کد خبر: ۲۰۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 29
تاکنون 80 میلیون نسخه الکترونیک در مراکز درمانی و بیمارستانی سازمان تأمین اجتماعی تولید شده است بعد از اجرای این طرح در مراکز ملکی تأمین اجتماعی گام بعدی اجرای این طرح در تمام مراکز بهداشتی و درمانی طرف قرارداد این سازمان است
  
شفا آنلاین>سلامت> معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: طرح نسخه پزشکی الکترونیک و حذف دفترچه بیمه کاغذی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی اجرا شده و در صورت همکاری وزارت بهداشت تا پایان امسال در همه مراکز درمانی کشور عملیاتی می شود.

به گزارش شفا آنلاین:مهدی درخشان روز یکشنبه افزود: تاکنون 80 میلیون نسخه الکترونیک در مراکز درمانی و بیمارستانی سازمان تأمین اجتماعی تولید شده است بعد از اجرای این طرح در مراکز ملکی تأمین اجتماعی گام بعدی اجرای این طرح در تمام مراکز بهداشتی و درمانی طرف قرارداد این سازمان است.

وی ادامه داد: طرح نسخه الکترونیک به طور آزمایشی در استان یزد آغاز شده و در حال حاضر این طرح در استان های گیلان، مازندران و اصفهان نیز در حال اجراست و اخیرا در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی در استان های قزوین، همدان، سمنان، اردبیل و خراسان جنوبی نیز شروع شده است.

درخشان ادامه داد: یکی از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی این است که خدمات نسخه الکترونیکی به سمت درمان غیرمستقیم و در مراکز طرف قرارداد اعم از مراکز دولتی و خصوصی هم برود، البته ابزار اصلی این کار در دست سازمان تأمین اجتماعی نیست اما وزارت بهداشت تاکنون اقدامات خوبی برای تامین زیرساخت های این طرح در کشور انجام داده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح نسخه الکترونیک می تواند در ارائه خدمات مطلوب تر به مردم بسیار موثرتر واقع شود و در نهایت باید خدمات بخش درمان مستقیم (مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی) و بخش درمان غیرمستقیم (مراکز و بیمارستان های طرف قرارداد) به هم متصل شود.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: اکنون وزارت بهداشت<Ministry of Health> نیز به این موضوع ورود کرده است و ارتباط سیستماتیک با سازمان تأمین اجتماعی دارد به طوری که یک تیم 20 نفره از وزارت بهداشت به سازمان تأمین اجتماعی آمده و وزیر بهداشت دستور داده است که در بخش درمان غیرمستقیم و شبکه های بهداشت و درمان نیز نسخه الکترونیک<Electronic version> اجرایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد با یک کار مشترک بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت بتوان نسخه الکترونیک را در شبکه های بهداشت و درمان سراسر کشور تا پایان سال 1397عملیاتی کرد و به گفته او این کار یک تحول بزرگ در حوزه سلامت کشور ایجاد خواهد کرد.

درخشان همچنین به حذف دفترچه های درمانی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: اکنون تمام بیمه شدگان و مستمری بگیران این سازمان بدون در دست داشتن دفترچه های درمانی می توانند از خدمات درمانی این مراکر بهره مند شوند و فقط با ارائه کارت ملی خود می توانند علاوه بر مراجعه به پزشک از طرح نسخه الکترونیکی استفاده کنند و داروها نیز با همان کدملی در داروخانه های مراکز ملکی تأمین اجتماعی به بیمار داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم حذف دفترچه در مراکز درمانی و بیمارستانی طرف قرارداد نیز پس از اجرای نسخه الکترونیکی در کل کشور اجرایی شود به خصوص اینکه حذف دفترچه های کاغذی صرفه جویی مهمی در هزینه های سازمان تامین اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، با حذف دفترچه های بیمه در مراکز درمانی و بیمارستانی تأمین اجتماعی، سالانه 80 میلیارد تومان هزینه چاپ دفترچه ها کاهش داده شده است که به طور یقین با اجرای آن در تمام مراکز درمانی و بیمارستانی طرف قرارداد، این صرفه جویی بیشتر خواهد شد و هزینه های آن در بخش های درمانی برای بیمه شدگان و مستمری بگیران صرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: زمانی که نسخه الکترونیک در کل کشور صادر شود دیگر نیازی به صدور دفترچه کاغذی نیست . البته برای این کار باید در سطح کلان کشور تصمیم گرفته شود به این صورت که هر فرد بیمه شده یک کارت الکترونیک سلامت داشته باشد تا همه از خدمات این کارت در مراکز بهداشتی و درمانی مختلف بهره مند شوند.

درخشان افزود: توجه به فناوری اطلاعات یکی از برنامه های جدی سازمان تأمین اجتماعی است و در حوزه بهداشت و درمانی نیز این سیاست دنبال می شود که همه خدمات به صورت الکترونیکی شود.

معاون سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: در مراکز درمان مستقیم و مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی که دفترچه ها حذف شده است همزمان با وارد کردن کد ملی افراد، موضوع استحقاق درمان بیمه شدگان نیز مورد بررسی قرار می گیرد و اگر این دفترچه ها در مراکز طرف قرارداد هم حذف شود، موضوع استحقاق درمان و سیستم نسخه الکترونیکی به طور همزمان انجام می شود.
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، 18 نوع خدمت بیمه ای و درمانی به افراد زیر پوشش ارائه می دهد.

این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است و 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.

بخش بیمه ای تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: