کد خبر: ۲۰۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
یکی از عوامل اصلی فراموشی در بیماران مبتلا به پارکینسون، کاهش تولید ماده دوپامین است که انتقال پیام های مختلف از طریق شبکه عصبی مغز را تسهیل می کند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه کیوتو در ژاپن برای اولین بار و به طور آزمایشی عمل کاشت سلول های بنیادی در مغز بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون یا فراموشی را فردا اول آگوست انجام خواهند داد.

به گزارش شفا آنلاین، یکی از عوامل اصلی فراموشی در بیماران مبتلا به پارکینسون(Parkinson)، کاهش تولید ماده دوپامین است که انتقال پیام های مختلف از طریق شبکه عصبی مغز را تسهیل می کند.

حال دانشمندان ژاپنی می گویند بعد از انجام آزمایش هایی موفقیت آمیز بر روی میمون ها در سال گذشته به دنبال پیوند سلول های بنیادی برنامه ریزی شده به مغز انسان هستند. البته این فرایند کاری زمان بر است.

دانشمندان ژاپنی در دو دهه اخیر تحقیقات متنوعی را بر روی سلول های بنیادی انجام داده اند و در سال ۲۰۰۶ موفق به استخراج سلول های بالغ از بافت های بدن و آلوده کردن آنها به نوعی ویروس شدند که باعث می شود سلول های یادشده به وضعیت قبل از بلوغ خود برگردند.

بررسی های بیشتر این پژوهشگران نشان داد می توان سلول های بنیادی(Stem Cells) را به شیوه های مختلف دستکاری کرد و آنها را به بدن انسان پیوند زد. آنان امیدوارند از این دستاورد علمی در آینده برای بازگرداندن و تقویت بینایی در افراد، اصلاح و بهبودی قلب های آسیب دیده و نابودی تومورهای سرطانی در مغز استفاده کنند.

اما کشف یادشده فعلا به یاری بیماران مبتلا به پارکینسون آمده تا سلول های بنیادی پیوند زده شده به مغز بتوانند بازسازی و احیای پیش سازهای دوپامینرژیک را ممکن کنند. پیشسازهای دوپامینرژیک، یاخته های عصبی هستند که باعث انتقال دوپامین می شوند.

پزشکان قصد دارند حفره هایی ۱۲ میلیمتری در سر هفت بیمار مبتلا به پارکینسون ایجاد کرده و عمل پیوند سلول های بنیادی به مغز آنها را انجام دهند. فعلا باید منتظر ماند و دید که نتیجه این عمل چه خواهد بود و در صورت پذیرفته شدن این سلول ها از سوی بدن، فرایند احیای حافظه در آنان رخ خواهد داد یا خیر.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: