کد خبر: ۲۰۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 24
این نکته درست است که بروز آلزایمر با افزایش سن شایع‌تر می‌شود اما باید به این موضوع هم توجه داشت که این بیماری جزء جدایی‌ناپذیر سنین بالا نیست. این نکته نیز صحت دارد که برخی مشکلات ژنی، شما را مستعد ابتلا به آلزایمر می‌کند
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>آلزایمر از آن دسته از بیماری‌هایی است که اگرچه معمولا در سنین کهنسالی به سراغ افراد می‌آید اما بسیاری از سنین جوانی در تلاش هستند تا راه‌های جلوگیری از بروز آن را بدانند تا علاج واقعه را پیش از وقوع انجام دهند. در واقع هیچ راه اثبات شده‌ای برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. با وجود تحقیقات بسیاری که در مورد آلزایمر<Alzheimer> انجام شده است، هنوز پزشکان دقیقا نمی‌دانند که چرا برخی افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند اما برخی دیگر خیر؛ و نیز دقیقا نمی‌دانند چرا در طی زمان، بیماری وخیم‌تر می‌شود یا چطور باید آن را درمان کرد. از آنجا که آنها پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانند، در مورد راه‌های درمان آن نیز اطلاع دقیقی ندارند.

به گزارش شفا آنلاین:این نکته درست است که بروز آلزایمر با افزایش سن شایع‌تر می‌شود اما باید به این موضوع هم توجه داشت که این بیماری جزء جدایی‌ناپذیر سنین بالا نیست. این نکته نیز صحت دارد که برخی مشکلات ژنی، شما را مستعد ابتلا به آلزایمر می‌کند.

البته اگرچه شما نمی‌توانید کنترلی روی افزایش سن یا ژن‌های خود داشته باشید اما این به این معنا نیست که کاری از دست شما در مقابله با این بیماری بر نمی‌آید. راهکارهای ساده فراوانی وجود دارند که شما می‌توانید با انجام آنها احتمال ابتلای خود به آلزایمر را کاهش دهید. در واقع شاید این‌طور ‌بتوان گفت که همان مواردی که برای سلامت قلب و سایر اندام‌های شما مفید هستند، می‌توانند به شما در پایین آوردن احتمال ابتلا به آلزایمر و نیز کمتر شدن سرعت گسترش آن به ما یاری برسانند. بسیاری از این موارد در اعمال ساده‌ای که به طور روزانه انجام می‌دهید خلاصه می‌شوند.
 
اعداد خود را مدیریت کنید!
آیا از میزان فشار خون، قند خون و کلسترول خود اطلاع دارید؟ آیا مقدار آنها در محدوده طبیعی است؟ نتایج بررسی‌های اخیر محققان حاکی از وجود رابطه‌ای قدرتمند میان آلزایمر و شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی است. بسیاری افراد از ابتلای خود به این مشکلات بی‌اطلاع هستند و این ناآگاهی در بیشتر موارد باعث پیشرفت انواع بیماری‌های مزمن از جمله آلزایمر در آنها می‌شود.
یک چکاپ ساده و مشورت با پزشک معالج در شناسایی این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات سلامت خود را در زمان مناسب به شکل مطلوب برطرف نمایید.
 
وزن خود را بررسی کنید
اضافه وزن و چاقی یکی از دردسرهای زندگی ماشینی روزگار ماست. اگر اضافه وزن زیادی دارید و در حال تلاش برای رفع آن هستید،‌ این عمل شما باعث پایین آوردن خطر ابتلا به آلزایمر نیز می‌شود. پژوهش‌های علمی در این مورد نشان داده است که چاقی مفرط می‌تواند مغز را به گونه‌ای تغییر دهد که احتمال ابتلا به آلزایمر افزایش پیدا کند.
سعی کنید در مورد وزن طبیعی خود و رژیم غذایی مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
 
ورزش کنید
سال‌هاست که آثار مطلوب فعالیت‌های فیزیکی به اثبات رسیده است. هنگامی که ورزش می‌کنید، حتی اگر میزان آن کم باشد، خون بیشتری در مغز جریان پیدا می‌کند که این موضوع باعث سلامت بیشتر مغز می‌‌شود. سعی کنید برای انجام حداقل۳۰ دقیقه ورزش، برای ۵ روز در هفته برنامه‌ریزی کنید.
البته اگر دارای شرایط ویژه یا مبتلا به بیماری خاصی هستید، توصیه بر این است که در مورد ورزش‌های متناسب با شرایط خود، با پزشک مشورت کنید.
 
مغز خود را به چالش بکشید
افرادی که به صورت مداوم به یادگیری ادامه می‌دهند و دارای شخصیت اجتماعی هستند، به میزان کمتری نسبت به سایر افراد با احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر روبرو هستند. این طور به نظر می‌رسد که محرک‌های ذهنی می‌توانند به منزله نوعی ورزش برای مغز عمل کنند. البته لازم به ذکر است که این موضوع بر اساس تجربیات عینی است و هنوز از نظر علمی به اثبات نرسیده است.
 
نکات ایمنی را فراموش نکنید
اگر در یک تصادف رانندگی به سر شما ضربه وارد شود یا در حالی که کلاه ایمنی به سر ندارید و در حال دوچرخه‌سواری هستید از روی دوچرخه سقوط کنید، احتمال بروز آلزایمر در سالیان آتی در شما افزایش پیدا می‌کند. این نوع خطرها در منزل نیز ممکن است وجود داشته باشند؛ محل زندگی خود را بررسی کرده و مناطقی که احتمال زمین خوردن یا حوادثی مانند آن در آنجا وجود دارد -مانند گوشه فرشی که به شکل صحیح در جای خود قرار نگرفته یا لبه آن تا خورده است یا چارچوب درهای کوتاه‌تر از حد استاندارد که احتمال برخورد با آنها وجود دارد- را یافته و اصلاح کنید.
 
دخانیات استعمال نکنید
یکی از عوامل اثبات شده که در ابتلا به آلزایمر تاثیرگذار است، مصرف دخانیات است. بنابراین توصیه بر این است که از مصرف تمامی اشکال تنباکو اجتناب کنید. همچنین سعی کنید از حضور در مکان‌هایی که افراد حاضر در آن به استعمال این مواد می‌پردازند خودداری کنید تا در گروه مصرف‌کنندگان دست دوم دود و مواد مضر موجود در آن نیز قرار نگیرید.
 
تغذیه سالم داشته باشید
حتما یک رژیم غذایی مفید برای سلامت قلب داشته باشید. همه روزه میزان زیادی از میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات کامل، گوشت با چربی کم و لبنیات کم چرب استفاده کنید. همچنین بهتر است مصرف چربی‌های اشباع (در گوشت و لبنیات پرچرب یافت می‌شود)، قندها، سدیم و کربن موجود در نوشیدنی‌های گازدار را محدود کنید.
 
همه ساله افراد زیادی به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند که این موضوع موجب تحمیل مشکلات بسیاری به افراد مبتلا و خانواده‌های آنها می‌شود. مشکلاتی که علاوه بر مشکلات فردی، خانوادگی و مالی، یک نیروی فعال را نیز از چرخه فعالیت‌های مفید اجتماعی خارج می‌کند. پس با رعایت نکات ذکر شده می‌توانیم نقشی فعال را در پیشگیری از بروز این مشکلات برای اطرافیان خود ایفا کنیم.سلامانه
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: