کد خبر: ۲۰۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
در حالیکه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به خوبی در مورد بسیاری از حوادث وحشتناک و خطراتی که با آن‌ها روبرو هستیم اطلاع‌رسانی می‌کنند اما وضعیت سلامت و امنیت بشر یکی از مواردی است که از "بهبود پایداری" برخوردار بوده است
شفا آنلاین>سلامت>جنگ، بیماری، گرسنگی، مرگ و ... از جمله اخباری است که هر روز مطالبی در مورد آن منتشر می‌شود و با شنیدن آن‌ها می‌توان به راحتی تصور کرد که جهان اطراف ما در حال فرو پاشیدن است.

به گزارش شفا آنلاین، هرچند حقیقت می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ در حالیکه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به خوبی در مورد بسیاری از حوادث وحشتناک و خطراتی که با آن‌ها روبرو هستیم اطلاع‌رسانی می‌کنند اما وضعیت سلامت و امنیت بشر یکی از مواردی است که از "بهبود پایداری" برخوردار بوده است.

روزنامه تلگراف در گزارشی در همین رابطه به بررسی پیشرفت‌ها و همچنین خطراتی که همچنان بشر با آنها روبروست، پرداخته است:

بشر بیش از گذشته عمر می‌کند: در ۲۰۰ سال گذشته میانگین نرخ امید به زندگی در جهان بیش از دو برابر افزایش یافته است و از ۳۱ سال در ۱۸۰۰ میلادی امروزه به ۷۲ سال رسیده است. در صورتیکه تمامی افراد فوت شده در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور میانگین تا ۸۴ سالگی عمر کرده باشند حدود ۷۳۱ میلیون سال حیات ذخیره شده است.

نرخ مرگ و میر کودکان کاهش یافته است: کاهش جهانی نرخ مرگ و میر کودکان یکی از بزرگترین موفقیت‌ها در بخش سلامت جهانی است. میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در تمامی مناطق جهان کاهش داشته است. همچنین پیشرفت‌های بدست آمده از سال ۱۹۹۰ در این حوزه به دلیل در دسترس بودن واکسن و دیگر اقدامات انجام گرفته در کشورهای در حال توسعه بوده است.

آمار مرگ و میر مادران هنگام وضع حمل کاهش یافته است: احتمال فوت زنان هنگام وضع حمل به طور چشمگیری در سراسر جهان کاهش داشته است زیرا ۸۰ درصد زنان باردار با کمک پرستار و پزشک وضع حمل می‌کنند. در صورتیکه این رقم در سال ۲۰۰۰ میلادی ۶۳ درصد بوده است. با این وجود، همچنان احتمال فوت یک زن باردار هنگام وضع حمل در سومالی ۱۲۰ برابر بیشتر است که نامناسب‌ترین نقطه از جهان برای فرزندآوری است.

بشر در جنگ با بیماری‌های عفونی پیروز شد: شمار مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های عفونی به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. این پیشرفت به دلیل دستاوردهای حائز اهمیت در حوزه علوم پزشکی همچنین سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌های سلامت و رعایت نکات بهداشتی در جهان در حال توسعه بوده است. فاکتورهای تهدیدکننده حیات انسان همچون ویروس HIV تا حدودی تحت کنترل در آمده، آبله کاملا ریشه کن شده و موارد دیگری از قبیل فلج اطفال(Polio) در مرحله نزدیک به ریشه کن شدن است.

سل همچنان بزرگترین عامل عفونی کشنده در جهان است: به رغم پیشرفت‌های حائز اهمیت، عفونت‌هایی که از انسان به انسان منتقل می‌شود از بزرگترین عوامل مرگ و میر باقی مانده است. همچنین بیماری ریوی سل بیش از هر نوع بیماری عفونی دیگر قربانی می‌گیرد و مقاومت آنتی بیوتیکی شرایط را برای مقابله با آن سخت‌تر کرده است. برآوردها در سال ۲۰۱۶  نشان می‌دهد ۱۰.۴ میلیون مورد جدید ابتلا به سل گزارش شده و ۱.۷ میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند.

واکسن در بهبود سلامت بشر موثر بوده است: از زمان تولید اولین واکسن آبله در سال ۱۷۹۶، واکسن یکی از حائز اهمیت‌ترین موضوعات در حوزه سلامت عمومی بوده است. برآوردها نشان می‌دهد تولید واکسن جان ۷۳۰ میلیون نفر را در دنیا حفظ کرده است.

مقاومت آنتی بیوتیک تهدید جدی به حساب می‌آید: مقاومت آنتی بیوتیکی(Antibiotic Resistance) به شدت رو به افزایش است و می‌تواند بشر را چندین دهه به عقب باز گرداند چرا که دیگر نمی‌توان عمل‌های جراحی مرسوم همچون سزارین را در سلامت کامل انجام داد. هر سال حدود ۷۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر عفونت‌های مقاوم به دارو فوت می‌کنند. برآوردها حاکی از آن است در صورتیکه اقدامات لازم انجام نشود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

بیماری‌های سبک زندگی رو به گسترش است: موارد ابتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل چاقی، دیابت(Diabetes)،‌ بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها افزایش یافته است. این بیماری‌ها که غیر قابل انتقال شناخته می‌شوند به عدم داشتن فعالیت جسمی و مصرف دخانیات، مواد الکلی، نمک، قند و غذاهای فرآوری شده مرتبط است. اکنون این بیماری‌ها سهم بالایی از مرگ و میرها در جهان توسعه یافته را به خود اختصاص می‌دهد و در جهان سالانه ۴۱ میلیون قربانی بر جا می‌گذارد.

احتمال شیوع بیماری‌های ناشناخته وجود دارد: در سال ۱۹۱۸ آنفلوآنزای اسپانیایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون کشته برجا گذاشت که از مجموع قربانیان دو جنگ جهانی بیشتر بوده است. کارشناسان معتقدند احتمال شیوع یک آنفلوآنزای کشنده دیگر وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: