کد خبر: ۲۰۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان و یا حتی افرادی که برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل تلاش می کنند با مکملی به نام آمینو اسید یا اسید آمینو آشنایی دارند و یا شاید نام آن به گوششان خورده باشد ولی اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از ورزشکاران با نام آمینو اسید و تاثیر آن در لاغری آشنا هستند در این خبر به معرفی این مکمل می‌پردازیم.

به گزارش شفاآنلاین،بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان و یا حتی افرادی که برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل تلاش می کنند با مکملی به نام آمینو اسید یا اسید آمینو آشنایی دارند و یا شاید نام آن به گوششان خورده باشد ولی اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشند.

اسید‌ آمینه

مهمترین ساختار پروتئین‌ها را اسید‌های آمینه تشکیل می‌دهند که تفاوت عمده آنها با دسته کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در وجود عنصر نیتروژن در ساختار سلولی آمینو اسید‌ها علاوه برسه عنصر کربن ، هیدروژن و اکسیژن است.

دانشمندان طی سال‌های مختلف حدوداً ۲۰ اسید آمینه اصلی را کشف ونام گذاری کرده اند و این اسید‌های آمینه را به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم بندی کرده اند.
اسیدهای آمینه ضروری

بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق رژیم غذائی تامین شوند . آرژنین ، لیزین ، تره اونین، لوسین ، میونین ، والین ، فنیل آلین ،ایزو لوسین و … از اسید‌های آمینه ضروری هستند.

اسید‌های آمینه غیر ضروری

بدن توانایی ساخت و سنتز آمینو‌های غیر ضروری را دارد. گلیسین ، آلین ، گلوتامین ، لیستین و ….از اسید‌های آمینه غیرضروری هستند.

مزایای مکمل آمینو اسید

اگرچه مکمل‌ های آمینو اسید اغلب توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، اما هر کسی می‌تواند از آنها بهره ببرد. چرا که آمینو اسیدها آنزیم‌هایی تولید می‌کنند، و در بهبود خلق و خو، تمرکز، خواب، و تعداد دیگری از اتفاقات فیزیولوژیکی بدن شما دخالت دارند.

با وجود اینکه آمینو اسید دارای فوایدی است، اما با اینحال پیش از مصرف هر مکملی باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

بهبود عملکرد ورزشی

آمینو اسیدها به عضله سازی کمک می‌کند و از تجزیه‌ی عضلات جلوگیری می‌کند، بدین ترتیب توده‌ی عضلانی ساخته خواهد شد. تحقیقات علمی ورزشی گفته‌اند که استفاده از این مکمل، همچنین ممکن است به عملکرد ورزشی در ورزش‌های استقامتی نیز کمک کند

تحقیقی که توسط موسسه‌ی تحقیقاتی غذایی saga صورت گرفته، یافته است میزان VO2max (حداکثر اکسیژن مصرفی)، زمانی که از مکمل‌های آمینو اسید استفاده شده است، بالاتر از زمانی بود که دارونما مصرف شده است. محققان نتیجه گرفتند که استفاده از مکمل‌های ایزولوسین، والین، و لوسین، می‌توانند ظرفیت شما در ورزش‌های استقامتی را افزایش دهند.

کمک به ریکاوری بهتر عضلات

ورزشکاران قدرتی که از مکمل آمینو اسید استفاده می‌کنند، ممکن است متوجه بهبود ریکاوری عضلات بعد از تمرینات شدید وزنه برداری شوند که برای بدنسازان رقابتی، سودمند است. با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در ژورنال Strength and Conditioning Researchh منتشر شد، بدنسازانی که سه هفته قبل و در طول تمرینات مقاومتی با شدت بالا، مکمل BCAA مصرف کردند، شاهد کاهش آسیب عضلانی و بهبود ریکاوری عضلات بودند.

کاهش چربی شکمی

درست است که اکثر مکمل‌های چربی سوز، دارای سطوح بالایی از محرک‌ها، و مواد دیگری هستند که سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد، اما مکمل‌های آمینو اسید نیز می‌تواند در چربی سوزی به شما کمک کند!

با توجه به تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در «Menopause» منتشر شد، مصرف مکمل آمینو اسید سویا به مدت ۳ ماه، با رشد چربی شکمی در جمعیت زنانی که در سنین یائسگی به سر می‌بردند، مبارزه کرد.

مصرف مکمل‌های آمینو اسید در کنار یک رژیم غذایی سالم، در مقایسه با حالتی که تنها رژیم بگیرید، می‌تواند سرعت کاهش وزن شما را تسریع کند.

نگهداری از توده‌ی عضلانی

آمینو اسید و پروتئین را بعنوان یک نیروی کمکی برای عضله سازی می‌شناسند؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که آمینو اسید حتی برای عضلاتی که تمرین داده نمی‌شوند نیز می‌تواند مفید باشد.

تحقیقی در دانشگاه سائوپائولو که در شماره‌ی ژوئن ۲۰۱۰ مجله‌ی «Muscle & Nerve» چاپ شده است، نشان داده که مصرف آمینو اسید لوسین در موش‌ها، از تجزیه‌ی عضلاتی که بی حرکت مانده بودند جلوگیری کرده است. محققان توضیح داده‌اند که لوسین، تاثیر ژنی که در دوره‌های عدم فعالیت، باعث شکست عضلانی می‌شود را کمرنگ خواهد کرد.

افزایش تستوسترون و هورمون رشد

مصرف مکمل آمینو اسید می‌تواند بر سطوح هورمونی بدنسازان تاثیر بگذارد.

محققان در تحقیق مذکور، دریافتند سطوح تستوسترون در ورزشکاران قدرتی که از پودر BCAAss استفاده کرده بودند بالاتر بود. و این برای بدنسازانی که سعی دارند توده خالص عضلانی‌شان را افزایش دهند، یک مزیت به حساب می‌آید. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ در ژورنال Medicine and Science in Sports and Exercise گزارش داد ورزشکاران قدرتی که از مکمل‌های آمینو اسید استفاده کردند، نه تنها شاهد افزایش تستوسترون بودند، بلکه غلظت هورمون رشد آنها نیز افزایش یافت.

توده عضلانی را افزایش می‌دهد

یک مزیت مهم برای بدنسازان که ناشی از بهبود ریکاوری عضلات، افزایش سطوح تستوسترون و افزایش غلظت هورمون رشد به علت مصرف مکمل آمینو اسید است، توانایی افزایش توده عضلانی است.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در Medicine and Science in Sports and Exercisee منتشر شد، ورزشکاران قدرتی که مکمل آمینو اسید مصرف کردند، در مقایسه با ورزشکارانی که مکمل‌های دارونما خوردند، افزایش بیشتری در توده عضلانی، قدرت عضلانی، و قدرت کلی نشان دادند.

مزایای سیری

مصرف مکمل آمینو اسید ممکن است به فرو نشاندن هوس‌ها و کنترل کالری کل مصرفی بدنسازان در زمانی که قبل از مسابقات رژیم دارند، کمک کند. با توجه به بررسی که در سال ۲۰۰۹ در Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care منتشر شد، مصرف پروتئین، اسیدهای آمینه یا هر دوی آنها، سیری را افزایش می‌دهد، ترکیب بدن را بهبود می‌بخشد، و می‌تواند به کنترل کالری و کاهش وزن کمک کند. افزایش سیری به بدنسازان کمک می‌کند که با اجتناب از مصرف قندهای افزوده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده که در غیر اینصورت ممکن بود هوس کنند، چربی اضافی بدنشان را آب کنند.
منابع طبیعی آمینو اسیدهای ضروری

تخم مرغ، ماهی قزل آلا، گوشت، بوقلمون و غیزه سرشار از آمینو اسیدهای ضروری است. دانه‌های کامل مثل گندم، جو، برنج، دانه ی سویا، آجیل و محصولات لبنی منابع غنی از آمینو اسید برای افراد گیاه خوار است.

اگرچه مصرف BCAA به مدت شش ماده در بسیاری از افراد بدون مشکل است ولی سبک زندگی، سبک تمرین، رژیم غذایی، متابولیسم بدن و فیزیولوژی هر فرد از دیگران متفاوت است.

همه ی این جوانب تعیین می کند که فرد از چه مکمل‌هایی ممکن جواب بگیرد و برعکس. بسته به تناسب اندام، الگوی تمرینی، دلیل استفاده و موارد دیگر پزشک در مورد دوز مکمل تصمیم خواهد گرفت.

از اینرو، دوز مصرف ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد. علاوه بر این، کیفیت و ترکیب‌های فعال در مکمل‌های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، هنگام استفاده از این مکمل‌ها باید توجه زیادی به خرج داد.
برچسب ها: سلامت ، مکمل ، لاغری ، اسیدآمینو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: