کد خبر: ۲۰۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 05
فیلم‌های اکشن یا پر زدوخورد باعث می‌شود تا حساسیت کودکان به خشونت و پرخاشگری کاهش پیدا کند که همین موضوع باعث افزایش پرخاشگری در آن‌ها شده و حس همدردی و شفقت را در آن‌ها از بین می‌برد درحالی‌که کودکانی که به تماشای فیلم‌های معمولی‌تر و مثبت‌تر می‌پردازند دچار چنین خصوصیاتی نخواهند شد
  شفا آنلاین>اجتماعی>  امروزه در سطح جهان کارتون‌ها و فیلم‌های بسیاری تولید و ساخته می‌شود. چند سالی است که تکنولوژی فیلم‌سازی به حدی پیشرفته شده که فیلم‌های سه‌بعدی یا 3D ساخته می‌شود. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا کودکان مجاز به تماشای چنین فیلم‌هایی هستند یا نه؟

به گزارش شفا آنلاین:دکتر پالاوی ای جوشی (Pallavi A Joshi) مشاور و روان‌پزشک بیمارستان کلمبیا ایشیا (Columbia Asia) واقع در وایتفیلد (Whitefield) در نزدیکی شهر بنگلور هندوستان در این رابطه اظهار داشت: «در اینجا گروه و یا دسته خاصی از فیلم‌ها مطرح نیستند. مسئله این است که کودکان نباید فیلم‌هایی که درام شدید احساسی و یا فیلم‌های تهاجمی هستند را تماشا کنند چراکه ذهن و مغز آن‌ها در حال رشد است. آن‌ها قادر به درک همه‌چیز نخواهند بود. در حقیقت ممکن است آن‌ها فیلم‌ها را به‌غلط تفسیر کنند و این تصور اشتباه می‌تواند برای تمام طول زندگی‌اش در ذهنش باقی بماند و اثر نامطلوبی ایجاد کند.»


    فیلم‌های اکشن یا پر زدوخورد باعث می‌شود تا حساسیت کودکان به خشونت و پرخاشگری کاهش پیدا کند که همین موضوع باعث افزایش پرخاشگری در آن‌ها شده و حس همدردی و شفقت را در آن‌ها از بین می‌برد درحالی‌که کودکانی که به تماشای فیلم‌های معمولی‌تر و مثبت‌تر می‌پردازند دچار چنین خصوصیاتی نخواهند شدthehealthsite

به نظر می‌رسد که فیلم‌های دارای ارزش آموزشی، نکات مثبتی را ا به بیننده رانه داده و یا فیلم‌های الهام‌بخش، یا برخی از کارتون‌ها یا فیلم‌هایی که دارای طنز و سرگرمی هستند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای کودکان باشند.

دکتر جوشی در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «به نظر می‌رسد، کودکان می‌توانند با فیلم‌هایی که شخصیت‌های حیوانی داشته یا ورزشی داشته و یا دارای فیلم‌نامه‌ای در سطح سنی آن‌ها باشد، بهتر ارتباط برقرار کنند. فیلم‌های اکشن یا پر زدوخورد باعث می‌شود تا حساسیت کودکان به خشونت و پرخاشگری کاهش پیدا کند که همین موضوع باعث افزایش پرخاشگری در آن‌ها شده و حس همدردی و شفقت را در آن‌ها از بین می‌برد درحالی‌که کودکانی که به تماشای فیلم‌های معمولی‌تر و مثبت‌تر می‌پردازند دچار چنین خصوصیاتی نخواهند شد.»

سؤال دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه فیلم‌هایی برای کودکان ایدئال هستند؟

به باور کارشناسان، تنها سوژه و موضوع فیلم نباید برای دسته‌بندی سنی آن مدنظر قرار گیرد زیرا تصاویر فیلم‌ها، صداگذاری آن‌ها و به‌کارگیری رنگ در صفحه‌نمایش فیلم نیز بر ذهن مخاطب تأثیرگذار هستند و می‌توان گفت که اثر آن‌ها کمتر از تأثیر بصری فیلم‌ها نخواهد بود. لازم به ذکر است که دقیقه نمی‌توان گفت که چه فیلمی برای چه رده سنی مناسب است اما باید به این نکته توجه کرد که اجازه تماشای فیلم‌هایی را به کودکانمان بدهیم که بتوانند آن را درک کنند.

به اعتقاد دکتر جوشی: «درصورتی‌که کودکان قادر به درک فیلم‌ها بوده و در طول تماشای آن تمرکز داشته و به‌طور کامل جذب شوند، می‌توانند به سینما رفته فیلم‌های مناسب خود را تماشا کنند. البته نباید این فیلم‌ها از یک ساعت و نیم بیشتر باشند.»

بر اساس گزارش‌های آکادمی آمریکایی اطفال، کودکان باید برای تماشای کارتون و فیلم کمتر از یک ساعت در طول روز، زمان صرف کنند. بهتر است که یک نظارت درست از طرف والدین بر تماشای تلویزیون کودکان وجود داشته باشد.

به اعتقاد محققان و کارشناسان، تماشای فیلم‌های سه‌بعدی و چهاربعدی برای کودکان زیاد مناسب نیست چراکه توانایی تنظیم و تمرکز هر دو چشم باید کامل باشد. کودکانی که این‌گونه فیلم‌ها را تماشا می‌کنند، ممکن است دچار درد چشم، احساس سردرگمی، سرگیجه و حالت تهوع شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: