کد خبر: ۲۰۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
موتورلانس وسیله موتوری امدادرسانی مجهز به تجهیزات موردنیاز درمانی است که طی یکسال گذشته در اختیار اورژانس تهران قرار گرفته است
شفا آنلاین>سلامت>مسئولان اورژانس تهران می گویند که با ثبت افزون بر 21 هزار مورد امدادرسانی به بیماران از طریق موتورلانس ها تنها در یک ماه در پایتخت رکورد تازه ای در این زمینه به دست آمده است.

به گزارش شفا آنلاین، موتورلانس (موتورآمبولانس) وسیله موتوری امدادرسانی مجهز به تجهیزات موردنیاز درمانی است که طی یکسال گذشته در اختیار اورژانس تهران قرار گرفته است.

مردادماه سال گذشته مراسم رونمایی از 200 دستگاه موتورلانس مرکز اورژانس تهران با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار و تجربه استفاده از این وسیله نقلیه در پایتخت شلوغ و پرترافیک عملیاتی شد.

حرکت سریع در بزرگراهها، خیابان ها و کوچه های کم عرض و قدرت مانور بالا برای رسیدن به مقصد از جمله ویژگی های این وسیله امدادرسان اعلام شده است و گزارش ها حکایت از رضایت مدیران اورژانس(Emergency) در استفاده از آن دارد.

برپایه گزارش ها آمار کل ماموریت های روزانه اورژانس در شهر تهران حدود یکهزار و 200 مورد به طور متوسط گزارش شده که 70 درصد آنها توسط موتورلانس ها انجام می گیرد.

ثبت رکورد جدید
رئیس اداره موتورلانس مرکز اورژانس تهران اعلام کرد: تیرماه امسال با ثبت 21 هزار و 759 مورد امدادرسانی با موتورلانس شاهد رکورد تازه ای ماموریت از زمان فعالیت این وسیله نقلیه در پایتخت هستیم.

مجید مهیار افزود: از این میزان ماموریت 10 مورد احیای قلبی انجام و نیز هزار و 694 مورد به تحویل بیمار به آمبولانس منجر شده است.

این میزان امدادرسانی(Relief) در ماه بیشترین رقم از زمان فعالیت موتورلانس ها اعلام شده است.

وی با اشاره به فعالیت 200 موتورلانس‌ در کلان شهر تهران با هدف کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار افزود: بزودی با اتمام فرآیند جذب نیروی انسانی 30 دستگاه موتورلانس دیگر به ناوگان اضافه خواهد شد.

رئیس اداره موتورلانس اورژانس تهران ادامه داد: در کلانشهر تهران 160 نقطه فعال موتورلانس‌ وجود دارد که با کارهای کارشناسی در آینده این نقاط افزایش پیدا خواهد کرد.

مهیار‌ با اشاره به میانگین زمان 28 دقیقه ای رسیدن نیروهای اورژانس بر بالین بیمار پیش از فعالیت موتورلانس ها خاطرنشان کرد: افق آینده موتورلانس‌ اورژانس تهران کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران است تا اینکه زمان وقت طلایی را به 10 دقیقه برسانیم.

رئیس مرکز اورژانس تهران نیز در این باره گفت: موتورلانس ها بهترین وسیله حضور عوامل اورژانس همراه با تجهیزات آنها در کوتاهترین زمان ممکن بر بالین بیمار تا رسیدن آمبولانس در شهر تهران هستند.

پیمان صابریان تجربه استفاده از موتورلانس در کلانشهر تهران را مفید ارزیابی و بیان کرد: این موتورلانس ها به تجهیزات پزشکی مورد نیاز ضروری در امدادرسانی از جمله دستگاه اکسیژن و نیز تنفس مصنوعی، الکتروشوک و ... مجهر هستند.

وی افزود: موتورلانس ها نیاز به نیروی انسانی کمتری دارند و از سوی دیگر با سرعت عمل بیشتر، نقش مهمی در ارائه خدمات به بیماران و مصدومان ایفا می کنند که به عنوان پیش قراول در ماموریت ها اعزام می شوند و در صورت نیاز به اقدامات درمانی بیشتر، آمبولانس اعزام خواهد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت در آیین رونمایی از موتورلانس های شهر تهران گفته بود: در پایتخت با توجه به جمعیت بالا و ترافیک شدید به 747 آمبولانس نیاز داریم در حالی که کل آمبولانس های شهر تهران 185 دستگاه بیشتر نیست و برای خدمات رسانی به مردم کفایت نمی کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: