کد خبر: ۲۰۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 05
کم‌کاری، پرکاری و التهابات تیروئید، گواترهای ساده و گره‌ای، ندول‌های خوش‌خیم و بدخیم تیروئید و سرطان‌های تیروئید از جمله بیماری‌های تیروئید است
شفاآنلاین>سلامت> غده تیروئید در اثر عوامل ارثی و محیطی از جمله تغذیه، استرس، سیگار، کمبود ید و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر می‌تواند دچار اختلالات مختلفی شود.

به گزارش شفاآنلاین، فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: کم‌کاری، پرکاری و التهابات تیروئید، گواترهای ساده و گره‌ای، ندول‌های خوش‌خیم و بدخیم تیروئید و سرطان‌های تیروئید از جمله بیماری‌های تیروئید است.

لطف‌الله ساعد اظهار کرد: شیوع کانسرهای تیروئید در سال‌های اخیر افزایش یافته است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن ناشی از افزایش توان تشخیصی با استفاده از روش‌های تصویربرداری حساس‌تر و انجام از طریق سونوگرافی است و با توجه به این پیشرفت‌ها در حال حاضر امکان تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های مختلف تیروئید امکان پذیر شده است.

وی با بیان اینکه استفاده مناسب از ابزارهای تشخیصی در دسترس و جراحی‌های مناسب نیازمند آگاهی بخشیدن و ارتقای سطح علمی همکاران گروه پزشکی در همه مقاطع است، افزود: ندول‌های تیروئید بیماری‌های(Diseases) شایعی هستند؛ به طوری که با استفاده از معاینه بالینی در پنج درصد زنان و یک درصد مردان تشخیص داده می‌شود و در برخی مناطق با وجود دریافت ید کافی، دارای گره‌های تیروئید هستند و در صورت استفاده از سونوگرافی بیش از ۵۰ درصد افراد در سنین بالاتر، دارای یک یا چند ندول در تیروئید هستند که اکثرا خوش خیم و بدون علامت بوده و تنها در ۷ تا ۱۵ درصد موارد بدخیم و نیاز به درمان دارند.

وی ضمن بیان اینکه بدخیمی‌های تمایز یافته تیروئید حدود ۱/۸ درصد کانسرها را در ایران تشکیل می‌دهند، گفت: این کانسرها در زنان شیوع بالاتری داشته و شایع‌ترین کانسرهای سیستم اندوکرین هستند و حدود ۸۵ درصد موارد کانسرهای تیروئید از نوع پاپیلاری تشکیل می‌دهند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه دریافت ید کافی در رژیم غذایی فاکتور مهمی در زمینه پیشگیری(prevention) از این بیماری است، افزود: برای ارزیابی بیماری‌های تیروئید علاوه بر معاینه بالینی، از روش‌های مختلف آزمایشگاهی، روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و سینتی گرافی تیروئید استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلالات تیروئید بر اساس نوع بیماری می‌توان از درمان‌های دارویی، جراحی و درمان باید رادیواکتیو استفاده کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار