کد خبر: ۲۰۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۷ - 2018July 18
عدم سوء پیشینه و نداشتن محکومیت کیفری، عدم اعتیاد، دریافت تاییدیه جسمی و روانی از مراجع مربوطه، داشتن تمکن مالی، ادای فرايض دینی و شرایطی از این دست از جمله شرایط مورد نیاز دختران مجرد برای تقاضای فرزندخواندگی است». باید شغلی که این زنان دارند نیز معلوم باشد و مشخص شود که منبع درآمد آن‌ها از کجاست
شفا آنلاین>اجتماعی>سال ها بود که دختران جوانی که توانایی مالی برای داشتن فرزند را داشتند و خلأهای قانونی اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌داد، بالاخره بعد از گذشت سال‌ها این خلأهای قانونی از میان برداشته شد. دخترانی که به هر دلیلی ازدواج نکرده اند اما مایل هستند فرزندی را در کنار خودشان داشته باشند، از این قانون استقبال کردند. دیروز مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از واگذاری فرزندخوانده به ۹۳ دختر مجرد در سال گذشته خبر داد.

:مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت که در سال گذشته کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست را به دختران بالای 30 سال سپردند. البته زنان مجرد هم می‌توانند سرپرستی دخترانی که در بهزیستی هستند را برعهده بگیرند اما برای فرزندخواندگی قوانین سفت و سختی هم وجود دارد و برای هر کسی امکان‌پذیر نیست. نفریه، شرایطی را که یک زن برای فرزندخواندگی باید داشته باشد، این طور اعلام می‌کند:« عدم سوء پیشینه و نداشتن محکومیت کیفری، عدم اعتیاد، دریافت تاییدیه جسمی و روانی از مراجع مربوطه، داشتن تمکن مالی، ادای فرايض دینی و شرایطی از این دست از جمله شرایط مورد نیاز دختران مجرد برای تقاضای فرزندخواندگی است».

باید شغلی که این زنان دارند نیز معلوم باشد و مشخص شود که منبع درآمد آن‌ها از کجاست. نفریه با اعلام این موضوع می‌گوید:«دختران متقاضی بالای ۳۰ سال از آنجا که باید از عهده تامین مخارج نگهداری و نیازهای فرزندخوانده برآیند، باید شغل ثابت و بیمه داشته باشند و در صورتی که شغل آزاد داشته باشند نیز با ارائه جواز کسب و تحقیق بازرسان بهزیستی و تایید آن‌ها در سایر موارد، مراحل اعطای فرزند به آن‌ها صورت می‌گیرد» اما بازرسان بهزیستی حداقل در هر سال دو بار باید از این کودکان و نحوه نگهداری آن‌ها در کنار مادرخوانده شان بازدید کنند. نفریه دراین باره می‌گوید:«بازرسان و ناظران کلینیک‌های مددکاری سازمان بهزیستی کشور حداقل دو بار در سال از این فرزند و شرایط زندگی او بازدید می‌کنند». دختربچه های که به سرپرستی زن‌های جوان درمی آیند از همه سنین هستند اما بیشترین تقاضا برای دختران پنج تا 6 سال و در نهایت تا 16 سال است. قانون فرزندخواندگی در ایران بسیار قدیمی و مربوط به سال ۱۳۵۳ است. بهزیستی همواره با مشکلات و تنش‌هایی برای واگذاری کودکان به خانواده مواجه بوده و حدود هفت سال پیش با ارائه طرحی کارشناسی‌شده به هیات دولت درصدد کاهش مشکلات این بخش برآمده است. در سال ۹۲ تعدادی از زنان مجرد در شعب مختلف بهزیستی استان تهران متقاضی فرزندخواندگی شدند و درخواست‌شان را ثبت کرده بودند.

در بیستم تیر ۱۳۹۴، اسحاق جهانگیری، معاون اول ريیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را که به تصویب هیات وزیران رسیده بود، برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دادگستری، وزارت کشور و امورخارجه ابلاغ کرد. طبق بند چ ماده یک این آیین‌نامه، «سرپرست منحصر» به دختران و زنان بدون شوهری گفته می‌شود که حداقل دارای 30 سال‏ هستند و مطابق حکم قطعی دادگاه سرپرستی کودک یا نوجوان اناث بی‏سرپرست و بد‌سرپرست را پذیرفته و بر عهده دارند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: