کد خبر: ۲۰۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
تناسب اندام و داشتن وزن طبیعی فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد و مشکلاتی را که زندگی شهرنشینی برای انسان امروزی به وجود آورده کاهش می‌دهد

شفا آنلاین>سلامت>اگر تا‌کنون فعالیت جسمانی را به‌صورت یک عادت روزانه در نیاورده‌اید، سنین حدود ۳۰ سالگی می‌تواند زمانی مناسب برای آغاز محسوب ‌شود. تناسب اندام در کنار تغذیه مناسب، به عنوان دو اصل اساسی برای حفظ یک شیوه زندگی سالم <Healthy lifestyle >اهمیت دارند. متناسب بودن، سطح انرژی را افزایش می‌دهد، کارایی جسمانی را بالا می‌برد، باعث پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌گردد و از جدی و پیچیده شدن آنها جلوگیری می‌کند.
 
چرا متناسب باشیم؟
به گزارش شفا آنلاین:تناسب اندام و داشتن وزن طبیعی فواید بسیاری برای سلامت انسان دارد و مشکلاتی را که زندگی شهرنشینی برای انسان امروزی به وجود آورده کاهش می‌دهد. نکته اساسی درباره اهمیت این موضوع پس از 30 سالگی در این است که با بالاتر رفتن سن، به تدریج بیماری‌های مزمن و حاصل سن که تا امروز پشت نیروی جوانی پنهان شده بودند، به تدریج خود را نشان می‌دهند و اگر در این مرحله برای جلوگیری از پیشرفت آنها اقدام نکنیم، با گذشت هر سال از عمر این کار دشوارتر خواهد شد. برخی از مهم‌ترین فواید تناسب اندام در این سنین عبارتند از:

    کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
    کاهش خطر ایجاد فشار خون بالا
    کاهش سطح کلسترول
    بهبود سلامت ذهنی
    افزایش کیفیت خواب
    کاهش استرس
    افزایش تراکم استخوان
    کاهش خطر مرگ زودهنگام

 
انگیزه؛ کلید حرکت شماست
هنگامی که صحبت از متناسب شدن به میان می‌آید، داشتن انگیزه تضمینی برای موفقیت محسوب می‌شود. چه چیزی به شما برای شروع این مسیر انگیزه می‌دهد؟ فهرستی از دلایل خود در مورد اینکه چرا فعال بودن به شما کمک می‌کند که انسان بهتر و مفیدتری باشید، تهیه کنید. دلایلی مثل:

    الگوی مثبت برای فرزندانتان بودن
    کاهش خطر ایجاد فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲
    حفظ وزن طبیعی که موجب سلامت است

 
به اندازه کافی ورزش کنید
وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی آمریکا پس از چندین سال تحقیق و پژوهش در زمینه دست‌یابی به یک برنامه مناسب برای فعالیت بدنی در سنین مختلف، دستورالعمل فعالیت‌های جسمانی برای آمریکایی‌ها را در سال ۲۰۰۸میلادی تدوین کرد (دستورالعملی که ویرایش جدید آن در سال ۲۰۱۸ میلادی ارائه خواهد شد). بر این اساس، بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ سال می‌بایست از توصیه‌های زیر پیروی کنند:

    حداقل دو ساعت و نیم فعالیت جسمانی هوازی با شدت متوسط و یا یک ساعت و پانزده دقیقه فعالیت جسمانی شدید را در هر هفته انجام دهید.
    فعالیت‌های قدرتی که عضلات اصلی بدن شما را به کار می‌گیرند را دو روز در هفته یا بیشتر انجام دهید.
    برای بهره‌مندی بیشتر از مزایای ورزش، فعالیت جسمانی هوازی با شدت متوسط را به پنج ساعت در هفته افزایش داده یا یک ساعت و نیم فعالیت جسمانی هوازی با شدت بالا را نیز در برنامه هفتگی خود بگنجانید.

این فعالیت‌ها برای همه افراد سالم حتی خانم‌های باردار قابل اجراست. زنان باردار سالم باید حداقل یک ساعت و نیم فعالیت فیزیکی هوازی با شدت متوسط را در طول هفته داشته باشند. زنانی که به فعالیت جسمانی هوازی با شدت بالا عادت دارند می‌توانند در دوران بارداری پس از مشورت با پزشک به فعالیت خود ادامه دهند.
 
قدم زدن؛ خوب یا بد!
یکی از پرسش‌های متداول مردم درباره فعالیت‌های بدنی این است که آیا قدم زدن یا پیاده‌روی‌های روزمره داخل شهر را هم می‌توان بخشی از فعالیت‌های جسمانی به حساب آورد یا نه؟!
حقیقت این است که قدم زدن آهسته جزء فعالیت‌های جسمانی سبک دسته‌بندی می‌شود. قدم زدن سریع مثالی از فعالیت جسمانی با شدت متوسط است. در این حالت می‌توانید حین حرکت صحبت کنید اما قادر به آواز خواندن نخواهید بود. همزمان با فعالیت جسمانی شدید شما تنها قادر به بیان تعداد کلمات محدودی هستید. کافی است مدت زمان ۱۰ دقیقه پیاده‌روی را صرف نظر از شدت آن در هر زمانی که در طی هفته مقدور است، انجام دهید اما در کل، هدف پیروی از این دستورالعمل‌ها حتی زمانی که ۶۵ سال و یا بیشتر سن دارید، است.
 
بهانه‌تراشی نکنید!
بدون شک همه ما تا به حال درباره اهمیت تناسب اندام و انجام فعالیت‌های ورزشی و نقش آن در سلامت شنیده‌ایم ولی حقیقت این است که سن 30 سالگی و سال‌های بعد از آن، دوره‌ای است که بسیاری از ما چنان سرگرم یک کسب و کار و گسترش آن یا رسیدگی به خانواده هستیم و با توجه به این موضوع هنوز نتوانسته‌ایم قدمی در این راستا برداریم. به هر حال اگر تا‌ امروز فعالیت جسمانی برای شما یک اولویت محسوب نمی‌شد، هم‌اکنون با در‌ نظر گرفتن یک سری اهداف منطقی این کار را آغاز کنید. اگر تناسب اندام را یک هدف برای خود بدانید، باید برای آن وقت کافی در نظر بگیرید و آن را در برنامه‌های روزانه خود جای دهید.
 
حرکت تدریجی
برنامه خود را ابتدا با فعالیت‌هایی شروع کنید که از انجام آنها لذت می‌برید و سپس آهسته‌آهسته استقامت خود را بالا ببرید. به‌منظور ترغیب خود به ادامه این مسیر، فعالیت‌های جسمانی‌ای که در هر روز انجام می‌دهید را به همراه مدت زمان آن در یک دفترچه یادداشت کنید و پیشرفت خود را به صورت مداوم ارزیابی کنید.

زندگی می‌تواند مملو از بهانه‌تراشی‌ها باشد اما صرف‌نظر از اینکه تا چه اندازه زندگی شلوغی دارید، فعالیت جسمانی باید بخش مهمی از زندگی شما را تشکیل دهد.

تناسب اندام به شما کمک خواهد کرد که چه در ظاهر و چه در باطن، جوان بمانید و چند دهه آینده عمر خود را با احساس خوشایند سلامت و قدرت به سر ببرید و اطرافیان خود را نیز در این لذت با خود همراه سازید. همچنین، تناسب اندام به شما موهبت بهره‌مندی از دوران سالمندی همراه با سلامت را تقدیم می‌کند که به خودی خود بسیار ارزشمند است.سلامانه
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: