کد خبر: ۲۰۴۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 01
معمولا تا هشت سالگی که مینای دندان شکل می‌گیرد اگر مصرف فلوراید بیشتر از حد معمول باشد، آب آشامیدنی فلوراید زیادی داشته باشد و یا در سنین کمتر از سه سال از خمیر دندان‌های فلوراید دار استفاده شود می‌تواند باعث ایجاد این لکه‌ها شود

شفا آنلاین>سلامت>یک دندانپزشک گفت: علت لکه‌های دندانی از ضربه و آسیب فیزیکی تا مصرف مایعات رنگی متفاوت است.

به گزارش شفا آنلاین:میثم مهابادی با اشاره به اینکه لکه‌های سفید رنگ بر روی دندان ممکن است عمدتا بر اثر دو علت به وجود آید، اظهار کرد : یکی از علل‌ها می‌تواند نشان دهنده شروع پوسیدگی باشد و تغییر رنگ نیز در همان نقطه‌ اتفاق میفتد.

وی افزود: اگر که قبل از بروز علایم پوسیده شدن، مواد معدنی< minerals> به دندان برگرداننده شود و بهداشت دهان و دندان رعایت شود این لکه‌ها بروز نمی‌کنند. در واقع علت دوم و یک علت شایع بروز لکه‌های سفید رنگ مشکلی به نام فلوروسیس است که در اثر مصرف زیاد فلوراید در دوران کودکی ایجاد می‌شود.

این عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: معمولا تا هشت سالگی که مینای دندان شکل می‌گیرد اگر مصرف فلوراید بیشتر از حد معمول باشد، آب آشامیدنی فلوراید زیادی داشته باشد و یا در سنین کمتر از سه سال از خمیر دندان‌های فلوراید دار استفاده شود می‌تواند باعث ایجاد این لکه‌ها شود.

مهابادی با بیان اینکه هم چنین استفاده  بیش از حد مکمل‌های فلوراید در سنین کودکی نیز می‌تواند در پدیدار شدن این لکه‌ها موثر باشد، ادامه داد: لکه‌های سفیدی که بر اثر فلوروسیس ایجاد می‌شود اگر کم باشند مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند اما اگر زیاد باشند از لحاظ زیبایی مشکل ساز است. لکه‌های سفید<White spots> بر روی دندان که مانع زیبایی است درمان‌های زیادی دارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از درمان‌های لکه‌های سفیدی که بر اثر فلوروسیس ایجاد شده‌اند میکرو ابریژن است  و این در صورتی است که لکه‌های سفید رنگ به لایه سطحی مینا نفوذ کرده باشند.

این متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت با بیان اینکه از دیگر درمان‌ها بلیچینگ و یا درمان از طریق  ونیر و یا کامپوزیت است، گفت: حتی در مواردی که این لکه‌ها  بسیار شدید است از درمان‌هایی مانند لمینلت یا روکش کل دندان استفاده می‌شود. فلوروسیس می‌تواند باعث تخریب مینای دندان شود. لکه‌های سفید تا وقتی که ساختار مینا را خراب نکنند می‌تواند بدون درمان رها شوند.

مهابادی با اشاره به اینکه برای درمان لکه‌های سفید رنگ مسواک زدن راهکار مناسبی نیست، ادامه داد: به صورت کلی لکه‌های سفید رنگی که در دندان ایجاد می‌شوند یا داخلی‌اند یا خارجی. لکه‌های خارجی در سطح خارجی دندان هستند و با درمان‌هایی مانند بلیچینگ قابل رفع هستند و معمولا بر اثر مصرف مایعات رنگی مانند چای و یا سیگار می‌توانند ایجاد شوند.

وی  خاطر نشان کرد: علت‌های داخلی نیز بر اثر برخی بیماری‌هایی که ممکن است در دوران بارداری اتفاق افتاده است و به راحتی قابل رفع نیستند ایجاد  شوند. برای نمونه اگر کودکان زیر هشت سال تتراسیکلین (یک داروی آنتی بیوتیک) مصرف کنند می‌تواند در دندان‌های دایمی آنها لکه‌های سیاه و یا قهوه‌ای رنگ ایجاد کند  که درمان بسیارسخت است.

این متخصص  پروتزهای دندانی و ایمپلنت، تصریح کرد:  هم چنین تغییر رنگ‌های داخلی علت‌های  مختلفی دارد و ممکن است به دلیل آسیب دیدن دندان یا عصب دندان بر اثر ضربه باشد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: