کد خبر: ۲۰۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۷ - 2018July 22
ظاهر، بوی ادرار و تعداد دفعات رفتن به توالت، نشانه هایی است که از درون بدن خبر می دهند. هرچه می نوشید، از کلیه عبور می کند و ادرار انعکاسی از آن ها می باشد و می تواند زنگ خطری برای اتفاقاتی باشد که در بدن شما رخ می دهد
شفا آنلاین>سلامت>رنگ های مختلف ادرار میتواند نشان دهنده ی سلامتی و یا نشانگر بیماری باشد پس با توجه به رنگ ادرارتان از میزان سلامتی خود باخبر شوید.

به گزارش شفا آنلاین:ظاهر، بوی ادرار و تعداد دفعات رفتن به توالت، نشانه هایی است که از درون بدن خبر می دهند. هرچه می نوشید، از کلیه عبور می کند و ادرار انعکاسی از آن ها می باشد و می تواند زنگ خطری برای اتفاقاتی باشد که در بدن شما رخ می دهد.

ادرار کردن یکی از روش های دفع سموم از بدن انسان محسوب می شود که مسئولیت آن بر عهده کلیه ها است. از این رو، ادرار می تواند اطلاعات خوبی را درباره شرایط سلامت انسان ارائه کند. رنگ ادرار می تواند نشانه خوبی برای تشخیص مناسب بودن شرایط سلامت و یا وجود عاملی نگران کننده در نظر گرفته شود.


رنگ ادرار می تواند نشان دهد آیا بدن به اندازه کافی آب دریافت کرده است و یا در برخی موارد نشانه هایی از یک بیماری جدی را نمایان سازد. در ادامه قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره رنگ های مختلف ادرار و دلایل آنها ارائه کنیم.

رنگ های مختلف ادرار نشان دهنده چیست؟

رنگ زرد تیره

رنگ ادرار به طور معمول اندکی به زرد متمایل است اما اگر رنگ آن زرد تیره باشد از کم آبی قابل توجه بدن حکایت می کند. شما باید روزانه به میزان کافی آب بنوشید تا آب مورد نیاز بدن تامین شود. در غیر این صورت، مواجهه با عملکرد کمتر از انتظار بدن جای شگفتی نخواهد داشت.

رنگ شفاف کریستالی

اگر ادرار شما از رنگ زرد کم رنگ خود برخوردار نیست و رنگ شفاف کریستالی دارد ممکن است نشانه ای از بیماری دیابت باشد. به طور دقیق تر، رنگ شفاف کریستالی می تواند نشانه ای از بیماری دیابت بی مزه باشد. در این نوع از دیابت دفع آب بیش از حد معمول به تشنگی فرد منجر می شود و حتی می تواند در چرخه خواب اختلال ایجاد کند.

رنگ نارنجی

در صورتی که رنگ ادرارتان نارنجی شده است این شرایط می تواند در نتیجه دو عامل شکل گرفته باشد. شما ممکن است با کم آبی شدید بدن مواجه شده و یا غذایی بسیار شور مصرف کرده باشید. رنگ نارنجی ادرار می تواند نشانه ای از شکل گیری یک تومور و تحت فشار قرار گرفتن مجرای صفراوی باشد. ابتلا به زردی نیز باید مد نظر قرار بگیرد. در نتیجه، نسبت به رنگ نارنجی ادرار بی تفاوت نباشید.

رنگ زرد روشن

رنگ زرد روشن ادرار نشانه ای هشدار دهنده محسوب نمی شود. این رنگ می تواند به این مساله اشاره داشته باشد که بدن قادر به ذخیره ویتامین B و ویتامین C بیشتر برای بلند مدت نیست. از این رو، تغییر رنگ هنگام انتقال ادرار رخ می دهد.

رنگ سبز

اگرچه موردی شایع نیست، اما مواجهه با رنگ سبز ادرار نیز امکان پذیر است. رنگ سبز بیشتر به دلیل یک باکتری به نام سودوموناس آئروژینوزا ( Pseudomonas aeruginosa ) شکل می گیرد. حتی مصرف داروهای ضد افسردگی و بیماری پارکینسون نیز می توانند دلیل سبز رنگ شدن ادرار باشند.

رنگ قرمز

اگر بیش از اندازه ریشه چغندر یا مواد غذایی قرمز رنگ مصرف کرده باشید، احتمال مواجهه با ادرار قرمز رنگ افزایش می یابد. اما رنگ قرمر ادرار می تواند در نتیجه وجود خون در دستگاه ادراری نیز شکل گرفته باشد و به عنوان نشانه ای از سنگ کیسه صفرا یا سرطان کلیه باید جدی گرفته شود. در صورت تداوم این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

رنگ آبی

اگر تحت درمان های دارویی سنگین بوده اید، رنگ ادرار می تواند به آبی روشن تغییر کند. رنگ های خوراکی نیز می توانند از جمله عوامل شکل گیری این رنگ غیر معمول ادرار باشند. پس مراقب آن چه می خورید باشید.نامه نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: