کد خبر: ۲۰۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
لایحه‌ای که در صورت تصویب، قرار است مدت زمان مرخصی زایمان مادران دارای فرزند معلول را افزایش داده و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار کودکان دچار معلولیت قرار دهد
شفاآنلاین>سلامت> درحالی که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، همچنان در مجلس در نوبت رسیدگی قرار دارد، «علی‌همت محمودنژاد» رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، از تدوین لایحه جدیدی برای حمایت از کودکان معلول و مادران دارای فرزند معلول خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، لایحه‌ای که در صورت تصویب، قرار است مدت زمان مرخصی زایمان مادران دارای فرزند معلول را افزایش داده و تسهیلات(Facility) ویژه‌ای در اختیار کودکان دچار معلولیت قرار دهد. بر اساس اعلام رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، پیش‌نویس این لایحه آماده شده و تا پایان مرداد ماه طی همایشی از آن رونمایی خواهد شد.

اوایل سال جدید لایحه حمایت از حقوق معلولان، پس از 11 سال انتظار و با کش و قوس‌های فراوان در مجلس به تصویب رسید. لایحه‌ای که تمام مفاد و تبصره‌های آن به حمایت از معلولان اختصاص دارد اما به گفته «محمودنژاد»، هیچ اشاره‌ای در آن به موضوع حمایت از حقوق کودکان معلول و مادران دارای معلولیت نشده است. در همین راستا، این انجمن با همکاری سازمان بهزیستی لایحه جدیدی را با هدف حمایت از کودکان دچار معلولیت تدوین کرده تا تسهیلات ویژه‌ای دراختیار آنها قرار داده شود. این موضوع البته، درحالی مطرح می‌شود که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، بیش از یک دهه است که همچنان، در مجلس خاک می‌خورد و حتی احتمال مطرح نشدن آن در صحن علنی مجلس هم وجود دارد. با این حال، «فاطمه ذوالقدر» عضو فراکسیون معلولان مجلس، موافقت خود را برای تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان اعلام می‌کند و  می‌گوید: «موضوع رفتن لایحه به کمیسیون قضایی مجلس منتفی شده و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوان تا هفته آینده به صحن علنی مجلس می‌رسد.»

افزایش تسهیلات دولت برای مادران دارای فرزند معلول
البته محمودنژاد، معتقد است این دو لایحه را نباید با یکدیگر مقایسه کرد، چراکه متون آنها کاملاً از یکدیگر متمایز است. رئیس انجمن حمایت از معلولان در مورد مفاد این لایحه، می‌گوید: عدم تفاوت زمان مرخصی زایمان مادران دارای فرزند معلول با مادران دیگر، یکی از مواردی است که در این لایحه به آن اشاره کردیم. در حال حاضر مادران دارای فرزند معلول، مانند زنان شاغل دیگر تنها 6 ماه به مرخصی می‌روند و دولت هیچ تفاوتی برای آنها در نظر نگرفته است. بنابراین، یکی از اهداف ما برای تدوین این لایحه، افزایش تسهیلات دولتی برای مادران دارای فرزند معلول است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، ادامه می‌دهد: در کشورهای اروپایی و غربی، زمانی که مادری صاحب فرزند معلول می‌شود تا 4 سال از خدمات دولتی رایگان بهره‌مند خواهد شد و در کنار آن مزایای ویژه دیگری هم از سوی دولت به آنها ارائه می‌شود. همچنین، یکی دیگر از موضوعاتی که در  لایحه به آن اشاره شده، توجه به خدمات توانبخشی کودکان و برخورداری آنها از بهترین خدمات است.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، سالانه هزار نفر در کشور به بیماری ژنتیکی «پی کی یو»، (نوعی عقب ماندگی ذهنی) دچار می‌شوند اما با انجام تست ویژه‌ای به نام «گاتری» ( تست ژنتیکی ) می‌توان از بروز این بیماری و عوارض آن پیشگیری کرد. متأسفانه انجام این آزمایش در کشور اجباری نیست و به همین علت، یکی از مفاد لایحه تنظیم شده، ملزم کردن وزارت بهداشت برای انجام این تست برای تمام کودکان است.

وی با تأکید بر اینکه با انجام تست گاتری(تست ژنتیکی) می‌توان از تولد سالانه هزار مبتلا به «پی کی یو» جلوگیری کرد، می‌افزاید: مبتلایان به این بیماری باید همیشه در رژیم باشند و مواد غذایی محدودی استفاده کنند. آنها مجبورند از شیر و ماکارونی‌های خاصی که پروتئین کمتری دارد استفاده کنند وتهیه غذا برای آنها دشوار است. به همین علت یکی از مفاد این پیش‌نویس به این مبتلایان اختصاص داده شده تا دسترسی این کودکان به غذاهای خاص تسهیل شود.

محمودنژاد با تأکید بر اینکه مهدهای کودک، کودکان دچار معلولیت را پذیرش نمی‌کنند، می‌گوید: در حال حاضر مدیران مهدهای کودک نسبت به پذیرش این کودکان امتناع می‌کنند. به همین علت، یکی از مفاد لایحه را به پذیرش سالانه 2 تا 3 کودک معلول در هر مهد کودک اختصاص داده‌ایم.

موافق تدوین و تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان معلول هستیم
در این میان، برخی اعضای فراکسیون معلولان مجلس هم نسبت به تدوین و تصویب این لایحه خوش‌بین هستند و  می‌گویند که از لایحه حمایت از کودکان معلول حمایت می‌کنند.  «همایون هاشمی»، رئیس فراکسیون معلولان مجلس با تأکید بر اینکه اگر این لایحه بتواند مشکلات کودکان دچار معلولیت و مادران دارای فرزند معلول را حل کند، به‌عنوان نماینده مجلس از آن دفاع می‌کنیم، می‌گوید: در ابتدا باید بگویم که هیچ قانونی بی‌ایراد نیست و اگر انجمن‌های معلولان معتقدند، لایحه حمایت از حقوق معلولان نقاط ضعفی دارد، باید خواسته خود را با نمایندگان مجلس یا دولت مطرح کنند.

وی می‌افزاید: آنها می‌توانند با ارائه لایحه نسبت به حل مشکلات(Difficulties) کودکان معلول اقدام کنند و ما نیز به‌عنوان نماینده مردم، اگر تصویب آن به نفع مردم باشد نسبت به آن اقدام می‌کنیم.

 «فاطمه ذوالقدر»، عضو فراکسیون معلولان مجلس نیز موافقت خود را برای تصویب این لایحه اعلام می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر لایحه حمایت از حقوق کودکان با رأی اکثریت نمایندگان مجلس به حالت فوریت درآمد و نهایتاً تا اوایل هفته آینده کلیات آن در مجلس تصویب و سپس جزئیات آن بررسی می‌شود.»

وی با تأکید بر اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به طور قطعی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد، می‌گوید: بدون شک بسیاری از مطالبات و نیازهای مردم پس از تصویب این لایحه برطرف می‌شود و با تصویب آن می‌توانیم از بسیاری از آسیب‌های وارد شده به کودکان جلوگیری کنیم.

ذوالقدر در مورد لایحه حمایت از کودکان معلول و مادران دارای معلولیت نیزمی گوید: بدون شک نظر نمایندگان مجلس برای حمایت بیشتر از این قشر مثبت است، هرچند در حال حاضر نیز کمک هایی از قبیل کاهش 8ساعتی کار این مادران و زودتر بازنشسته شدن آنها در مجلس به تصویب رسیده است.

عضو فراکسیون معلولان مجلس، می‌افزاید: ممکن است، خلأهایی در لایحه حمایت از حقوق معلولان وجود داشته باشد اما انجمن‌های معلولان می‌توانند آنها را با تدوین این لایحه و ارائه آن به مجلس جبران کنند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: