کد خبر: ۲۰۴۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 05
از علل اصلی این موضوع کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی است و زمانی که ما نتوانیم به هر دلیلی مواد اولیه را تأمین کنیم صنعت دارو با مشکل مواجه می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> کامران حاجی‌نبی داروساز و کارشناس اقتصاد سلامت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت بازار دارو توضیح داد: در حال حاضر این بازار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است و از گوشه و کنار جامعه اخباری مبنی بر کمبود داروها به گوش می‌رسد. این موضوع در حالی است که مسئولان ادعا می‌کنند که در تولید دارو خودکفا شده‌اند اگر این چنین است این مشکل ناشی از کجاست؟

به گزارش شفاآنلاین، وی افزود: اگر ما در زمینه تولید دارو به خودکفایی رسیده بودیم در حال حاضر با این مشکل مواجه نبودیم.

حاجی‌نبی در خصوص علل کمبود(Shortage) برخی از داروها در بازار توضیح داد: از علل اصلی این موضوع کمبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی است و زمانی که ما نتوانیم به هر دلیلی مواد اولیه را تأمین کنیم صنعت دارو با مشکل مواجه می‌شود.

کارشناس اقتصاد سلامت افزود: ما در صنعت تولید مواد اولیه دارو مشکل داریم و باید برای برطرف کردن این مشکل برنامه‌ریزی می‌شد.

وی گفت: اگر صنعت دارو به سمت تحقیق و توسعه حرکت نکند نمی‌توانیم به موفقیت دست یابیم. به طوری که در چنین مواقعی شرکت‌های خارجی ما را تحریم می‌کنند و برخی از آنها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و دارو را با چند برابر قیمت در اختیار ما قرار می‌دهند.

حاجی‌نبی گفت: متأسفانه جنگ روانی نیز در این خصوص توسط برخی از افراد داخل کشور به وجود آمده و تأثیر زیادی در بازار دارو گذاشته است. همچنین برخی از شرکت‌ها با سوءاستفاده از این موقعیت به دنبال این هستند که از دولت امتیاز بیشتری بگیرند.

این داروساز تصریح کرد: در این شرایط حضور مقتدرانه دولت به عنوان تنظیم‌کننده بازار دارویی لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت مراکزی که مستقیماً زیرنظر خود فعالیت می‌کنند را مشخص و به صورت مستمر از آنها بازرسی انجام دهد و آنها را به مردم معرفی کند، داروخانه‌های (Pharmacies)دیگر نیز با تبعیت از این نظارت‌ها خدمات خود را بهتر ارائه خواهند کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: