کد خبر: ۲۰۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۷ - 2018July 17
این‌ که فقط پول داشته باشیم، تضمینی بر کیفیت سلامت نیست و نیاز به استفاده بهینه از منابع وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت بر ضرورت تامین منابع مالی پایدار در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: این‌ که فقط پول داشته باشیم، تضمینی بر کیفیت سلامت نیست و نیاز به استفاده بهینه از منابع وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید مرتضی ادیانی درباره تامین منابع در نظام سلامت(Health system) گفت: اگر دولت و مجلس در زمان تصویب بودجه، اولویت را به حوزه سلامت بدهند؛ امری نیکوست اما برای دسترسی به منابع پایدار باید راه‌کارهای دیگری را نیز پیگیری کرد. به طور مثال یکی از روش‌ها، مالیات بر صنعت گردشگری است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. اعمال مالیات بر کالاهای آسیب رسان به سلامت نیز از جمله روش‌های تامین منابع برای نظام سلامت است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت خیرین، ایجاد تعهد دولت بر فروش خدمات به شهروندان خارج از کشور، استفاده از نذورات و غیره نیز از جمله راه‌کارهای تامین منابع مالی برای نظام سلامت است.

ادیانی با بیان این‌که بسیاری از منابع در نظام سلامت پراکنده است، ادامه داد: البته این‌که فقط پول داشته باشیم، تضمینی بر کیفیت سلامت نیست و نیاز به استفاده بهینه از منابع وجود دارد. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی بهداشت، ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های نظام سلامت، هدر می‌رود. بیش از نصف داروهایی که در سطح جهان تجویز می‌شود، به طور نامناسب توزیع و به فروش می‌رسد و فقط نیمی از بیماران موفق به دریافت دارو بر اساس نسخه می‌شوند. به طور متوسط ۳۴ تا ۴۴ درصد داروهای ژنریک در آفریقا و اروپا و مناطق اقیانوس آرام بیش از نیاز مردم تجویز می‌شود. خرید داروهای برند به جای ژنریک نیز باعث ناکارآمدی می‌شود.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت(Health insurance) با بیان این‌که ۵۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشورهای در حال توسعه تا حدی قابل استفاده یا بدون استفاده است، اظهار کرد: در کشور ما چیزی حدود ۳۰ درصد هزینه‌ها صرف دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، ادیانی با بیان این‌که حدود نیم تا دو سوم هزینه‌های کل نظام سلامت در بسیاری از کشورها صرف مراقبت‌های بیمارستانی می‌شود، افزود: در کشور ما حدود ۶۰ درصد هزینه‌ها مربوط به مراقبت‌های بیمارستانی می‌شود.

وی با بیان این‌که از هر هزار ویزیت در آمریکا، ۹۱.۲ درصد به ام آر آی ارجاع شده، اظهار کرد: این آمار در کشور ما به مراتب بالاتر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: