کد خبر: ۲۰۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 27
بوتاکس حاوی باکتری های ضعیف شده است که ماهیچه ها را فریز می کند. با انجام این کار، بوتاکس می تواند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک های ناشی از عوارض پیری روی صورت کمک کند

شفا آنلاین>سلامت>بوتاکس و پرکننده های پوستی درمان های زیبایی هستند که از طریق تزریق و معمولا در مطلب انجام می شوند. آنها با حداقل تهاجم می توانند مشکلات پوستی را از بین ببرند. این به این معنی است که مانند جراحی پر ریسک نیستند. طبق نظر متخصان انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، درمان های بوتاکس و پرکننده های پوستی <Skin fillers>روش های محبوبی هستند که بیش از 9 میلیون بار در سال از آن ها استفاده شده است.

به گزارش شفا آنلاین:بوتاکس حاوی باکتری های ضعیف شده است که ماهیچه ها را فریز می کند. با انجام این کار، بوتاکس می تواند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک های ناشی از عوارض پیری روی صورت کمک کند.

پرکننده های پوست نیز حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که پوست پیر شده بر اثر افزایش سن را پر می کنند. تزریق این ماده به گونه ها، لب ها و اطراف دهان رایج است.

بوتاکس و پرکننده های پوستی
بوتاکس چیست؟
بوتاکس یک فرم خالص از سم بوتولینوم است که از باکتری ها به دست می آید. اگر چه مصرف زیاد این سم مرگبار است، اما مصرف مقدار کمی از بوتاکس برای اصلاح چین و چروک ها بسیار مفید می باشد.
بوتاکس با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلاتی که به آن ها تزریق می شود، چروک را از بین می برد. هنگامی که این سیگنال های عصبی قطع می شوند، عضله آسیب دیده موقتا فلج یا منجمد می شود. با ناتوانی در حرکت دادن این عضلات صورت، چروک های خاص کاهش پیدا کرده و یا از بین می روند.

بوتاکس چه کاری در بدن انجام می دهد؟
بوتاکس فقط روی چروک هایی است که به وسیله حرکت عضلانی ایجاد می شود، تاثیر می گذارد. این چروک ها به عنوان چین و چروک های دینامیک شناخته و اغلب به عنوان "خطوط بیان” نیز نامیده می شوند.

رایج ترین چروک های دینامیک که بوتاکس می تواند آن ها را درمان کند عبارتند از:
خطوط بین ابرو که مانند "11” است
خطوط افقی در پیشانی
خطوط پا کلاغی در اطراف چشم
این خطوط به وسیله لبخند زدن، اخم کردن، ریز کردن چشم ها و سایر حرکات صورت ایجاد می شوند.

بوتاکس بر روی خطوط و چین و چروک های ناشی از تضعیف عضلات کارآمد نیست. این چروک ها به عنوان چین و چروک های استاتیک شناخته می شوند. چین و چروک های استاتیک شامل خطوط درگونه هاTگردن و فک می باشند. بوتاکس درمان دائمی نیست. یعنی برای کسب اثرات کاهش دهنده چین و چروک، استفاده مکرر از آن ضروری است. اکثر افراد 3 الی 4 ماه شاهد اثر بوتاکس بر روی عضلات خود هستند.

پرکننده پوست چیست؟
پرکننده های پوستی که گاهی اوقات به عنوان پرکننده های بافت نرم نیز شناخته می شوند، مواد طراحی شده برای تزریق زیر سطح پوست هستند که برای اضافه کردن حجم و ایجاد پری به کار می روند.

مواد مورد استفاده در پرکننده های پوستی عبارتند از:
هیدروکسی آلپاتیت کلسیم، که یک ترکیب معدنی در استخوان ها است.
اسید هیالورونیک که در برخی از مایعات و بافت های موجود در بدن یافت می شود.
اسید پلی لاکتیک، که پوست را تحریک می کند تا کلاژن بیشتری تولید کند.
هر کدام از این ها برای درمان نشانه های مختلف پیری یا سایر مسائل مربوط به زیبایی طراحی شده اند. زمان لازم برای تزریق این مواد و طول مدت تاثیر گذاری آنها، متفاوت است. برخی از پرکننده ها 6 ماه در بدن اثر دارند. در حالی که برخی تا 2 سال یا بیشتر روی بدن اثر می گذارند.

برای انتخاب بهترین پر کننده پوست باید با پزشک مشورت کنید.
پر کننده پوست چه کاری در بدن انجام می دهد؟
انواع مختلفی از پرکننده های پوستی برای درمان علائم مختلف پیری طراحی شده اند. بسته به پرکننده انتخاب شده، ممکن است:

1-لب های نازک پر حجم شود
2-مناطق کم عمق روی صورت پر شود
3-سایه یا چین و چروک زیر چشم ها ناشی از گود افتادگی از بین برود
4-جای زخم ها پر شود
5-چروک های استاتیک به ویژه در قسمت پایین صورت از بین برود
6-چروک های استاتیک که شامل چروک هایی هستند که در اطراف دهان و در امتداد گونه قرار دارند، از بین بروند. این چین و چروک ها معمولا در نتیجه کاهش کلاژن و کشش در پوست ایجاد می شوند.

به طور خلاصه، تفاوت بینبوتاکس و پرکننده های پوستی عبارتند از:
بوتاکس:این ماده عضلات را برای جلوگیری از ایجاد چروک فریز و فلج می کند. این روش معمولا برای رفع چروک های بالای صورت مانند پیشانی و اطراف چشم ها استفاده می شود.

پرکننده های پوستی:این روش از اسید هیالورونیک و مواد مشابه استفاده می کند تا زیر پوست را پر کند و به آن حجم دهد. این روش برای درمان چین و چروک اطراف دهان، پر کردن لب ها و پر کردن گونه ها استفاده می شود. این مواد همچنین ممکن است برای درمان چین و چروک پیشانی، زخم ها و مناطق دیگری که نیاز به اضافه کردن حجم دارند استفاده شود.

از آنجا که بوتاکس و پرکننده های پوستی با مواد مختلفی برای کاربردهای متفاوت طراحی شده اند، گاهی اوقات می توانند با هم ترکیب شوند. برای مثال، فردی ممکن است از بوتاکس برای اصلاح خط اخم و از پرکننده برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.

نکته آخر
بوتاکس و پرکننده های پوستی ملیون ها بار در سال انجام می شوند و روش های کم ریسکی هستند.


پزشک آنلاین
دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: