کد خبر: ۲۰۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
بحث جمعیت یک مسئله تخصصی، علمی و پیچیده بوده که عوامل مختلفی در آن تاثیردارند که یکی از مباحث مهم مسائل اقتصادی است
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، گفت: مشکلات اقتصادی جامعه نقش موثری درعدم تمایل افراد به فرزندآوری دارد.

به گزارش شفا آنلاین، احمد همتی با تاکید بر احتمال خطر بسته شدن پنجره جمعیتی ایران تا 15 سال آینده، گفت: بحث جمعیت(population) یک مسئله تخصصی، علمی و پیچیده بوده که عوامل مختلفی در آن تاثیردارند که یکی از مباحث مهم مسائل اقتصادی است، به هرحال شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه با وضعیت 4 دهه گذشته متفاوت بوده و خواسته های فرزندان این دهه قابل مقایسه با درخواست های فرزندان سالیان های پیش نیست.

نماینده مردم سمنان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه افزایش فرزندآوری برای اکثر خانواده ها هزینه های بسیاری به دنبال خواهد داشت، افزود: ورود به دانشگاه ها، ازدواج و اشتغال(Employment) یک فرزند به خانواده هزینه های بسیاری را متحمل می کند، ضمن اینکه خواسته های اجتماعی، هنری، ورزشی و فکری افراد هم در شرایط فعلی نیازمند منابع مالی مناسبی است؛ با توجه به اینکه درطی 4 دهه گذشته قدرت خرید خانواده ها کاهش پیدا کرده بنابراین تمایل  به فرزندآوری نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی کاهش جمعیت مشکلات اقتصادی است، گفت: همچنین مسائل فرهنگی نیز در این خصوص نقش موثری دارد، به طوری که فضای روحیه ای افراد نسبت به گذشته تغییرات محسوسی داشته و باید افراد را در شرایط مثبتی از جامعه با هدف پرورش یافتن استعدادها قرار داد؛ بنابراین حمایت های فکری و مالی فرزندان از طرف خانواده عامل موثری در افزایش جمعیت و فرزند آوری بیشتر است.

همتی با اشاره به معضلات و آسیب های اجتماعی(Social harm) در کاهش میزان تولد، افزود: حتی بی ثباتی های سیاسی هم اثر منفی در رشد جمعیت  دارد، بنابراین این موارد باید برای ایجاد زمینه های لازم برای فرزندآوری اصلاح شود، تا بتوان از معضل روند روبه رشد پیری جمعیت جلوگیری کرد؛ متاسفانه خطر بسته شدن پنجره جمعیتی برای کشورما وجود داشته و باید برای رهایی از آن اقدامات موثر انجام داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه باید برنامه ریزی بنیادین برای جلوگیری از پیری جمعیت صورت داد، تصریح کرد: وزارت بهداشت به عنوان دستگاه متولی اقدامات قابل قبولی را دراین بخش انجام داده اما تاثیرات موثر تر هنوز قابل درک نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: