کد خبر: ۲۰۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
کارشناسان دندانپزشکی توصیه می‌کنند افراد از خمیر دندان‌های زغالی یا سفید کننده دندان استفاده نکنند زیرا سبب از بین رفتن مینای دندان می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>اخیرا بازار تبلیغات خمیردندان‌های ذغالی و اثرات سفیدکنندگی آن‌ها داغ شده است، اما باید از فواید و مضرات این خمیردندان‌ها آگاه بود.

به گزارش شفاآنلاین،کارشناسان دندانپزشکی توصیه می‌کنند افراد از خمیر دندان‌های زغالی یا سفید کننده دندان استفاده نکنند زیرا سبب از بین رفتن مینای دندان می‌شود.

خمیر دندان‌های زغالی و یا سفید کننده‌های دندانی دارای مواد ساینده و زبرهستند که در مدت زمان کوتاهی می‌تواند سبب پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان شود.

چندی پیش یک زن ۲۶ ساله در کشور انگلستان به دلیل استفاده بی رویه از خمیر دندان‌های سفید کننده دچار مشکل از بین رفتن مینای تعدادی از دندان‌های خود شد و در نهایت دندان پزشکان مجبور به استفاده از روکش سرامیکی برای نجات دندان‌های او شدند.

افزون بر خمیر دندان‌های سفید کننده، خمیر دندان‌های زغالی هم با شعار اینکه می‌توانند دندان‌ها را سفید کنند چند وقتی است که در بازار‌های جهانی ورود پیدا کرده‌اند.

اما کارشناسان نتیجه‌های فوق العاده‌ای در استفاده از خمیر دندان زغالی برای پاک کردن دندان‌ها پیدا نکرده‌اند و توصیه می‌کنند افراد در انتخاب خمیر دندان با دندان پزشک خود مشورت کنند.

ذرات کوچکی که در خمیر دندان‌های زغالی و سفید کننده وجود دارد، ساینده مینای دندان است و استفاده طولانی مدت از آن توصیه نمی‌شود.

برای محافظت از دندان‌ها کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در بازه‌های زمانی منظم به دندان پزشک مراجعه کنند، از مصرف نوشیدنی‌های شیرین یا شیرینی و شکلات، قهوه و چای به میزان زیاد خودداری کنند، از مواد دخانی چون سیگار یا قلیان استفاده نکنند و درنهایت  آب و محصول های لبنی چون شیر به میزان کافی بنوشند.

افراد باید روزانه حداقل سه بار مسواک بزنند و پس از آن مسواک خود را در جریان هوای باز قرار دهند تا خشک شود، مسواک خیس محیطی مناسب برای رشد باکتری و انواع میکروارگانیسم‌های مضر برای سلامت بدن انسان است، برخی مواد غذایی چون سیب و موز سبب روشن شدن رنگ دندان‌ها و جلوگیری از  پوسیدگی آنها می‌شود.

کارشناسان استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان و دهانشویه (در بازه زمانی استاندارد) را برای حفظ سلامت دندان‌ها توصیه می‌کنند.
از بین رفتن مینای دندان سبب احساس درد به ویژه در زمان خوردن و نوشیدن مواد غذایی سرد، تورم و بروز حفره دندانی می‌شود.

توجه و مراقبت از دندان‌ها باید از سنین خردسالی با نظارت از سوی والدین انجام شود، مسواک کودکان هرسه ماه یک بار باید تعویض شود و کودک زیر نظر متخصص دندان پزشکی از نظر رشد منظم دندان‌ها و فک قرار داشته باشد تا درصورت نیاز از درمان‌های تکمیلی برای اصلاح فرم دندان‌ها استفاده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: