کد خبر: ۲۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 17
بالاخره پس از چند ماه طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور در صحن علنی مجلس مطرح شد و فوریت آن به تصویب رسید.

به موجب این طرح در صورت تصویب ، تمامی اقدامات درباره سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع و مرتکبان به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.
این طرح و برنامه ریزی هایی از این دست اگرچه در جهت افزایش شیب نرخ جمعیت است و با مستنداتی طرفداران خود را در مجلس ودولت دارد اما زنگها را برای کسانی به صدا در می آورد که در کنار کمیت جمعیت به دنبال کیفیت آن نیز هستند.

برنامه ریزان جمعیتی ما باید در بحث افزایش نرخ رشد از انجام سیاستهای هیجانی و شعاری بپرهیزند چرا که مقوله جمعیت بسیار حساس تر از آن است که برنامه ریزان ما با طرح های خلق الساعه و اجباری بخواهند شیب منحنی را به زور در نمودار ذهنی شان بالا بکشند.

طرح ها و برنامه های که از کنترل ارادی بارداری یک زوج جلوگیری کند و آنان را مجبور به بارداری ناخواسته کند از پیش طرحهای شکست خورده و محکوم به فناست که در نهایت موجب افزوده شدن جمعیتی ناخواسته در بین خانواده ها خواهد شد.
گرانی ،عدم واردات وسایل جلوگیری، محدودیتهای اجرایی پزشکی برای کسانی که نمی خواهند به دلایل مورد احترام خود بچه دار شوند در صورت موفقیت نیزموجب می شود فرزندی ناخواسته به جمع خانوار و در نهایت به جامعه اضافه شود.

فرزند ناخواسته به طور قطع بر روی کیفیت جمعیت تاثیر نامناسب می گذارد بسیاری از خانواده ها حتی اگر نگوییم از سر بی مهری، از روی محرومیت های اقتصادی و امکانات خانوار نمی توانند فرزند ناخواسته را چنان که فرزند دلخواسته، پوشش دهند.
در سالیان گذشته که به دلیل فقدان و کمبود وسایل پیشگیری، نظیر این فرزندان در خانواده ها زیاد بود معمولا این فرزندان با عقده های فراوان خانوادگی که به محض ورود محرومانه به جامعه تبدیل به عقده های پیچیده اجتماعی هم می شد، بار می آمدند.
این فرزندان معمولا نسبت به پدر مادر و برادران و خواهران خود دچار نوعی سرخوردگی بودند که در رفتارهای ناهنجار و انحرافی بروز و ظهور پیدا می کرد گاه با طرد خانواده که از اول هم اورا ناخواسته و فرزند ناخلف تلقی می کردند فرد در موقعیت های مختلف اجتماعی از گروه بزرگتری که در آن عضو بود انتقام می گرفت .

البته ندرتا هم دیده می شد که چنین افرادی با کانالیزه کردن انرژی خفته عقده های خود در کار و یا تجارت خاصی موفقیت خیره کننده ای پیدا می کردند و بدین وسیله حق خود را از جامعه می ستاندند. شاید فیلمفارسی وفیلم هندی های فراوانی را هم بتوان با این بن مایه معرفی کرد و حتی در دنیای تجارت افراد زیادی را با این وضعیت می توان دید.

اما نکته اینجاست که برای حفظ منحنی رشد جمعیت در شرایطی قابل قبول و عقلانی که از بروز مشکلات جمعیتی برای یک کشور جلوگیری کند باید در کنار سیاستهای تشویقی کارآمد بهداشت و سلامت جمعیت را نیز در نظر داشت.

نیاز به معرفی نیست که برخی از کشورهای اروپایی چگونه با حمایتهای جذاب و مقرون به صرفه اعم از مستمری قابل توجه و آموزش و پرورش رایگان حتی در دانشگاه در کنار بالاترین مراقبتهای بهداشتی و حمایت های قانونی از هر نوع تعریف خانواده و ازدواج توانسته اند منحنی رشد خود را ترمیم کنند ودر کنار سیاستهای مهاجرتی و فرهنگ سازی، نگرانی های آینده خود درباره بازار کار را مرتفع کنند

سیاست های اجباری که مستقیما بارداری ناخواسته و اتفاقی زوجها را نشانه برود هرگز نمی تواند جامعه ای سالم را برای آینده کشور نوید دهد واین قطعا خواسته هیچ کدام از مسئولان ارشد کشور نیست.

هادی معیری‌نژاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: