کد خبر: ۲۰۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 20
خبر خوب برای افراد مسن این است که یک رژیم غذایی کمی شیرین می‌تواند حافظه و عملکرد را هنگامی که با یک کار دشوار مواجه می‌شوند، افزایش دهد
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف اندکی شکر در سنین بالای ۶۰ سال موجب بهبود تعامل در کارهای دشوار و عملکرد حافظه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، خبر خوب برای افراد مسن این است که یک رژیم غذایی کمی شیرین می‌تواند حافظه و عملکرد را هنگامی که با یک کار دشوار مواجه می‌شوند، افزایش دهد.

مجموعه‌ای از تحقیقات جدید که در دانشگاه "وارویک" (Warwick) انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف مقدار معینی قند، موجب بهبود حافظه(Memory) و انگیزه در افراد مسن می‌شود.

برای چندین دهه، دانشمندان اثرات مثبت گلوکز را در رابطه با عملکرد عصبی شناختی مورد بررسی قرار داده‌اند. بسیاری از مطالعات روی مکانیزم‌های بالقوه عصبی در پشت این پدیده تمرکز کرده‌اند که اغلب نتیجه‌گیری کردند که گلوکز می‌تواند فعالیت هیپوکامپ را افزایش دهد و متعاقب آن، عملکرد شناختی بهبود می‌یابد.

اما مطالعه جدیدی از دانشگاه وارویک رویکرد روانشناختی بیشتری نسبت به این مسئله به دست آورده است و اثرات مختلف گلوکز را بر حالت و انگیزه در افراد جوان و سالخورده بررسی می‌کند.

این تحقیق شامل حدود ۵۰ جوان بین ۱۸ تا ۲۷ ساله و ۵۸ فرد سالمند بین ۶۵ تا ۸۲ ساله بود.

به هر یک از این افراد یک نوشیدنی حاوی مقدار کمی از گلوکز یا یک شیرین‌کننده مصنوعی داده می‌شد. پس از انجام مجموعه‌ای از کارهای مرتبط با حافظه، عملکرد افراد با تغییرات ضربان قلب و گفته‌های خودشان اندازه‌گیری و بررسی شد.

جالب توجه است که هر دو گروه پیر و جوان، نسبت به گروه کنترل(پلاسیبو)، افزایش تعامل نشان دادند.

ضمن اینکه گروه افراد مسن، بهبود عملکرد حافظه را نیز نشان داد. بنابراین، افراد جوان ممکن است کمی افزایش انرژی را تجربه کرده باشند، اما در واقع عملکرد آنها را در کارهای مربوط به حافظه بهبود نیافته بود.

در افراد مسن، اندازه‌گیری‌های مربوط به تعامل نشان داد گروهی که گلوکز مصرف کردند، نسبت به گروهی که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده کرده بودند، عملکرد بهتری داشتند.

محققان معتقدند که افزایش سطح قند خون(Blood glucose) به احتمال زیاد باعث افزایش انرژی در کوتاه مدت می‌شود که انگیزه افراد مسن را برای انجام کارها افزایش می‌دهد.

محققان این مشارکت فعال را ناشی از اثرات بهبود شناختی می‌دانند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که هنوز مشخص نیست که چگونه انرژی بر در دسترس بودن درک شناختی تاثیر می‌گذارد، بنابراین این مطالعه نشان توصیه نمی‌کند که در رژیم‌های غذایی خاص سالخوردگان، قند گنجانده شود.

با این حال، اگر شما یک فرد بالای ۶۰ هستید که دارای سلامتی نسبی هستید و نیاز به یک تقویت کوتاه مدت دارید تا بتوانید یک کار دشوار را انجام دهید، کمی شکر مطمئنا می‌تواند به شما کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: