کد خبر: ۲۰۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
مهمترین علت تقاضا برای تزریق واکسن HPV، معرفی کردن غیرکارشناسانه بیماری زگیل تناسلی در یک برنامه تلویزیونی و برخی رسانه‌ها بود و پس از آن، مراجعات برای استفاده از این واکسن به مراکز درمانی افزایش یافته است
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی ایران گفت: تقاضا برای تزریق واکسن HPV که برای پیشگیری از زگیل تناسلی کاربرد دارد در بین جوانان کشور رو به افزایش است.

به گزارش شفاآنلاین، مسعود مردانی افزود: مهمترین علت تقاضا برای تزریق واکسن HPV، معرفی کردن غیرکارشناسانه بیماری زگیل تناسلی در یک برنامه تلویزیونی و برخی رسانه‌ها بود و پس از آن، مراجعات برای استفاده از این واکسن به مراکز درمانی(Healing) افزایش یافته است.

ویروس پاپیلومای انسانی یا Huma- papilloma virus ویروسی است که از طریق تماس پوستی یا جنسی منتقل می‌شود و موجب ایجاد زگیل در ناحیه دستگاه تناسلی، مقعد و اطراف آن می‌شود و اگر این ویروس از نوع سرطان‌زا باشد، می‌تواند موجب بروز بیماری سرطان دهانه رحم در زنان شود. وی اظهار داشت: جوانانی که در خارج از حریم خانواده رفتارهای جنسی محافظت نشده دارند، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی متقاضی این واکسن هستند تا در برابر این بیماری واکسینه شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: باید حافظان سلامت مردم، تهدیدها را فرصت بدانند و علی‌رغم اینکه مطرح شدن این واکسن و بیماری زگیل تناسلی در یک برنامه تلویزیونی تهدید بوده، اما باید آن به فرصت تبدیل کرد و با آگاهی از این وضعیت جوانان را به جای تزریق واکسن HPV به پرهیز از رفتارهای جنسی پرخطر تشویق کنیم و به آنان بیاموزیم که اگر نمی‌توانند به این توصیه مهم بهداشتی عمل کنند در غیر این صورت حتما از کاندوم استفاده کنند تا شیوع بیشتر بیماری(Sickness) زگیل تناسلی در جامعه جلوگیری شود.

مردانی اضافه کرد: واکسن HPV واکسن گرانی است و به عنوان اولین واکسن ضد سرطان برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در تمام دنیا فقط برای دختران سنین 11 تا 13 سال توصیه می‌شود و کارآیی آن برای این گروه ثابت شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در ایران محدودیت های زیر ساختی برای تهیه این واکسن داریم و باید وارد کنیم، لازم است دختران 11 تا 13 سال کشور حتما آن را تزریق کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: