینده ۴هزار تخت دیگر اضافه خواهد شد.  

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وسایل پزشکی به ۳ دسته حیاتی، نیمه حیاتی و غیرحیاتی تقسیم بندی می‌شوند. بر خلاف تصور عمومی که وسایلی که با خون در اتباط است باید تنها یک بار مصرف شود، اما تجهیزاتی مثل قیچی، پنس و وسایل آهنی که با خون بدن ارتباط دارند، بعد از استریل کردن، قابل استفاده هستند و قاعده آن به استفاده مجدد است و به ایران هم محدود نمی‌شود و در همه کشورها امری معمول است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح  کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که سلامت آنها به خطر نمی‌افتد. وزارت بهداشت در این موضوع حساسیت زیادی به سلامت مردم <The health of the people>دارد؛  چراکه در صورت عفونت و ایجاد مشکل از این روش، هزینه‌های بیشتری بر کشور تحمیل می‌شود.

وی افزود: ما با توجه به معیارهای علمی روز دنیا در وسایل یکبار مصرف و چند بار مصرف اسراف داریم، این در حالی است که در آمریکا بعد از استریل کردن وسایل پزشکی،<Sterilize medical equipment> مصرف مجدد وجود دارد. نیت بسیاری از تولیدکنندگان خارجی این است که ما باید مصرف بیشتر داشته باشیم و ارز بیشتری به آنها بدهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در آلمان و ژاپن، خود بیمارستان‌ها اقدام به استریل وسایل پزشکی می‌کنند، اما در آمریکا و استرالیا شرکت‌هایی هستند که اقدام به استریل وسایل می‌کنند و در آمریکا قانون وسایل استریل شده با وسایل اورجینال یکی است، گفت: نباید به هر چیزی مشکوک بود و موجب تشویش اذهان عمومی شد. این مساله بسیار مهم است و نمی‌توان با آن شوخی کرد.ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: