کد خبر: ۲۰۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 30
با توجه به نوسانات ارزی در کشور و اجرای تحریم‌های ظالمانه به نظر می‌رسد بسیاری از بیماران برای تامین دارو دچار مشکل شده‌اند
شفاآنلاین>سلامت> درحالی که وزارت بهداشت از اجرای برنامه‌های مقابله با تحریم‌های دارویی خبر داده و بارها اعلام کرده است تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است ولی برخی بیماران علاوه بر رنج بیماری با رنج کمبود دارو نیز مواجه شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، با توجه به نوسانات ارزی در کشور و اجرای تحریم‌های ظالمانه به نظر می‌رسد بسیاری از بیماران برای تامین دارو دچار مشکل شده‌اند. مشکلی که وزارت بهداشت در بسیاری از مواقع آن را تائید نمی‌کند و طی هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است. در میان بیماران نیازمند دارو، مبتلایان به صرع که تعدادشان در کشور اندک نیست و به بیش از ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد  نیز دچار این نگرانی شده‌اند. به گفته پزشکان بیش از ۶۰ درصد بیماران مصروع برای کنترل بیماریشان نیازمند دارو هستند.

از بیمار اصرار و از مسئولین انکار

علیرضا ۳۲ ساله یکی از بیماران مبتلا به صرع است که از دو سالگی به دلیل تب و تشنج دچار صرع شده و هنوز گرفتار این بیماری است. او برای کنترل بیماریش نیازمند دارو است و در صورت نبود آن مشکلات فراوانی برایش به وقوع خواهد پیوست.

وی با بیان اینکه داروهای بیماران مبتلا به صرع کمیاب شده است، می‌گوید: دارویی که من مصرف می‌کنم تگرتول (کاربامازپین) نام دارد که یک داروی ضد صرع  پرمصرف برای بیماران مصروع است، تگرتول با کاهش جریان الکتریکی غیرطبیعی سلول‌های مغزی حملات تشنجی را در کنار سایر داروها و یا به‌تنهایی مهار می‌کند.

او ادامه می‌دهد:پیدا کردن این دارو اکنون واقعا کار مشکلی است سرتاسر داروخانه‌های تهران را بررسی کرده‌ام و به زحمت در یکی دوتا داروخانه توانستم این دارو را پیدا کنم، شرایط به نحوی است که برخی از داروخانه‌دارها گفته بودند ماده اولیه آن برای تولید وجود ندارد.

علیرضا از مسئولان می‌خواهد که به این موضوع رسیدگی کنند.

پرداخت هزینه‌های گزاف جهت خرید دارو

اعظم یکی دیگر از بیماران مصروع است که ۳۸ سال دارد و حدود  ۲۲ است که مبتلا به صرع شده است.

او در مورد مشکلات داروییش به خبرنگار سلامت می‌گوید: صرع جزو بیماری‌هایی محسوب می‌شود که بیمار باید هزینه‌های زیادی را برای تامین دارو بپردازد و این مسئله سبب شده تا من و همسرم نتوانیم تمامی مخارج مربوط به دارو را تامین کنیم، از طرف دیگر پدرم به افسردگی شدید مبتلا است و او نیز توانایی پرداخت داروهای من را ندارد.

اعظم ادامه می‌دهد: برای پیدا کردن دارو باید زمان زیادی را در سطح داروخانه‌های شهر سپری کنم  چراکه برخی از داروها کمیاب یا نایاب شده‌اند.

داروهایی که سهمیه‌ای شد

حسین داروخانه‌دار است او درباره داروی بیماران صرع می‌گوید: کمیاب شدن داروی بیماران مصروع به دلیل سهمیه‌بندی داروخانه‌ها است. در واقع نه تنها این دارو بلکه بسیاری از داروهای معمولی نیز طی چند هفته اخیر کمیاب و سهمیه بندی شده‌اند،  به‌طور مثال اگر  قبلا بیماری برای دریافت چند ورق قرص مراجعه می‌کرد  ما داروی مورد نظر را به صورت کامل به وی ارائه می‌دادیم، اما اکنون این میزان را کاهش داده و تنها به یک تا دو ورق اکتفا می‌کنیم. شرایط سختی پیش آمده و امیدوارم مسئولان ارشد وزارت بهداشت هرچه سریعتر آستین همت بالا بزنند و اقدامات اساسی برای مقابله با تحریم‌های دارویی را انجام دهند.

استرس (Stress)کمیاب شدن دارو حملات صرع را تشدید می‌کند

داریوش نسبی تهرانی، موسس و مدیر عامل انجمن صرع ایران درباره مشکلات تامین دارو برای بیماران مبتلا به صرع می‌گوید: فعلاً با کمبود دارو برای بیماران مبتلا به صرع مواجه نیستیم اما نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد چرا که بیماران مبتلا به صرع به شدت وابسته به دارو و جزو افرادی هستند که به هیچ عنوان نباید حتی یک روز یا یک ساعت تأخیر در روند مصرف داروهای آنها به وجود آید چرا که این مسئله برای آنها امری حیاتی محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: توصیه ما به بیماران مبتلا به صرع این است که حتی برای مدتی داروها را به مقدار بیشتر خریداری و ذخیره کنند تا اگر در سفر داروی خود را گم کردند یا به هر دلیلی داروی آنها از بین رفت با مشکل تامین دارو مواجه نشوند.

نسبی تهرانی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی بیماران مبتلا به صرع تامین دارو است، می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی جامعه و نگرانی‌هایی که با توجه به بحث تحریم‌ها و وارد نشدن داروها حاکم شده،  این مسئله برای بیماران مبتلا به صرع بسیار نگران کننده است چراکه استرس و اضطراب موجب افزایش شدت تشنج در این افراد می‌شود.

مدیر عامل انجمن صرع ایران تاکید کرد: به نظر من مسئولان وزارت بهداشت اگر در این زمینه مطمئن هستند که می‌توانند داروهای لازم را برای بیماران فراهم کنند باید این اطمینان را به بیماران بدهند که مشکلی برای دارو به وجود نخواهد آمد.

وی یادآور می‌شود: اگر مسئولین وزارت بهداشت بدانند که احیاناً مشکلی در تهیه برخی از داروها چه در زمینه تولید داخلی یا واردات به وجود خواهد آمد از الان باید تمهیدات لازم را در جهت فراهم کردن این داروها چه از نظر تولید یا ذخیره سازی آن به بیماران ارائه دهند و با توجه به اینکه در امرحیات این افراد مصرف داروها ضروری است باید حداقل برای یک سال آینده داروهای مربوط به صرع را در اختیار این افراد قرار دهد.

نسبی تهرانی با تاکید بر اینکه نگرانی و استرس می‌تواند حملات تشنج و صرع را در این بیماران افزایش دهد، عنوان می‌کند: در حال حاضر مشکل و دغدغه اصلی این بیماران تامین دارو است چرا که برخی از داروها قیمت بسیار گرانی دارند و افراد برای تهیه آنها با مشکل مواجه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت داروهای داخلی و خارجی برای بیماران مبتلا به صرع تفاوت دارد یا خیر؟می‌گوید: به صورت کلی کیفیت داروهای داخلی با خارجی متفاوت است و حتی برخی از داروهای تولید داخل کیفیت بهتری دارد اما آنچه که حائز اهمیت است این بوده که گروهی از داروهایی که افراد مبتلا به صرع استفاده می‌کنند یا تولید داخلی ندارد یا کیفیت داخلی آنها به هیچ عنوان مورد تایید نیست چنانکه  در مواقعی مشاهده کردیم که با مصرف این داروها از یک شرکت یا کمپانی فرد دچار حمله تشنج می‌شود .

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد:  بهترین مسیر این است که افراد داروها را در اختیار داشته باشند تا اگر داروی تولید شده توسط یک کمپانی مناسب نبود از شرکت یا برند دیگر که با آن سازگاری بهتری دارند استفاده کنند.

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

هرچند شرایط برای کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم مضاعف شده ولی مسائل دارویی امری حیاتی است و باید به صورت ویژه مورد پیگیری باشد. علاوه بر بیماران مصروع، طی هفته‌های گذشته بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیابت نیز در تهیه‌ دارو دچار مشکل شده‌اند حال باید دید با توجه به شرایط به وجود آمده آیا مسئولین چاره‌ای جهت کمک به آلام بیماران(patients) مصروع خواهند اندیشید یا بیماران باید به جز تحمل درد و رنج بیماری، در سطح داروخانه‌های شهر نیز به دنبال پیدا کردن داروهای خود باشند؟طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: