کد خبر: ۲۰۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 29
امروزه اختلال بی خوابی یکی از بیماری‌های شایع زندگی در عصر مدرن است؛ افراد پس از ساعت‌ها کار روزانه نمی‌توانند شب هنگام به استراحت بپردازند و ساعت‌ها در تخت خواب خود بیدار هستند
شفا آنلاین>سلامت>دستاورد جدید مخترعان به کمک افراد دچار بی خوابی مزمن می‌آید تا این مشکل در انسان‌ها برطرف کند.

به گزارش شفا آنلاین، امروزه اختلال بی خوابی (insomnia) یکی از بیماری‌های شایع زندگی در عصر مدرن است؛ افراد پس از ساعت‌ها کار روزانه نمی‌توانند شب هنگام به استراحت بپردازند و ساعت‌ها در تخت خواب خود بیدار هستند.

این مشکل می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها مانند فشارخون بالا، دیابت، اختلال‌های روانی چون افسردگی، اختلال دوقطبی، سرطان و بروز مشکل هایی مثل پرخاشگری(aggression)، احساس خواب آلودگی، کاهش تمرکز، افت توان ذهنی و مواردی از این دست شود.

کارشناسان ماسک خواب را برای کمک به افراد مبتلا به این اختلال که معمولاً از قرص‌های خواب آور با عارضه‌های جانبی مختلف استفاده می‌کنند به تازگی ابداع کرده اند.

این ماسک می‌تواند نوعی نور مانند نور فلش دوربین‌های عکاسی را برای تنظیم مجدد ساعت بیولوژیک بدن افراد در شب‌ها تولید کند و به این ترتیب فرد می‌تواند خوابی آسوده و عمیق داشته باشد.

این ماسک پالس‌های از فلش نوری در بازه زمانی میلی ثانیه زمانی که افراد خواب هستند به چشم آن‌ها ارسال می‌کند؛ این پالس‌ها عصب‌هایی در بدن که به نور حساس هستند؛ تحریک و سبب تولید ملاتونین می‌شود.

ملاتونین هورمونی بسیار ضروری برای تنظیم ساعت خواب و بیداری افراد است؛ به تدریج با استفاده منظم از این ماسک، ساعت خواب و بیداری افراد تنظیم می‌شود.

در ساخت ماسک خواب (Lumos Smart Sleep Mask) از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده و ابداع آن به وسیله دانشمندان دانشگاه استنفورد (Stanford University) در کالیفرنیای آمریکا انجام شده است.

کارشناسان امیدوار هستند با تولید انبوه این ماسک ارزان قیمت در سراسر دنیا مشکل بی خوابی مزمن افراد برطرف شود.

ساعت بیولوژیک بدن انسان به طور طبیعی با دگرگونی تاریکی یا روشنایی محیط اطراف هماهنگ شده و سبب تنظیم فرآینده‌های فیزیولوژیکی، چون الگوی دمای بدن، فعالیت‌های مغزی و تولید هورمون می‌شود.

نور؛ یکی از اصلی‌ترین عامل‌ها در تنظیم ریتم روزانه بدن انسان است، زمانی که نور خورشید افزایش پیدا می‌کند، مغز سیگنال‌هایی برای غلبه بر بی خوابی و توقف هورمون ملاتونین به غده کاجی ارسال می‌کند.

 در انتهای روز وقتی خورشید غروب می‌کند و هوا تاریک می‌شود، مغز سیگنال‌هایی به غده کاجی برای ترشح هورمون ملاتونین و ایجاد خواب آلودگی در افراد ارسال می‌کند.

تحریک بشی از مغز به وسیله فناوری به کار رفته در ماسک خواب سبب تنظیم ریتم شبانه روزی خواب بدون ایجاد عارضه‌های جانبی می‌شود.

ماسک خواب ابداع دانمشندان دانشگاه استنفورد همچنین می‌تواند سبب برطرف شدن مشکل جت لگ (jetleg) در مسافران پرواز‌های هوایی شود که فاصله بین مبدا تا مقصد زیادی را طی می‌کنند.

این افراد معمولاً دچار مشکل بی خوابی، برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن و کاهش تمرکز می‌شوند که با استفاده از این فناوری می‌توانند ساعت خواب خود را با مقصد به سرعت هماهنگ کنند.

ماسک خواب Lumus قرار است در سال جاری با قیمت ۱۷۵ دلار راهی بازار‌های جهانی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: