کد خبر: ۲۰۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
بیماری های غیرواگیر از جدی ترین مشکلات سلامت در جهان به شمار می آید و باتوجه به میزان شیوع و بار مالی که برای این بیماری ها در دهه های آینده پیش بینی شده، برنامه ریزی برای کنترل آنها موضوعی است که باید در اولویت قرار گیرد
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کنترل بیماری های غیرواگیر و توسعه نظام ارجاع از برنامه های مهم وزارت بهداشت در چند سال آینده است.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی در نشست مجازی با روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به اهمیت بیماری های غیرواگیر و با تاکید بر لزوم تعهد مسئولان ارشد دانشگاه ها در اجرای دقیق برنامه های کنترل و پیشگیری از این بیماری ها، افزود: هنر ما این است که مردم را آموزش دهیم، توانمند کنیم و از این مسیر باعث کاهش بار بیماری‌ها شویم.

وی خاطرنشان کرد: بیماری های غیرواگیر از جدی ترین مشکلات سلامت در جهان به شمار می آید و باتوجه به میزان شیوع و بار مالی که برای این بیماری ها در دهه های آینده پیش بینی شده، برنامه ریزی برای کنترل آنها موضوعی است که باید در اولویت قرار گیرد.

هاشمی اظهار داشت: کارهای بسیار خوبی در زمینه برنامه ریزی برای کنترل بیماری های غیرواگیر تاکنون انجام شده و ساختار مناسبی هم در قالب شبکه های بهداشتی و درمانی ایجاد شده است اما مهم، اراده و همت همکاران در ستاد و دانشگاه ها است که بتوانند آنچه را تاکنون برنامه‌ریزی شده، اجرا کنند.

15 درصد هزینه ‌های سلامت مربوط به دیابت است
وزیر بهداشت گفت: حدود 15 درصد هزینه‌های حوزه سلامت مربوط به بیماری دیابت(Diabetes) است و اگر هزینه های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را هم به این میزان اضافه کنید، می بینید که درصد زیادی از بودجه برای درمان این بیماری ها باید اختصاص یابد در حالی که با پیشگیری و کنترل، می توان علاوه بر تامین سلامت مردم، هزینه های آنان و کشور را نیز کاهش داد.

یک چهارم جمعیت ما فشار خون بالا دارند
هاشمی ادامه داد: اینکه یک چهارم جمعیت ما فشارخون(blood pressure) بالا دارند، تکان دهنده است؛ اگر بتوانیم همین موضوع را کنترل کنیم، خدمت بسیار بزرگی به سلامت کشور کرده ایم و شاید این برگ در کارنامه کاری همه ما از تمامی اقداماتی که تاکنون انجام داده ایم، ارزشمندتر باشد.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری جدی کنترل بیماری های غیرواگیر خاطرنشان کرد: در جلسه مجمع ملی سلامت با حضور رییس جمهوری و جلسات مشترکی که با استانداران و فرمانداران داریم، می توانیم با ارتقای همکاری های مشترک به کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر کمک کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تقویت همکاری معاونت های وزارت بهداشت برای کنترل بیماری های غیرواگیر، افزود: در وزارت بهداشت، معاونت های بهداشت و درمان و اجتماعی در این امر موثر هستند و با همکاری این سه معاونت و همچنین استفاده از توان و ظرفیت مردم و سازمان های مردم نهاد، می توانیم به نتایج ارزشمند تری نیز دست یابیم.

هاشمی با بیان این که چنین همکاری هایی باید در دانشگاه ها هم شکل گیرد و مشارکت های استانی نیز تقویت شود، گفت: یکی از اهداف ما از توسعه شبکه بهداشتی از روستاها به قلب شهرها بعد از گذشت سه دهه از تاسیس شبکه بهداشت در روستاها، این بود که موفق شویم بیماری های غیرواگیر در سطح شهرها را کنترل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم همه‌ دستگاه‌ها در کنترل بیماری های غیرواگیر مشارکت کنند و خوشبختانه بستر خوبی در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای این همکاری ایجاد شده است.

هاشمی مشارکت مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی(Medical science) در اجرای موفقیت آمیز برنامه های پیشگیرانه و کنترل بیماری های غیرواگیر را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: مسئولان دانشگاه ها باید در این برنامه ها پیش قدم شوند و مشارکت مدیران استانی را در این امر مهم جلب کنند و روسای دانشگاه های علوم پزشکی، باید طلایه‌دار این کار باشند و در کنار استانداران تلاش کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: مهم این است که این مسیر را ادامه بدهیم و از همه‌ ظرفیت‌ها استفاده کنیم زیرا پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مسیری است که می‌تواند نظام سلامت ما را کارآمد و به عنوان یک الگو به دنیا معرفی کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: