کد خبر: ۲۰۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
خشکسالی در هر صورت رخ می دهد، همانطور که مدتها درگیر بحث زلزله بودیم، اما آیا زلزله موجب از بین رفتن مردم می شود یا اینکه مسائل دیگر در این زمینه دخیل هستند؟ خشکسالی نیز مانند زلزله پدیده ای طبیعی است و بنابراین باید ببینیم در زمان وقوع خشکسالی آمادگی داریم یا خیر
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت درباره عوارض خشکسالی بر سلامت توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی در اولین سمینار ملی خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت شهروندان که امروز( ۲۷ تیرماه) در سالن دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با بیان اینکه عنوان این سمینار باید "تاثیر عدم مدیریت خشکسالی بر سلامت" در نظر گرفته می شد، اظهار کرد: خشکسالی در هر صورت رخ می دهد، همانطور که مدتها درگیر بحث زلزله بودیم، اما آیا زلزله موجب از بین رفتن مردم می شود یا اینکه مسائل دیگر در این زمینه دخیل هستند؟ خشکسالی نیز مانند زلزله پدیده ای طبیعی است و بنابراین باید ببینیم در زمان وقوع خشکسالی آمادگی داریم یا خیر.

وی این پدیده های طبیعی را محک مدیریت دانست و افزود: اگر می خواهید طبیعت مطلوب داشته باشید، باید طبیعت مدیریت شود و مسائل پدیده‌های طبیعی در نوع مدیریت بسیار تاثیرگذار هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت(WHO) از اثرات تغییر اقلیم و خشکسالی که بر سلامت تاثیدگذار هستند، همه این اثرات از جمله گرد و خاک، کم آبی و گرما در اهواز وجود دارند. بنابراین طبیعی است که در این شرایط، آلرژی تنفسی و آسم رخ دهد.

وی با اشاره به مشکلات تنفسی مردم خوزستان پس از بارندگی و تشخیص ناسازگار بودن گیاه کشت شده در شهرهای خوزستان، افزود: پس از بررسی می بینیم که متوجه نشده ایم چه درختی در استان خوزستان کاشت شده است و چه بلایی سر خودمان و محیط زیست آورده ایم. خوزستان  یک قطب صنعتی است و زمانی که صنعت پیوست سلامت نداشته باشد، قطعا این اتفاقات رخ می دهد.

وی با اشاره به کیفیت آب در زمان خشکسالی بیان کرد: در این شرایط بیماری‌های منتقله از آب مثل اسهال و انواع عفونت‌های میکروبی اتفاق می‌افتند. همچنین در زمان خشکسالی، بالا آمدن آب دریا، آلودگی‌ها و دیگر مشکلات رخ میدهند که در این شرایط مساله ای که باید بر آن تمرکز کنیم، مدیریت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: وقتی که عدم تناسب بین منابع و نیاز به وجود می آید، بحران ایجاد می‌شود تا زمانی که این تناسب برقرار نشود، بحران نیز وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به میزان بارندگی‌ها از مهرماه سال گذشته تا ۲۵ تیرماه امسال عنوان کرد: در مجموع در کشور ۲۶ درصد و در خوزستان ۳۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش بارندگی داشته ایم.

رئیسی ادامه داد: اگر سرانه آب منابع دنیا را نگاه ‌کنیم می‌بینیم که در منطقه ای قرار گرفته ایم که در معرض بحران منابع آب است. بلایی که طی چند سال گذشته سر آبهای زیرزمینی کشور آورده ایم وحشتناک است. از همه منابع استفاده کرده ایم و همچنان در حال استفاده کردن از منابع آبی هستیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: به یاد دارم در سال ۷۷ در یک همایش مدیریتی چند مقاله زیست محیطی ارائه شد که همه مباحث مطرح شده در این مقالات برای بیشتر افراد ناآشنا بود و کمترین توجه و استقبال نسبت به این مقاله ها بود اما اکنون به مرحله ای رسیده ایم که این مسائل  برای ما جذاب است. ما همیشه در دقیقه ۹۰ کارها را انجام می دهیم و به بحران عادت کرده ایم.

رئیسی با اشاره به پیش بینی سازمان جهانی بهداشت درخصوص ایران گفت: این سازمان می گوید طبق این برنامه ای که ایران پیش می‌رود درست است که روند شیوع بیماری اسهالی در ایران کم شده است اما تا سال ۲۰۳۰، از ۲۳۰۰ مرگ ناشی از اسهال(Diarrhea) که در کشور ما رخ می دهد، ۱۲.۷ درصد مربوط به خشکسالی است. اگرچه پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰ تعداد مرگ‌های اسهالی به ۱۱۰۰ نفر کاهش یابد اما سهم مرگ و میرهای ناشی از تغییر اقلیم و خشکسالی حدود ۱۷.۵ درصد افزایش می یابد.

وی ادامه داد: روند بروز بیماری مالاریا از سال  ۱۰۹۸ تا ۲۰۱۱ در اکثر نقاط ایران کاهش یافته بود یعنی طی ۹۴ سال اخیر در اکثر نقاط کشور روند بیماری مالاریا روند کاهشی بوده است اما طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت با این روند و نابودی طبیعت و آب و خشکسالی و عدم کفایت مدیریتی در اکثر نقاط کشور مالاریا رشد خواهد کرد.

رئیسی افزود: همچنین بیماری سالک در ۳۰ سال گذشته کاهش یافته بود اما با ادامه این روند قطعا روند بیماری سالک افزایش پیدا خواهد کرد و بیماری التور نیز افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت امنیت غذایی کشور ایران نیز تصریح کرد: ایران جزو مناطق ناامن غذایی دنیا است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق در اهواز در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ گفت: تقریبا کف غلظت‌ها در اهواز  پنج تا شش برابر استاندارد ذرات معلق است و قطعا این ذرات موجب بیماری می شوند.

رئیسی در خصوص وضعیت شاخص کیفیت هوا در اهواز طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بیان کرد: در اهواز طی سال ۹۲ چهار روز هوای سالم، سال ۹۳ بدون یک روز، سال ۹۴ یک روز هوای سالم و در سال ۹۵ نیز یک روز هوای سالم داشته ایم.

وی ادامه داد: همچنین طی سال ۹۲ در اهواز ۳۳۳ روز ذرات معلق بالاتر از استاندارد و در سال ۹۵ نیز ۳۴۸ روز هوای ناسالم داشتیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به تعداد مرگ‌های منتسب به ذرات معلق در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ گفت: در سال ۹۲، ۶۶۷ مورد مرگ منتسب به آلودگی و در سال  ۹۵ نیز ۶۸۸ مورد مرگ منتسب به آلودگی داشتیم.

رئیسی عنوان کرد: طبق آماری که ارائه شد در اهواز  سالانه  هشت هزار حیوان گزیدگی رخ می دهد که برای درمان هر بیمار یک میلیون تومان هزینه مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه نگاه به حوزه بهداشت به گونه ای است که حتی آلودگی‌های سطح شهر را به مجموعه بهداشت منتسب می کنند، گفت: خروجی همه مشکلات به حوزه بهداشت و درمان خلاصه می شود. به طور مثال اگر جاده مشکل داشته باشد و یا خودرو کیفیت پایینی داشته باشد و بر اثر حادثه تعدادی مجروح داشته باشیم، حوزه بهداشت و درمان موظف به رسیدگی و درمان است.

رئیسی اظهار کرد: این در حالی است که ۲۰ تا ۲۵ درصد عوامل به دست وزارت بهداشت و درمان است و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد دیگر به سایر سازمانها و نهادها مرتبط است. بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم تا سلامت تامین شود. تامین سلامتی تنها به وزارت بهداشت و درمان مربوط نمی شود و این وزارتخانه به تنهایی نمی تواند موفق شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: