کد خبر: ۲۰۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۷ - 2018July 21
زمانیکه والدین قد بلندی ندارند نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان هم بلند باشند و طبیعتا بچه هم تابع همان وضعیت است. موضوع دیگر و شایع در قد و باعث ارجاع در می‌شود این است که سرعت بلوغ برخی بچه‌ها با هم متفاوت است
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یک فوق تخصص غدد گفت: عوامل مختلفی ممکن است در بروز اختلال کوتاهی قد <کوتاهی قد >موثر باشد اما موضوع مهمتر این است که در اکثر مواقع و مراجعه‌ها مشکل جدی‌ای وجود ندارد و قابل حل است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر صمدانی فرد با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه اطلاعات مردم افزایش یافته است و خواسته‌های آنها در هر زمی‌نه‌ای بیشتر شده است دوست دارند تا بچه‌هایشان هم بلند قد باشند و متاسفانه مقایسه‌های زیادی بین فرزندان کوتاه قد و بلند قد صورت می‌دهند.

وی اضافه کرد: اکثر بچه‌ها هم مشکلی ندارند و صرفا این یک مقایسه است و همسالان آنها در جامعه در یک سطح قدی هستند. یکی از عواملی که در کوتاهی قد موثر محسوب می‌شود ژنتیک است.

صمدانی فرد اضافه کرد: زمانیکه والدین قد بلندی ندارند نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان هم بلند باشند و طبیعتا بچه هم تابع همان وضعیت است. موضوع دیگر و شایع در قد و باعث ارجاع در می‌شود این است که سرعت بلوغ برخی بچه‌ها با هم متفاوت است.

این فوق تخصص غدد اظهار داشت: زمانیکه به عنوان مثال دو کودک ۱۰ ساله را که از نظر قدی مقایسه می‌کنیم یکی به سمت رشد قدی حرکت می‌کند و هورمون‌هایش ترشح شده و قدش زودتر رشد می‌کند.

وی معتقد است: کسانی که با مشکل رشد قد مراجعه می‌کنند مشکل جدی‌ای نه در ترشح هورمون‌ها دارد و نه در سیر رشد قد. درصدی هم هستند که قد آنها زیر اعداد معمول رشد قدی است و اگر اینها مراجعه کنند باید مورد بررسی هورمونی قرار بگیرند و می‌زان رشد استخوانی آنها نیز بررسی شود.

صمدانی فرد افزود: درصورتی که میزان قد این افراد کمتر از متوسط قد پدر و مادرشان باشد تحت شرایطی باید به این افراد هورمون رشد داده شود. این اختلال ممکن است به دلیل مشکلات در تیروئید، هورمون رشد یا کمبود برخی از مواد غذایی بروز کرده باشد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: والدین جدول سلامت دارند و اگر سرعت رشد قد بچه‌ها خوب باشد که مشکلی ندارد و اگر مشکلی در رشد قد بچه‌ها دیدند باید به پزشک مراجعه کنند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: